Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 For ti dager siden klagde jenta mi (2 år) på vondt i foten, dagen etter ville hun plutselig ikke belaste beinet lenger og vi la merke til en hevelse i ankelen. Hun ble lagt inn på sykehus i tilefellet en bakteriell infeksjon. CRP var litt forhøyet (20) og senkning var på 39. Dagen etter var CRP på 30 og senkninga den samme. Feberen hadde sunket (den var på 38.4 ved innleggelse) Vi ble sendt hjem. I dagene som fulgte ble det tatt nye blodprøver, vondten i foten gikk opp og ned mens hevelsen forble. CRP sank til 10 men senkningen økte til 51 (siste målingen som er gjort. Den ble tatt på torsdag) Hun har vært hos revmatolog og tatt UL som viste væske i leddet. Revmatologen mente det enten måtte være en reaktiv artritt eller barneleddgikt, ca 50-50. De siste dagene har hun fått enda mer vondt i foten (som blir bedre når hun får Ibux, hun har fått det tre ganger om dagen ca 1 uke) Jeg syntes hevelsen har økt og hun er litt rød på huden. Nå har de fått fingeren ut og skal ta en MR av foten på onsdag.. Meen, er ikke det i vel seineste laget? Har lest meg litt opp på osteomyelitt nå, og de burde vel ha tenkt på dette litt før? (Barnelegen sa til meg i dag at det var en sjans for at det var det hun feilte) De burde vel lagt henne inn og begynt en intravensøst antibiotika behandling bare sånn i tilfellet.. Er redd hun skal få en varig skade i foten nå, eller at det skal bli vanskeligere å behandle henne. Hun har forresten hatt feber fra og til (opp til litt over 38 i feber). Er jo ikke mye og det er jo veldig diffust, men ettersom jeg har lest så er det gjerne det hos barn.. Jeg begynner å tenke at de har gjort litt feil her med å sende henne hjem uten grundige nok undersøkelser... Noen med litt peiling?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #3 Skrevet 31. oktober 2011 Hei kjære deg. Åååå jeg vet hvordan du har det nå! Har nemlig vært der og det var helt forferdelig. I vårt tilfelle gikk det også tid fra den ene undersøkelsen til den andre, og i mellomtiden ble barnet dårligere og dårligere. De ble til slutt påvist osteomyelitt og selv om behandlingen er omfattende så gikk det bra. Men det gjelder å stå på hele tiden. Insister på å få snakke med en overlege, krev forklaring, hva tenker de om videre utredning osv. Mao heng på som en klegg. Ønsker deg og jenta di en snarlig løsning!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #4 Skrevet 31. oktober 2011 Ringte faktisk sykehuset nå, men snakket bare med en sykepleier. Kom jo ikke mye ut av det! Tror jeg skal ringe de i morra og si at jeg syntes de burde starte opp med antibiotika selv om MR ikke er tatt enda. Det kan vel ikke skade?? Det er bestilt MR på onsdag! Leste at osteomyelitt blir ansett som kronisk etter 10-14 dager og at det kompliserer behandlingen. Imorra er det 11 dagen med symptomer. Hvordan var symptomene til ditt barn? Tusen tusen takk for svar... Dette er virkelig ikke gøy.. Man famler jo rundt i mørket her!! hi
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #5 Skrevet 31. oktober 2011 Osteomyelitt er relativt uvanlig, sikkert derfor det ikke er det første de tenker på. Mitt barn gikk ikke på foten på nesten tre uker. Det gikk en uke uten behandling og nesten to uker inn i behandlingen før det ble bedring, hvis jeg husker riktig. Mulig jeg sier feil, for det gikk en tid fra barnet ikke ville belaste foten til behandling var i gang. Jeg ble i tillegg fortalt at de fleste gikk igjen etter 4-5 dager med behandling, så jeg var nokså redd. Men det gikk bra. Mitt barn hadde også relativt lav crp, noe som stemmer med osteomyelitt. Vi endte med en såkalt scintigrafi, men mr er sikkert bedre for diagnostisering. Mitt barn var skikkelig dårlig og jeg var veldig redd. Det var en vanskelig og lang periode med 14 dagers innleggelse og 4 ukers behandling etter utskriving. Følte virkelig ikke at vi ble hørt på sykehuset, ting tok så lang tid! Men de aller aller fleste blir helt bra! Men stå på! Kan du si hvilket sykehus det gjelder for din del?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #6 Skrevet 31. oktober 2011 Sørlandet sykehus Kristiansand. Hadde barnet ditt hevelse i beinet? Og hadde barnet mye feber? Høy feber? Siden du sier han/hun var veldig dårlig.. Uff, håper de finner dette ut fort nå!! hi
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #7 Skrevet 31. oktober 2011 Nei, kan ikke huske at det var særlig hevelse. Men barnet hadde til tider høy feber og var generelt veldig sliten, grå og blek, magevondt og jeg vet ikke hva. Veldig diffust egentlig, så det var vanskelig å vite hvordan jeg skulle gripe det an. Hvis de mistenker osteomyelitt ville jeg insistert på å få det bekreftet/utelukket så fort som mulig. Onsdag er jo ikke langt unna da, men for en bekymret mor er det en hel evighet. Ring barneavdelingen i morgen og si du ønsker en vurdering av ny innleggelse i det minste, så er hun i trygge hender fram til mr. Terskelen pleier ikke være skyhøy for direkte kontakt når hun nylig har vært innlagt. Tror ikke de starter en såpass omfattende behandling før det er bekreftet (i den grad det kan bekreftes). Går ut fra at mr er i narkose, så spør om det er andre tester eller blodprøver de kan ta mens hun først sover. Offameg, minnene kommer nært når jeg snakker om det, men det gikk fint, husk det!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #8 Skrevet 31. oktober 2011 Du må forresten være snill og oppdatere meg når hun er utredet, jeg kommer til å tenke masse på dere. God klem og god natt.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #9 Skrevet 31. oktober 2011 Ja, de skal ta prøver fra væsken i beinet mens de allerede har henne i narkose. Jeg har skrevet innlegget på skravle også, så skal oppdatere deg Her forsvinner innleggene så fort! Skal også ringe barnelegene i morra tidlig, så får vi se hva som skjer.. Tusen takk for svar! Godt å høre at andre også har vært gjennom dette og at det har gått bra! Klem tilbake til deg, oppdatering kommer!! hi
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #10 Skrevet 1. november 2011 Valgte å ikke ringe sykehuset i dag da hun plutselig kunne gå på foten igjen. Merkelig dette her! Hører gjerne fra flere av dere der ute hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå