Gå til innhold

Skal reise til Gran Canaria

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal reise til Gran Canaria neste uke og er da 12 uker på vei. Er det noe jeg bør passe på? Legen min var skeptisk til at jeg skulle dit men ville ikke utdype det siden vi har kjøpt reise allerede:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en rar lege.. Dersom han er skeptisk må han jo si hvorfor slik at du i alle fall kan ta alle forholdsregler! Men jeg har hørt at det er ekstra med toksoplasmosefare på Gran Canaria. Unngå å spise salater (med mindre du vasker grønnsakene godt selv, aner ikke hvor godt de vasker slikt på restauranter) og rødt kjøtt. Spis gjerne gjennomstekt/kokt mat som pizza og gryteretter. Vær forsiktig med buffet-mat og bruk anti-bac før du skal spise. Og vask all frukt grundig. Ikke vær borti hunder/katter, det er en del løse dyr der... Tror du skal være trygg om du følger alle disse rådene. Har vært på Gran Canaria mange ganger, og synes det er trygt og rent der. Blir sikkert herrrrlig med en ferietur, nyt det!

Skrevet

Vi skal bo på et all inclusive hotell så da er det bare buffet-mat, men håper det er mye gjennomstekt mat der.Jeg elsker salater men skjønner jo at jeg burde passe meg for det der nede. Det skal bli deilig å få litt farge på kroppen. Vil jo ikke utsette lille spiren for noe. HVordan er det med fløteis? Noen som skremmer meg med det:) Anti bac var smart:)

Skrevet

Når det gjelder fløteis tror jeg det er ok så lenge det ikke ser ut som den har vært smeltet tidligere, og den er skikkelig kald når du kjøper den. var et problem for en del år siden at frysediskene ikke var gode nok i sydlige land. Men er uansett ikke "farlige" bakterier i is tror jeg, i værste fall blir du dårlig i magen. Personlig har jeg spist MASSE is på Gran Canaria og aldri blitt dårlig.

Bare buffet-mat var litt dumt da, men du får sørge for å spise idet måltidene starter og maten er ferskest mulig. Ikke komme i siste liten og spise når det har stått lenge og er halv-lunkent...

Må si jeg ble litt misunnelig nå altså, vil på tur jeg også;)

Skrevet

I forhold til is så er det mye tryggere å kjøpe pinne is med papir på fremfor kuleis og soft is.. Bakteriene kommer ikke så lett til når det er godt innpakket.. Kan være flust av bakterier i is, spesielt soft is! Det er veldig strengt med rengjøring av soft is maskiner i Norge pga dette.. I tillegg til å passe på hva du spiser og ha god håndhygiene, som blir nevnt ovenfor, bør du ha god personlig hygiene. Varmen øker sjansen for å utvikle sopp nedentil.. Husk å bevege deg på flyet og drikk godt med vann, gjerne bruk støttestrømper for å minske faren for blodpropp.. Ikke vær i nærkontakt med noen dyr og kos deg masse, masse på tur!!

Hvis du synes det hadde vært greit med mer info står det en del på disse sidene.. http://sørover.no/index.cfm?id=177591

Skrevet

Ps: Jeg drar til Spania i slutten av uka og har planer om å kose meg veldig på tur dit.. Enda det er masse basselusker man kan få der og.. ;)

Skrevet

Sniker fra 3.tri. Merkelig at ikke legen din ville utdype hvorfor han/hun var skeptisk da!

Jeg var på all-inclusive hotell på Gran Canaria i sommer og det var ikke noe problem. Jeg hadde fått beskjed av legen min om å holde meg borte fra salat/grønnsaker (siden man ikke vet hvor godt den er vasket) og passe på at alt kjøtt er godt gjennomstekt. Ikke kjøp oppskjært frukt på stranden. Pass på å drikk mye vann og ha med deg anti-bac i vesken. Ang. is så ville jeg holdt meg til pinneis man får kjøpt i butikkene og ikke spise softis fra boder (pga bakteriene). Nå var jeg rundt 21 uker da jeg var der i sommer, men du er jo på god vei over til 2.tri når du skal nedover.

God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...