Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 Kan man evt begynne på vernepleier, og hoppe over på sykepleier, f.eks?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #2 Skrevet 31. oktober 2011 Nei ikke slik det er per dags dato... Men det har vel lenge vært snakk om å slå sammen 1 året...
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #3 Skrevet 31. oktober 2011 Vet ikke om det er de samme fagene, men mye felleundervisning. Vi hadde felles fra både sosionom, vernepleier, bv.pedagog og sykepleiere. Men, har ikke hørt at du kan hoppe over. Dog kan du bli fristillt f.eks fra medikamenteksamen, dersom du består den på spl eller vpl utd. og bytter studieretning.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #4 Skrevet 31. oktober 2011 Medikamenteksamen er IKKE lik på de to linjene... eller var ihvertfall ikke det i 2006... Sykepleieeksamen var større og mer omfattende... jeg gikk vernepleie..vi sammenliknet...
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #5 Skrevet 31. oktober 2011 Ja, visste jeg hadde hørt noe om felles første-år, men ikke om det var noe som var kommet i gang... Har så lyst å bli sykepleier, men må i såfall ta det desentralisert, og det har jeg ikke mulighet til med det første. Men vernepleier-utdanning har vi her, så hadde håpet at det kanskje var felles førsteår.... Vel, vel, da får jeg bare vente, da..
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #6 Skrevet 31. oktober 2011 Vel, tok den i 2009 og da var det likt. Samme i år. Vernepleiere har lik medisinkompetanse som sykepleiere, med unntak av medikamenter som settes direkte i blodbanen. Men, administrering og kompetansen innenfor medisin skal være den samme. På høgskolen jeg gikk så startet de ny reform det året vi begynte, med grunnlag i at det var utdannet så mange dårlige vernepleiere.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #7 Skrevet 31. oktober 2011 Jøss.. ja da trenger jeg oppfriskning ihvertfall =) går sikkert under disse dårlig utdannet vernepleierne:P ferdig i 2008....
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #8 Skrevet 31. oktober 2011 Medikament-læren er vel ganske den samme nå ja, og blir mer og mer vanlig med vernepleiere i sykepleier-stillinger, men er jo såååå mange flere veier å velge i mellom om man har sykepleien...
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #9 Skrevet 31. oktober 2011 Har man det? slik jeg har fått det fremstilt har man minst like mange veier å gå som vernepleier... Den diskusjonen er det ikke mange ukene siden gikk her inne... Og sykepleiere og vernepleiere kommer ikke til å bli enig om dette.. Sannheten er den at begge yrker har et bredt spekter..men på ulike (og en del like) områder...
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #10 Skrevet 31. oktober 2011 Hehe, ja, det rette blir vel å si at sykepleien har så mange flere av de veiene JEG har lyst til å gå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå