greenypie Skrevet 1. november 2011 #1 Skrevet 1. november 2011 Huff har virkelig det ikke lett med den røyken, kroppen, hodet ja alt skriker etter røyk hele tia! Føler det er en sånn ond demon inni meg som gjør at jeg ikke klarer å styre meg:( Igår var den verste dagen av de alle da jeg røykte over 20 røyk Er 22 +4 nå.. Vet neimen ikke hva jeg skal gjøre.. Har den slutt å røyke boka heime, skal starte å lese den ikveld tenkte jeg.. Får så dårlig samvittighet.. Håper lille nurket i magen takler det, virker jo sånn ut for ho sparker, herjer og står på inni der hehe... Trodde aldri at jeg virkelig var så avhengig.. Har aldri kjent så sterkt sug til røyk før, er ordentlig sterkt.. har lyst på røyk hele forbanna tia!!
Jente07+bolle i ovnen:D Skrevet 1. november 2011 #2 Skrevet 1. november 2011 Over 20 røyk?! Shiiitttt... det var jo en del! Jeg røykte lett 20 pakn. før og husker godt ei uke i svangerskapet der jeg røykte mye. Sikkert 10 per dag, og det var når jeg var rundt 4 uker på vei kanskje. Da var vi i syden. Tiden etter det og alle de ukene som har gått siden ( er i uke 28 nå) så har det vært vanskelig. Og jeg har veldig mange rundt meg som røyker ( samboer, foreldre, svigerforeldre, venninner osv). Skal innrømme at jeg har tatt 1 lite trekk innimellom fra en av de. En gang i mnd kanskje og jeg syns at det har vært ille nok:s Har hatt skikkelig dårlig samvittighet etterpå og angret. Har sett illustrerte videoer av hva som skjer når mor røyker, og lest mye om det og det er absolutt god nok grunn til å holde den giftpinnen borte, og som sagt, da har jeg vært ganske avhengig:/ men jeg dømmer ingen, forstår at det er vanskelig. Tror nok at du har hørt denne før, men tenk på at du tvinger i deg babyen din røyk, for det er det som skjer. Den får mindre oksygen og vanskeligere å puste, og hjertet begynner å slå fortere. Tenk om noen hadde tvingt oss til å ha det slik:s Har du tatt opp dette med legen din? jeg har vært i mange samtaler ang røykeslutt og det hjelper å snakke om det syns jeg. Lykke til ihvertfall, den røyken er ikke godt for noe, håper du klarer å slutte!)
Barbarella og froskebarna Skrevet 1. november 2011 #3 Skrevet 1. november 2011 Hei, jeg har selv vært røyker i mange år og slitt med å slutte, men den dagen for 7 år siden da jeg VIRKELIG ønsket å slutte så var det egentlig ikke så ille allikevel. Du må være forberedt på å få søvnproblemer og hodepine og andre fysiske problemer i en ukes tid, men det fysiske vil faktisk ikke vare lenger enn det. Det psykiske suget kommer til å vare lenger, men motivasjonen med at babyen din får det bedre bør være nok til å motstå det. Fokuser på at suget blir mindre og mindre for hver dag, og kroppen din blir gradvis rensket for all dritten. For meg hjalp det å trene, det både fikk bort suget og fikk meg til å føle meg sunnere og dermed mindre lyst til å forgifte kroppen med nikotin og tjære. Det at babyen sparker betyr ikke nødvendigvis at den har det bra, det betyr at den er i live. Mange barn klarer seg helt fint selv om mor røyker under svangerskapet, men de er mindre av vekst og det betyr at de har fått mindre næring og antakeligvis oksygen. Min bestemor klarte å lage 5 helt friske barn selv om hun var storrøyker, men hun måtte også oppleve at et barn døde halvveis i svangerskapet. Om det har med røykingen å gjøre eller ikke vites jo ikke, men Tenk å måtte lure på det resten av livet... Det er ikke for sent å gjøre noe veldig viktig for barnet ditt ved å slutte! Ta en siste røyk, kast alle askebeger og røykpakker du har, og bare gjør det nå!!! Lykke til :-)
Barbarella og froskebarna Skrevet 1. november 2011 #4 Skrevet 1. november 2011 Det tok forresten ikke veldig lang tid før jeg sluttet helt å tenke på røyk :-) Men mitt tips er å ikke unne seg et trekk i ny og ned, da opprettholder man avhengigheten. Heller ikke å slutte gradvis, da utsetter man seg for suget over lengre tid i stedet for å bare bli ferdig med det. Håper du klarer dette, tenk på barnet ditt!!
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 1. november 2011 #5 Skrevet 1. november 2011 Vet du hvorfor hun sparker og herjer? Fordi hvert trekk du tar, minsker hennes tilgang på surstoff, noe som gjør at hun må jobbe hardere for å få tilgang. Og fordi hun får vondt! Barnet kveles litt hver gang røyken trekkes ned. Jeg røykte 20 om dagen før jeg ble gravid. Sluttet på dagen jeg fant det ut. Nettopp fordi jeg ikke kunne engang vurdere å utsette barnet mitt for det. For ikke å snakke om astma, lav fødselsvekt, svake lunger, større sjanse for krybbedød. Og hvis du fortsetter å røyke etter at barnet blir født, så fortsetter du bare å øke sjansen for de sistnevne tingene. Røyken din skilles ut igjennom huden. Giften sitter på fingrene, i klærne og i munnen! Så hun får det fortsatt i seg, og du må absolutt ikke samsove ettersom sjansen for krybbedød går i taket. Der var de harde fakta. Sett suget til side. Dette er noe du har innbilt kroppen din at den trenger. Innbilning! Barnet ditt trenger surstoff og en frisk start i livet. Ikke innbillning!
Underveis --> Skrevet 1. november 2011 #6 Skrevet 1. november 2011 For meg var det veldig lett å slutte denne gangen (begynte på igjen etter forrige svangerskap). Helsa hadde ingenting med det å gjøre. Alle vet, også røykere, at det ikke er sunt. For meg så var det mer den sosiale aksepten som gjorde det lett å slutte iom at jeg planla å bli gravid. Det er ikke sosialt akseptert at man røyker og er gravid, og det var nok hovedgrunnen. Jeg sluttet med en gang, og det tok vel to uker, så var det hele over. Har ikke savnet røyk siden. Det hjelper å jobbe sammen med en haug ikke-røykere også da ;-) For meg er motivasjon alt når det gjelder å slutte å røyke. Det høres ikke ut som om du har motivasjonen i deg, for da hadde du klart å slutte! Tenk på alle pengene du sparer, at du slipper å tenke på at du holder på å gå tom for røyk, at du skulle vært ute en tur for å røyke, lukta, stigmaet fra samfunnet osv. Ring røyketelefonen! Vil du ha en nyfødt på armen samtidig som du tar deg en røyk? Samsoving f.eks. blir direkte farlig for barnet dersom foreldrene røyker. Du får heller tenke at du begynner på igjen etter at ammingen er ferdig ;-) Tanken på "aldri mer" var det verste for meg forrige gang. Nå tenker jeg ikke på det i det hele tatt :-)
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 1. november 2011 #7 Skrevet 1. november 2011 Jeg skjønner hvordan du har det, selv om jeg faktisk har vært røykefri i over 7 år! Det er helt latterlig, men jeg har fortsatt lyst på røyk. Og nå når jeg er gravid synes jeg det lukter fantastisk når andre røyker! Det er ikke så mange i min omgangkrets som røyker lengre, men hvis noen skal ut for å ta seg en røyk kan jeg gjerne gå ut for å lukte litt.. hehe;) Men mitt problem har vært snus, det har vært fryktelig vanskelig å slutte. Må innrømme at jeg har tatt en i ny og ne, spesielt hvis jeg har vært skikkelig forstoppet for å få litt fart på systemet igjen. Masse lykke til med røykeslutt, håper du får det til etterhvert!
greenypie Skrevet 1. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 1. november 2011 Takk for så mange gode tilbakemeldinger! Nå har jeg tatt meg en røyk og skal kaste de jeg har igjen! Får heller spe på med drops og tyggis blir jeg sugen.. får virkelig håpe jeg klarer detta!! Skal snakke med min bedre halvdel når han kommer hjem fra jobb om at vi skal slutte for han er helt for å slutte! Han synes det er en stor last sjøl! Skal gi dere tilbakemelding om en ukes tid for å si åssen det har gått! Skal forresten ta å se på den videon der mor røyker og man får se barnet i magen, det vil nok gi meg en oppvåkning!! Tusen takk:)
Barbarella og froskebarna Skrevet 1. november 2011 #9 Skrevet 1. november 2011 Så flott!! Masse lykke til, dette greier du!! Høres ut som om du er motivert nå, det er godt å høre. :-) Skal være på utkikk etter oppdatering om en ukes tid :-)
Underveis --> Skrevet 1. november 2011 #10 Skrevet 1. november 2011 Kjempebra! Gjør andre ting og ikke fokuser på røyken. Er alltids et gulv å vaske ;-) Suget får litt i bølger utover dagen, så hold ut en 20 minutter så er det verste over. Lykke til!
Suksessterta *gravid* Skrevet 1. november 2011 #11 Skrevet 1. november 2011 Masse lykke til, dette klarer du!!
MrsMilla Skrevet 1. november 2011 #12 Skrevet 1. november 2011 Lykke til med røykeslutt! Forstår at dette er kjempevanskelig, du får gjøre alt du kan for å holde ut uten, da er det bedre å tygge pastiller eller snop eller hva som helst, bare man holder seg unna. Når det står på som verst med abstinenser, tenk på at dette er for babyen din! klip deg fast i sofaen og hold ut!
lille-my-april Skrevet 1. november 2011 #13 Skrevet 1. november 2011 Jammen ikke for tidlig å klare å tenke på å prøve å slutte å røyke når du er over halvveis. Synes du er egoistisk! Røyking er patetisk uansett! Få deg hjelp!
Diddels Skrevet 1. november 2011 #14 Skrevet 1. november 2011 moren min røyker som en skorstein. jeg veide 2 kilo når jeg ble født, og har aldri vært over 150 cm enda begge mine foreeldre er høye.
1 fra før og 1 på vei <3 Skrevet 1. november 2011 #15 Skrevet 1. november 2011 Gulltopp&lillebjørn Tror ikke du vet hva du prater om en gang, de tankene som du lufter der nå er INNBILLNING fra din side igjen. Har du noen gang røykt?vært røyker i mangen år?Hvis svaret ditt på de to spørsmålene er nei, så synes jeg ikke du burde svare på denne tråden en gang. Men jeg går ut i fra at du også har uvaner som du ikke klarer å vende. Fei for din egen dør før du begynner å feie for andres!!!
Chrissymamma Skrevet 1. november 2011 #16 Skrevet 1. november 2011 Jeg snuste en pakke om dagen før jeg ble gravid. Hadde skikkelig problemer med å slutte og tenkte at snus er mye mildere og "bedre" enn røyk, men det er det jo ikke. Visste ikke hvordan jeg skulle klare å kutte ut for barnets skyld, men redningen ble ekstrem kvalme og oppkast. Tok min siste snus for 9 uker siden og har ikke angret siden. Er 15+1. Skjønner at det er vanskelig å slutte, men det viktigste er jo den lille i magen. Burde være motivasjon nok!
BabyBrikken Skrevet 1. november 2011 #17 Skrevet 1. november 2011 Lykke til med røykeslutt, dette klarer du! Jeg sluttet selv for over tre år siden. Etter en røyk sa jeg bare at dette er min siste røyk, og var oppriktig glad for det. Hadde ingen problemer med å slutte så brått, og har ikke tenkt på røyk siden. Jeg bestemte meg bare for at røyk var ekkelt og at jeg ikke ville ødelegge kroppen min med noe som ikke er godt en gang! Bare smak på røyken når du røyker den, det smaker jo dritt. Og lukter helt for jævlig. Røykesug og abstinense er bare tull, det er psykisk og ikke fysisk. Les den "Endelig ikke-røyker" boken du, så klarer du nok å slutte lett som bare det! Jeg skal ikke belære deg om at røyking er farlig for den lille i magen, det er du nok mer enn klar over fra før. Det du må gjøre er å tenke på å slutte å røyke som noe positivt, som en gevinst. De som ikke klarer det ser på det som et tap. Dersom man føler at man "gir fra seg/gir opp" noe så vil man jo alltid savne det. Dersom man velger det bort er det jo fordi man ikke vil ha det i livet mer. Man må rett å slett ønske å bli røykfri. Og jeg lover deg at når du bare kommer til det punktet da du ser på det som en frihet å slippe røyken, så kommer du aldri til å se tilbake på røyk med savn Det har fungert utrolig godt for meg, og for andre som jeg kjenner Masse lykke til
jabk Skrevet 1. november 2011 #18 Skrevet 1. november 2011 Forstår det kan være vanskelig for deg, men ber deg om å søke hjelp. Vi mennesker er litt merkelig lagt at en ofte tenker jaja det skjer ikke meg..selv om en hører alle farevarsler.. Mange spiser usunt også og mange har et forsvar i kroppen som sier jaja eg blir ikke tykk eller får hjerteinfarkt osv.. Vi må vel nesten være sånn lagt for at ikke alle skremselspropaganda skal gå innpå oss.. Anbefaler deg å lese i Gro Nylander si bok "på vei" om røyk..( side 56-61) hun viser og forklarer farene ved det uten å dømme, men likevel at dere får en forklaring. Ofte vet en ikke nok om det som skjer. Mange sier at ungene kan dø i magen og bli født for tidlig osv... Men dersom en får skikkelig forklaring på hvorfor så kanskje det er lettere å forstå og klare å slutte å røyke? jeg har aldri røykt selv og er vel sånn sett i mot det...har vel alltid vært anti.. men jeg jobber på nyfødtintensivavd og har sett noen av disse barna som så vidt overelver pga røyk eller som må forløses for tidlig pga de er små i vekst og har dårlig kår i magen. Morkaka fungerer ikke skikkelig, og navlasnora i magen skal være elastisk slik at barnet ikke kan kveles. Men dersom en røyker trekker blodårene seg sammen og navlesnora blir dermed ikke så elastisk og barnet kan kveles. I tillegg binder nikotinet i røyken seg lettere til de røde blodcellene i blodet (hemoglobinet) som dermed gjør at fosteret får for lite oksygen. Da vokser barnet dårligere og alle di vitale organene får for lite oksygen. Som eks gir dårligere iq. Ikke alle barn får lavere fødselsvekt men de har likevel fått tilgang på for lite oksygen. Kroppen er laget slik at den prøver å kompensere. Og fosteret kompenserer med å lage mer røde blodceller i blodet for å frakte oksygen rundt, det resulterer i tykt blod for fosteret som er hardt for hjertet/nyrer osv... barn av røkere blir ofte født med høy hemoglobin. Morkaka får altså for lite oksygen som gir mindre næring og oksygen. Infarkter i morkaka slik at deler av den ikke fungerer og at det er økt risiko for morkakeløsning. Får en ikke barnet fort ut da så dør det. Litt harde fakta, og at dersom en ser på ultralyd så ser en at når mora tar en røyk så øker hjertefrekvensen veldig på barnet...springer litt maraton der inni og bruker endel krefter... Vel...lett for oss alle å si at du bør slutte pga di harde fakta. I boka til Gro nylander står det eks at røykere ikke er mindre kjærlige foreldre. di har bare en vane som er uheldig for barnet og som de trenger hjelp til å forandre.... leser du di 6 sidene i boka så tror jeg du får en bedre forståelse...og en må jo få en bedre forståelse om en skal få motivasjon til å slutte Lykke til Både du og barnet ditt vil få det bedre om dere får hjelp
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 1. november 2011 #19 Skrevet 1. november 2011 Jeg har aldri vært røyker, men min mor røkte mye da hun gikk svanger med både meg og søsknene mine -fordi hun ikke visste bedre... Skal ikke si at det ikke er skadelig bare fordi vi er friske og raske alle sammen, men vi er nå engang det... Kanskje vi bare er sterke av natur, og hadde vært enda sterker/klokere om hun ikke hadde røket, men vi lider ingen nød... Jeg på min side tror det er verre med alkohol enn røyk.. Prøv å ringe røyketelefonen, neste gang suget kommet... og ta det som en seier for hver røyk du klarer å unngå å tenne... Om du må tenne en røyk, tenn den, ta et par trekk, og slukk den igjen.. og ta det som en seier for de trekkene du IKKE tok... Synes synd på de som røyker, virker som om det eneste som betyr noe for verden rundt er å bli røykfri.... Selv tror jeg at det er mye større bragd å gå fra 20 og ned til 10, enn å gå fra 4 og ned til 0 pr dag. Hva som er best for barnet er selvfølgelig 0, men det er ikke alltid vi mødre, (og foreldre) kan klare å skåne ungene våre for alt. VI må prøve å gjøre det beste utav enhver situasjon... Har også hørt at det skal hjelpe å samle sigarettstumper i et glass, fylle på litt vann og skru på lokket. Når du er røyksugen sniffer du litt på glasset.. Om du ikke spyr, så skal iallefall lysten på røyk reduseres... Har som sagt aldri røket selv, så vet ikke omd et fungerer... Lykke til...
nr 4 i vente <3 Skrevet 1. november 2011 #20 Skrevet 1. november 2011 Hei :-) titter innom fra 3trim. Har 2 barn fra før, venter mitt 3. Med min 1, klarte jeg å slutte å røyke. Før jeg var 4 uker. Med nr 2 gjorde jeg desverre ikke annet enn å røyke og drikke kaffe. Fikk da kjeft av legen min for det. Å han sa dem ville se det på morkaka at jeg hadde røyka. Men di så ingen ting, å sa den var hel og fin. Er 37+4 nå, å har desverre røyka hele dette sv også, men barnet vokser som normalt og blir rundt 4 kg ved fødsel. Hvis barnet tar det til seg å kan utvikle f.eks astma av røyking, lurer jeg da på hvorfor sønnen min på 5 fikk astma når han var 6 mnd, når jeg ikke tok en eneste røyk under sv, mens jenta mi på 2 ikke har fått det å jeg røyka minst 20 om dagen. Så trur nok ikke det er så helseskadelig for barnet som alle skal ha det til. Men lykke lykke til iallefall. Håper du oppnår ønsket ditt :-)
jabk Skrevet 1. november 2011 #21 Skrevet 1. november 2011 vel fødeklar...tilfeldigheter råder også...en kan ikke generalisere med ditt enkelttilfelle ang astma. Langvarig forskning med maaange mennesker må til for å kunne dokumentere...og det er jo det som eg gjort...at din gutt på 5 har astma men ikke hun andre er vel det som kalles tilfeldigheter... Prosentvis er andelen mye høyere. Men ja ikke alle det viser på fødselsvekta på eller på morkaka på...men det er ikke dermed sagt at barnet ditt i magen har klart å rømme unna giftstoffene fra nikotin, tjære og alle andre 4000 skadelige stoffene i en røyk. Barnet kan ikke velge om det vil ha di stoffene eller ikke, for det er den som bærer barnet og tar røyken som bestemmer og tilfører de skadelige stoffene. Det vil vel heller gå utover ig og lignende, siden røyken uansett skader mer enn en kan se. Blir iallefall feil å generalisere utfra ens eget enkelttilfelle på dette området der det er mye forskning og reelle data. Håper hun tar kontakt med noen og får hjelp. Og hver sigarett mindre må jo være en seier alt hjelper for barnet om en kutter gradvis ned fra 20-10-5 osv
tutteline <3 Skrevet 2. november 2011 #22 Skrevet 2. november 2011 jeg slutta i uke 24 med den første, men med nr 2 klarte jeg desverre ikke slutte... begge ungene var godt og vel over 4 kg, og 50 gr skillte dem. morkaka var så fin som den kunne være, sa de begge gangene. røyka så mye som 15- 20 hver dag med nr 2. men du all verden for en dårlig samvittighet jeg hadde alikevel...så denne gangen har jeg slutta, og er virkelig stolt av meg selv, for det er jammen ikke lett!! så lykke til greenypie :-) håper du klarer det:-)
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 2. november 2011 #23 Skrevet 2. november 2011 Til 1 fra før og 1 på vei <3 Merkelig at du hisser deg sånn opp over mitt innlegg, når du tydelig ikke har lest det. Du spør om jeg var røyker tidligere. Det sto da ganske klart i innlegget? JA, jeg røykte før jeg ble gravid. Ganske mye også, men jeg klarte da likevel å slutte. Blir du fornærmet over det jeg skriver? Det er rene fakta. Spør hvilken som helst lege.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 2. november 2011 #24 Skrevet 2. november 2011 Fasinerende at du hisser deg sånn opp, 1 fra før og 1 på vei<3 Du har jo tydelig ikke lest innlegget mitt engang. Du bare raste igjennom det og kastet deg over tastaturet. Ja, jeg røykte før. Mye! Men jeg sluttet, fordi jeg vet hvor stor skade røyk gjør på fosteret. Derfor sluttet jeg den dagen jeg fant ut av min graviditet. Om du tar deg nær av det jeg skriver, så er jo det synd. Jeg presenterer bare fakta. Sjekk med hvilken som helst lege! Skriv ned hvert ord, gå til legen og spør...
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 2. november 2011 #25 Skrevet 2. november 2011 Du kan jo også lese hva Jabk skriver lenger oppe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå