Gå til innhold

9 mnd

kvinne29-m/tvillinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine tvillinger er 9mnd :) Vi har aldri helt fått noe rutiner på søvn..spesielt dagtid. Hvor mye og når sover deres babyer på samme alder? Lurer på om mine kanskje må sove litt mindre på dagtid eller til andre tider.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg :)

Her så var det rundt den tida at jeg måtte kutte ned på daglurene, og begrense det til to lurer. (har alltid tatt det litt på feelingen og latt han sove når han virker trøtt etc, men da skjønte jeg måtte prøve å f.eks holde han våken litt lenger på formiddagen ellers så ble det for lang tid til neste lur)

Men det som hjalp meg en del på vei, var at jeg leste et eller annet sted at et barn mellom 7 og 12mnd trenger ca 14 timer søvn pr døgn (men barn er jo forskjellig da) men det har funka ganske bra her i gården!

Da visste jeg at hvis gutten sov ca 11 timer om natt, så skulle han sove ca 3 timer om dagen, fordelt på to lurer, og egentlig har han styrt det selv, men hvis han sov f.eks bare en time den første luren, så prøvde jeg å få han til å sove to timer neste lur, og hvis han ikke gjorde det, så ble han ekstra trøtt og grinete og trengte en liten lur til. f.eks i bilen hvis vi skulle noe, eller så la han seg litt tidligere til kvelden.

Vet ikke om det hjalp, men om de sover 12 timer om natt, så vet du de ikke trenger mer enn en times tid pr lur på dagen, eller om de kanskje sover en lang lur sånn midt på dagen sånn at timene fra de sto opp til de legger seg igjen er sånn ca lang tid.

Ble sikkert litt kronglete men håper det går greit å lese :)

Lykke til uansett!

Skrevet

Her er gutten min akkurat blitt 9 måneder.

Vi har hatt 2 lurer i løpet av dagen siden han var i underkant av 7 mnd.

Her starter dagen stort sett mellom 06 og 06.30.

Sover da første lur rundt kl 09.30: Sover stort sett 1,5 time, noen ganger lenger.

Neste lur blir da mellom 14-14.30 en gang: Sover da rundt 1 time +/-. Siste luren avhenger litt av hvor mye han sov på første. Hvis han har sovet opp mot 2 timer på første luren blir ofte lur nr 2 kun på 30 - 45 min.

Legger seg for kvelden kl 19.00

Skrevet

Her er det blitt litt surrete etter klokkestilling. Men før vi stilte klokka våkna han ca 7, sov igjen ca 11.30 og ble lagt for natta 19.30. Etter klokkestilling: opp ca 6, sover ca 10 og ca 15.30 og blir lagt 19.30.

Skrevet

Har ikke alltid vært faste klokkeslett på dagtid. Men gikk over fra 3 dupper til 2 dupper rundt 9 mnd alder. Men sover da natten igjennom. Har han morgener hvor han våkner ekstra tidlig og ikke sovner etter en flaske melk, så må han kanskje fortsatt ha 3 dupper. Kommer litt an på. Er i en slags overgangsfase nå. Han er 10 mnd, men det har variert mellom 2-3 dupper dagtid i det siste.

Sovner rundt 19 tiden om kveldene. Vi er konsekvente med leggetiden og lar ikke siste ettermiddagsdupp vare lenger enn til maks kl 16. Våkner da kl 05 (etter stilling av klokka) får flaske og kan sove et par-tre timer til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...