Gå til innhold

Samværsavtale, baby 7 mnder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken ordning har dere?

Hitill har vi hatt samvær her hos meg og barnet, to ganger pr. uke, på et par timer. Han har også deltatt på helsekontroller, og vært litt sammen med barnet utenfor avtalen.

Nå nærmer barnet seg sju måneder, og vi skal straks lage en ny avtale. Derfor lurer jeg på hva som "er vanlig"?

Jeg ammer enda, og mini spiser ikke grøt og sånt enda, da han ikke liker det no særlig. Prøver å venne barnet på grøt etter pupp på kveldstid, men der det tar litt tid.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Hei hei du

Akkurat laget samværavtale med faren nå. Mille blir 8 mnd om en uke. Han kommer hit hver onsdag kl 15 og blir til hun legger seg. Så har han henne annenhver lørdag-søndag fra kl 10 lørdag til kl 16 søndag. So far so good!

Viktig å begynne med fast føde nå, om hun ikke liker grøt prøv med grønnsaksmos det gikk ned på høykant her iallefal og nå spiser hun så og si alt ;)

Lykke til med begge deler!

Skrevet

Okei. Dette fungerer sikkert greit når dere ikke pupper?

Men er ikke med på overnatting når babyen er såppas liten, og enda fullammes. Spiser jo bare litt grøt på kvelden, og får pupp etterpå igjen.

Jeg synes ikke man skal bli presset til å gi mest mulig fast føde, ettersom alt skal tilpasses barnet, og ikke faren. Man skal vel tilvenne litt etter litt, men puppen er jo fortsatt hovednæringen, hvertfall ifølge HS jeg har her.

Men skjønner hva du mener :)

Flere som vil dele erfaringene sine?

HI.

Skrevet

Er det behov for å forandre den avtalen dere har og praktiserer nå da? Babyen er uansett altfor liten til å sove borte, og ammingen skal ikke påvirkes av nye rutiner. Synes det høres fint ut slik dere gjør det nå!

Skrevet

Du bør tilvenne babyen mat på dagtid og ikke kvelden. Det for å kunne følge med på om den reagerer på noe.

Også ofte lettere å få de til å spise da når de er mer opplagte. Begynn med en til tre ts og se hvordan det går. Øk sakte til full porsjon. Dette kan faktisk ofte ta flere uker for noen unger.

Skrevet

Hei,

Høres ut som du er heldig og har en pappa som vil delta aktivt om deres felles barn og det skal du jo være glad for. Skjønner jo at det skal gå på barnets og ikke fars premisser som noen sier, men siden dere ikke bor sammen og et barn har behov for to foreldre så er det jo viktig å legge tilrette for en best mulig ordning. Klarer du å pumpe, barn som nå er 7 mnd kan jo fint få morsmelk på flaske og får mye nærhet forsatt med det, de trenger jo ikke lenger nødvendigvis kroppskontakt lenger.og kan jo hende at hvis far prøver med grøt så går det lettere, for barnet har jo en forventning om pupp fra deg..så kan dere samarbeide om en tilvenning til mat..??

Lengre samvær i helgene ift det dere har nå er jo en fin økning, da får de mer kvalitetstid sammen og kan finne på litt men samtidilig følge de rutinene du har laget med barnet..

håper dere finner en ordning, er flott at pappa får slippe til tidlig, og fin avlastning for deg som får litt overskudd til igjen å være en bedre mor:)

Skrevet

Hva slags tullete innlegg er dette siste her, skrevet 15:28? Du kan umulig ha peiling på hva du snakker om? Selvfølgelig skal ikke mor måtte pumpe seg for at far skal ha lengre samvær med babyen! Det er en BABY det er snakk om! "De trenger jo ikke nødvendigvis kroppskontakt lenger" ? Hva mener du med det? Det du foreslår er absolutt ikke til barnets beste. Ser at du har misforstått totalt hva som ligger i det uttrykket. Et par timer samvær med mor tilstede 1-2 ganger i uka var det familievernkontoret anbefalte her da mitt barn var på samme alder.

Skrevet

prøvd middagsglass? synes kansje du kan øke til anne hverhelg fra fks 10 til 16 som hun andre her skrev hun hadde, da får de litt mer tid sammen. et barn på 7 mnd har ikke behov for og ammes til hvert måltid, så pupp om morgenen og så kan far eventuelt gi en fruktyoughurt(nestle sin) så kan han eventuelt gi middagsglass om barnet liker dette.

Men du må jo se om barnet liker middagsglass eventuelt begynne tilvenning av most banan? brødskive? så får jo barnet annen mat også.

Skrevet

Et barn på 7 måneder skal i teorien ikke ha to måltider fast føde pr dag...

Når man introduserer fast føde ved 6 måneder er du kanskje oppe i et fullt måltid ved 7 måneder om du følger retningslinjene. Og det bør man jo.

• 4 uker senere...
Skrevet

måtte bare svare deg..vet ikke hva slags Familievernkontor du har vært på, for det er vanlig med mye mer samvær ved 7 mnd alder enn det du beskriver, jobber selv innen feltet..og selvfølgelig kan og skal mor pumpe seg!!! Amming kan fint finne sted lang opp i alder selv om mor pumper seg ift at far og barnet får sin tid sammen... og finnes mange måter og gi kroppskontakt på ..og mye tid for mor og barn utenom den tiden far er sammen med barnet.

Alenemødre som har en tilstedeværende far må legge til rette for at begge foreldre skal ha kontakt. Ingenting som sier at bare mor skal ha den kontakten med barnet og at bare mor skal være den nærmeste for barnet når en har valgt å få barn uten at en bor sammen med barnefar!!!..jeg tenker du er egoistisk og tar helt feil og at DU ikke tenker hva som er til barnets beste men tenker bare på deg selv som så mange alenemødre her på dette forumet gjør !!

Skrevet

Kan du vennligst oppgi det teoretiske grunnlaget for de uttalelsene du kommer med? Om du jobber "innen feltet" mener jeg.

Skrevet

Måtte bare svare på det her...du provoserte meg litt her. Hvorfor er det alltid mor som skal tilrettelegge for far? Veldig ofte er det bf som har valgt å ikke ta en del i livet og når han finner ut at han vil så skal alenemødre gjøre alt for at bf skal være så mye som mulig sammen med barnet kun for at han nå velger å ta initativ. På disse forumene så får alenemødre alltid skylden for forholdet mellom bf og barn.

jeg vil gjerne at bf skal ha kontakt med mitt vidunder men han ville heller være i livet til hans andre unge. og hvis han bestemmer seg for å plutselig vil ha kontakt kommer jeg til å gjøre alt på mine premisser. hvilken garanti har jeg får at han ikke bare forsvinner igjen når han har gjort det før?

Min unge tar ikke flaske skal jeg da bare pumpe meg og håpe på det beste for bf bestemmer seg for å stille opp.

Begynner å bli lei av å høre om at alle alenemødre er egoistiske for tror de fleste alenemødre vil gjøre det som er best for ungen og ikke alle har gått av å ha bf i livet sitt i begynnelsen for.det er så mye som er nytt og det er mye å forholde seg til at det beste for barnet er å ha en glad mamma selv lm det kan gå litt utover far i begynnelsen.

sikkert mange som er uenig men alle opplever samarbeid med bf forskjellig spes hvis de ikke har vært sammen siden før barnet er født

Skrevet

Dette kan du lese om i bøker om utviklingspsykologi og teori ift tilknytningsteori. I dag vet vi at babyer har evnen til å ha flere enn en nær person de er tilknyttet til. Der babyer lever med to foreldre skjer dette automatisk i hjemmet, mens for alle de barna som i dag av en eller annen grunn opplever at mor og far ikke bor sammen, må det legges mer til rette for at begge to skal få denne foreldrekontakten. Babyer har godt av å bli trygg på flere voksne rundt seg tidlig hvis mulig.Hos noen alenemødre eller alenefedre ( finnes de også, hvor mor ikke vil ha kontakt med barnet sitt) er ofte besteforeldre kanskje sterkt involvert i å være med å gi barnet trygghet og en god oppdragelse dersom ikke den andre foreldren er tilstede, og det er også fint. Dette vil for barnet senere i livet være en trygghet at de opplever flere nære relasjoner fra et tidlig tidspunkt. Gammel tilknytningsteori sa at en baby trenger en trygg base og vær varsom med flere i første leveår, det går nyere forskning bort fra.

Jeg har full forståelse for mange alenemødre der de har fedre som kommer og går i barnets liv og at dette kan føre til vanskeligheter. Jeg skrev til denne moren som hadde HI at jeg synes det var flott at hun HAR en far som vil delta, og hun derfor bør legge til rette for dette. Flerer og flere familievernkontor anbefaler 2-3 samvær per uke i de første månedene med både mor tilstede og alenetid for far og barn. Fra 6 mnd kan dette økes til lengre helgesamvær for å kunne opparbeide trygghet over tid i hans omgivelser og at far og barn får tid til å gjøre erfaringer sammen. Pumping er derfor noe en anbefaler får å kunne gjøre dette lettere, men vet at det er vanskelig for noen barn å ville ta flaske, men etter 6 mnd kan en klare det med litt jobbing fra mor og barns side. Til deg som har en baby som ikke tar flaske enda..Flaske kan innføres når behovet er der..ikke i påvente av en far som kanskje dukker opp. Du gjør sikkert en strålende jobb som alenemor, og fortsett med det og så håper jeg for ditt barns del at far en dag vil ha kontakt og gjør det skikkelig. Mange fedre som får seg ny familie velger den nye familien. Mange ganger fordi det er mye konflikt ift det tidligere forholdet og vanskelig fra begges sider å få til en god avtale. Det er ikke noe fasit på dette, men erfaring er at noen mødre er bitre på far, tillegger han mye negativt som kanskje ikke alltid stemmer når det er farsrollen hans vi snakker om og ikke forholdet mellom de to voksne. Alle mødre er glade i barna sine og vil dem vel, men noen ganger blir endel for overbeskyttende ift hva de tenker et barn tåler. Både far og mor må gi mye ekstra når en skal få til samvær og trygghet i to hjem. Disse to hjemmene vil ikke være like, og en må tåle at det gjør forskjellige erfaringer der..og at en barn ikke må møte til avhør hver gang de har vært i samvær om noe galt har skjedd. Jeg ber dere alenemødre som har en far som ønsker å være der å gi han en real sjanse før dere dømmer han, og til dere som ikke har det så håper jeg at han en gang kommer inn i barnets liv...ellers vokser sikkert barnet fint opp med en mor og andre voksne i hennes omgangskrets som trygghetspersoner.. Dere må gjerne bli sint på meg, men babyer har godt av mange typer stimulering i sin oppvekst..og det er ingen fasit!!

Skrevet

mine barn kom opp i to måltider veldig fort etter 6 mnd, da de likte fast føde veldig godt og ville ha bare mer og mer..så det er jo litt individuelt hvor fort fram en går med dette..men her ble det fort grøt morgen og kveld, prøve litt brødmat ( bitte små biter med leverpostei f.eks.) og frukt til lunsj og middagsglass ( eller jeg lagde mine middager selv, for å gi dem litt mere smak og raskere tilvenninng til den maten vi voksne spiser..for disse glassene smaker jo ingenting..og fort gjort å mose opp en haug med babymat middager og fryse i små bokser) til middag.. og amming der det passet seg:)

Skrevet

Jeg ER så enig med deg, 22.13!!!

Jeg syns det har gått alt for langt! I mange tilfeller går nå bf forran både mor OG barn sitt beste!

.....syke, syke tendenser. Kjempeskummelt!!!

Skrevet

Annonym 11:31.

Familievernkontoret skal være ytterst forsiktig med å komme med en slik bastant uttalelse: At mor SKAL pumpe seg. I følge helsestasjonen, mitt familievernkontor, en barnepsykolog og advokaten min så er dette på bærtur. Selv ikke de vil komme med slike uttalelser. Om barnet er 1 år er saken en helt annen, men en 7 mnd gammel baby er ikke innbefattet dette. Pumping kan ødelegge melkeproduksjonen men dette vet du sikkert.

Du refererer til teorier, men kan du vise til forskning som viser til at en 7 mnd gammel baby fint kan ha et "utvidet" samvær uten mors nærvær uten at dette påvirker barnet i negativ (kortsiktig og langsiktig) forstand? Teorier er som kjent ikke nødvendigvis basert på oppdatert og validert forskning.

Selfølgelig skal far få alenetid, men det kan innbefatte noe så enkelt som en trilletur i nabolaget. Og minimum 2 dager med KORT samvær i uken, hvor mor er i nærheten om ikke nødvendigvis i synsfeltet.

Skrevet

Jentungen her er 5 måneder og spiser grøt 2 ganger pr dag og et middagsmåltid. Så tror du kan trygt begynne og innføre dette på en 7 måneders gammel baby.

Ang. samvær bør du heller se an kontakten mellom barnet og faren, eventuelt gå gjennom familievernkontoret for å få en skikkelig avtale.

Lykke til :)

Skrevet

Reagerer på at fars premisser skal komme foran både barns og mor sine. Synes det er helt på styr at vi skal legge oss helt flate, og bare sitte å nikke med hodet hver gang faren vil komme å treffe barna.

Man kunne godt ha opprettet en "standardavtale", som viser hva som er mest "vanlig", og anbefalt av psykologer, barnevernspedagoger, barnevern, advokater og meklere. Da hadde en mor sluppet å grudd seg til både fødsel, og barselperiode, slik jeg gjorde. Jeg gikk fra faren da jeg var 15 uker på vei, og hele graviditeten ble ødelagt pga trusler, krangler og redselen for å måtte "gi fra" meg barnet til far, såppas tidlig.

Far har krav på ditt, far har krav på datt.. Men hva med BARNETS krav?!

Barnet har rett på å se sin far, klart det. Men barnet har også rett på å få det best mulig, sammen med begge foreldrene. Og alt til sin tid mener jeg, både far og hans familie kan vente til barnet er klart, ferdigammet og er godt kjent med sin far, FøR det tas ut av hjemmet.

I mitt tilfelle bor far hjemme hos sin mor, og når han er her på samvær sammen med barnet, er det JEG som må forklare ALT han skal gjøre. Både når han gråter, har tung bleie, er sulten, hvordan grøten skal lages, hvorfor vi smører rumpa etter bading osv. Sånne ting er en SELVFøLGE at han skal lære seg/kunne, FøR han maser om å ha barnet med seg hjem til mora si. Dessuten kan han manne seg opp, å kjøpe seg en egen bolig, slutte å drikke, ta med nye damer hjem i senga si, å ta seg sammen først!!

Så dere pappaelskende mammaer, skyt meg om dere vil nå, men jeg mener av god gammel natur, at vi mødre som regel har en HELT annen tilknytining til barnet, enn dets far, uansett. Vi går gravid med det, vi føder det, vi går i permisjon, og vi er MøDRE. Ingen kan ta fra oss det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...