mamma til O og T <3 Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 Sønnen min er nå snart 2,5 år gammel, og jeg vil gjerne begynne å tenke på å venne han av med bleier:) Han går på potte før han skal dusje, og innimellom på morgenen når vi står opp. Men, han sier ikke ifra når han må på do på dagtid selv om vi snakker om at han skal være stor gutt å tisse på potta osv. Hvordan oppmuntre han til å si ifra når han må på do,og faktisk få han til å bruke potte eller toalett? Tips og råd mottas med takk:)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 31. oktober 2011 #2 Skrevet 31. oktober 2011 Vi har egentlig bare latt dem få oppleve selv hva som skjer når de tisser i trusen/boksereshortsen. Altså av med bleien, spørre hyppig om de må tisse, og tørket diskret opp etter uhell. Etter alt i fra 1/2 dag til et par uker vil de fleste barn bli helt tørr av seg selv, men det kreves gjerne en del tålmodighet og oppmuntring, og ikke minst mye klesvask ;-) I startenhar de gjerne svart ja på at de må på do, men etter en liten stund hr de gitt beskjed selv også. Det finnes nok mange veier til Rom her, men dette har nå fungert bra med alle våres fire barn. Husk å rose veldig når han går på do, og ikke vær oppgitt når han tisser seg ut. Tisselaken (sånne engangs, du får dem på apoteket), er supert til å legge i sofa osv akkurat i overgangsperioden.
mamma til O og T <3 Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg har tenkt tanken på å gjøre det på den måten ja;) hehe. Det må nok til en hel del tålmodighet ja, men jeg vil tro han skjønner det rimelig fort når vi går igang...de vil jo merke hvor ekkelt det er når de tisser seg ut ganske fort vil jeg tro:) Da må det ivesteres i massevis av truser og tisselaken. Tar ikke sjangsen på at tøysoffaen ikke blir tissa i:D Takk for tips:)
Lemonia Skrevet 31. oktober 2011 #4 Skrevet 31. oktober 2011 Vi har vel stort sett gjort som foreslått over, bare tatt av bleia, spurt ofte om de skal på do og satt dem på do minst hver time. Vi valgte å legge det til en helg slik at vi var hjemme hele tiden. Han fikk dessuten masevis av drikke, både saft og utvannet juice, slik at han skulle måtte på do veldig ofte. Ellers vil jeg bare tilføye at hvis barnet konsekvent tisser i buksa og ikke produserer noe på potta i det hele tatt så er det for tidlig. Det er ikke noe poeng å tvinge fram bleieslutt hvis barnet ikke er klar (og det er frustrerende også for barnet å ikke mestre dette, selv om man ikke gjør noe nummer av uhell så skjønner barnet hva som foregår). Vi prøvde dette først i sommer uten hell og ventet så et par måneder før vi prøvde igjen og da gikk alt veldig greit (da var han 2 år 10 mnd). Han hadde ett uhell første dagen og ett uhell andre dagen og siden har alt havnet i do. Når jeg nå ser hvor lett det gikk bare han var klar skulle jeg ønske vi ikke hadde vært så opptatt av det tidligere. Målet er ikke å bli ferdig med bleie tidligst mulig og jeg ville heller ventet litt til enn å skulle tørke tiss fra gulvet i dagevis bare fordi man har bestemt at ungen skal bli tørr da.
Underveis --> Skrevet 2. november 2011 #5 Skrevet 2. november 2011 Her begynte vi med å la ham springe naken nedentil. Da er det enklere for de å kjenne at de ikke har på seg noe og dermed merker de med en gang om de tisser på seg. Vi lot potta stå midt på stuegulvet, eller i det rommet han var i. Etterhvert så gikk han på potta helt av seg selv. Bæsje var verre. Gjorde det samme, men da måtte vi faktisk følge etter ham for å sette ham på potta når han rett og slatt ikke klarte å holde seg lenger. Hadde litt bæsjeskrekk, altså. Vi bestakk ham også etterhvert med nonstop ;-) Nå er han tørr både natt og dag, hjemme og i barnehagen. Det var en liten overgang til barnehangen i høst altså. Da tisset han seg ut mye i starten. Men etter at de slappet mer av på opplegget og ikke tok ham på do hver time og heller bare lot ham tisse seg ut, så oppdaget han fort at han måtte si ifra, eller at han bare fulgte med når de andre barna skulle tisse (andre barn hadde opplegg som fulgte de på do hver time. Det passet ikke ham, men han fulgte med når han måtte). Jeg ville altså bare tatt av ham underklærne. Et par tykke sokker og en god genser så blir han ikke kald. Og IKKE STRESS MED DET ;-) Ikke mas om å gå på do hele tiden. Det blir bare negativt, tror jeg. Jeg tror det er mye bedre at de finner det ut selv at nå er bleia borte, og da er det ubehagelig å bli våt. Da finner de ut av det selv. Og så kommer det selvfølgelig an på barnet også. Noen skjønner det fortere enn andre.
mammatetogansketette:)) Skrevet 2. november 2011 #6 Skrevet 2. november 2011 Høres bra ut det du sier der, Lemonia... tenkte å prøve å droppe bleien, men tenkte "hva gjør jeg om han ikke responderer, og hvor lenge skal man prøve, og (når) er det greit å gå tilbake til bleier igjen etter å ha prøvd??" Får vel bare hoppe i det en dag, å prøve etpar dager uten bleie, ikke stresse for mye med det- og ta det som en første test:) Takker og bukker for mange gode råd, Lemonia og dere andre her inne ) -Og takk til ts som la inn tråden for meg
mammatetogansketette:)) Skrevet 2. november 2011 #7 Skrevet 2. november 2011 Forresten... dere har på bleie på natta i starten da ja, eller?? Hender han bæsjer på morran, før han står opp, ser for meg et salig gris...
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 3. november 2011 #8 Skrevet 3. november 2011 Det er ganske vanlig å måtte bruke nattbleie lenge etter at en slutter med bleie på dagtid (spesielt for gutter). Se det litt an du, men jeg ville ikke tatt av bleien om natten før den er tørr minst 3-4 morgninger på rad. Det er stor forskjell på å ha kontroll på blæren, og kunne styre dette i våken tilstand, til at kroppen er moden nok til å våkne selv om natten dersom barnet må på do. Eller holde seg hele natten. Mange barn er oppe i 5-5,5 år før de klarer å holde seg tørr hele natten uten at de kalles sengevætere av den grunn. Så natten bør du se an. Mange slutter både på dag og natt, andre bare på dag.
bittelille_persille Skrevet 7. november 2011 #9 Skrevet 7. november 2011 Jeg har ingen egne erfaringer her, men har sett tantebarn lære... Mellomste hadde en periode han ikke ville bæsje på do. Da laget den kreative moren et "bæsjogram" som de hang opp på do. Hver gang han bæsjet på do fikk han tegne bæsjen sin på bæsjogrammet. (Det var ganske så morsomt.) Han synes det var veldig motiverende og gøy, og husket oftere på å si ifra bare fordi han fikk lov til å tegne på bæsjogrammet. Kanskje det går ann å lage et "tissogram"?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå