Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på snart 3 måneder. I senga har han lammeskinn (korthåret) og han har på seg pysj og har dyne over seg om natta. Er redd for at han skal fryse. Det er ca.21 grader på soverommet. Men de siste dagene har han vært klam og svett på morgenen når jeg har tatt ham opp. Er jo redd for at han skal bli for varm også. Så hva ville dere ha gjort? Fjernet lammeskinnet, pysjen eller erstatta dyna med et teppe? Hva har deres små på seg om natta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alt for varmt på rommet, bør ikke være over 18. Og da vil nok temp med dyne bli passe.

Skrevet

ville absolutt senket varmen på soverommet---- husk atdet er mye verre å være for varm enn for kald for små barn! større farer knyttet til overoppheting.. så det man bør tenke på er at de IKKE må bli for varme.... senker du temperaturen til 18 grader bllir det nok bra... min tulle sover ikke på lammeskinn da jeg mener det er altfor varmt for henne... hun har på seg en tynn langermet body og så en sånn sovebag med kort arm over...... hun sover på vanlig laken og har ikek teppe over seg og hun er akkurat passe varm..... Dersom gutten din har pysj med bein osv ville jeg nok kanskje tatt bort lammeskinnet? men det finner du nok ut av selv:) senk varmken til 18 grader i første omgang og se om han er like svett da? ......Noen barn er varme når de sover mens andre er mer kalde...:)

Ikke -lett med påkledning uansett synes jeg da :)

Skrevet

Lufter alltid soverommet godt til småen før han legger seg for natta, så det er ganske skarp, frisk luft der inne. Vet ikke nøyaktig temp, men lufta er kald. Han har på seg pysj, sovepose uten armer og en tynn dyne akkurat over beina. Dyna sparker han av seg flere ganger ila natten, så derfor har jeg kjøpt en sånn "sovepose" :) kjenner på tempen hannes flere ganger ila natten og han er passelig :) hadde lammeskinnet en stund da det var veldig lave temperaturer her, men da ble han for varm så tok det bort igjen.

Kan jo prøve å sette opp vinduet litt før du legger han? også går det jo an å prøve uten lammeskinnet etter det hvis han enda er for varm? :)

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Her er det 18-20 grader på Muffins soverom. Han har på bomullspysj uten føtter, og dyne. Sover oppå vanlig laken, og er god og varm. Han er veldig varm av seg da, akkurat som faren sin. Bare mamma som er frysepinn her i gården :)

Hadde droppa lammeskinnet om jeg var deg. Her kan vi nesten ikke legge gutten oppå lammeskinnet (dyrt, flott skinn fra Bånnsull) engang, før han blir våt av svette baki nakken.

Skrevet

Vi har alltid vinduet på soverommet stående oppe (barnesengen står på motsatt side av rommet). Som regel holder rommmet 16-18 grader, og da har vi samme påkledning som dere. Men av og til har det ikke vært mulig å få temperaturen under 20-21 grader, og da ser vi at lillemor blir for varm hvis vi bruker dynen. Så de dagene legger vi bare ullpleddet hennes over henne. Så bytter vi bare om til dynen når vi legger oss dersom temperaturen har sunket.

Husk at det ikke er farlig om de er litt kald på hender og i ansikt, så lenge de har riktig temperatur i nakke og bryst. Sjekk gjerne i løpet av natten om du er usikker :-) Bedre at de er litt for kald enn litt for varm (men selvfølgelig best om de er akkurat passe ;-) ).

Ellers kan det være en ide å bruke tynn ullpysj, da det regulerer varmen bedre enn bomull.

Skrevet

Jeg synes det høres fryktelig varmt ut, og jeg hadde selv krepert i den varmen. Vi har ca 17-18 grader både på vårt rom og barnerommene. Eldstemann på snart tre år sover i bomullspysjamas og sokker og har fremdeles sommerdyne på. Lillebror på 8 mnd sover i bomullspysjamas og i en pose og så tar jeg på ham dune (sommerdyne) som han gjerne sparker av seg i løpet av natten (derfor pose).

Skrevet

Anbefalt temperatur på babyens soverom er 18 grader. Der skal ikke være kaldere enn 16 eller varmere enn 20, men 18 er altså perfekt:o)

Vi prøver å holde temp på 18, men hender det er litt varmere. Loffen sover i bomullspysj på vanlig madrass med laken på, og med dundyne over seg. Ikke noe teppe. Han er stort sett akkurat passe varm, men det hender faktisk at han blir litt svett. Så noe mer klær eller lammeskinn hadde han blitt kokt i;o) Har prøvd et par ganger med ullpysj fordi jeg selv har syntes det er kaldt i rommet, men da blir han altfor varm.

Som flere nevner her så er det bedre at babyen er litt for kald enn for varm. Det kan være ubehagelig for de små å fryse selvsagt, men da vil de ofte gi beskjed. Det er overoppheting som innebærer risiko i forhold til trygt sovemiljø.

Skrevet

Her har vi ca 16 grader på soverommet (vindu oppe hele natten, sover så godt med all den friske luften). Mini ligger i ullpysj og sovepose med lammeskinn under og er akkurat passe varm (men så er det jo fem grader kaldere enn hos dere...).

Skrevet

Lillemor sover med bomullspysj på lammeskinn med dyne over. har prøvd sokker i tillegg, men da blir hun varm i nakken. 18 grader er mer enn nok, hun sover gjerne 12 timer med kun 1 matpause på natten :)

Skrevet

Pysj og sokker så ligger han i nattposen sin.

Av og til ett pledd over, men han ligger som regel bare å holder rundt det.

Skrevet

Jeg ville hatt lavere temperatur på rommet.

Vi har ca. 18-19 grader på rommet,de sover i pysj og i samme seng og de bruker dundyne <3

Lammeskinn er jo varmeregulerende,så lenge det er ekte iallfall:) og det samme er dundyne:)

Senk tempen du og se om det virker :)

Skrevet

hvis du vil ha det varmere enn 18 grader på rommet så er det bedre og bruke flere lag pledd, så kan du justere etter hvor varm han er.. de skal jo helst ikke ha det for varmt heller..

Skrevet

Her i gården har jeg sluttet å bruke lammeskinn for det er et herk å vaske og tørke det i etter tid. På soverommet hans har vi alt fra 16 - 18 grader. Da ligger han i bomullspysj med tynn ulltrøye utpå og dyne rett under armene hans. De stikker alltid utenfor dyna :)

Om sommeren når det er varmt, så ligger han kun i bomullspysj.

Skrevet

Her har vi mellom 15 og 18 grader på soverommet. Mini er veldig varm av seg og blir fort svett om det er for varmt inne, men innenfor disse temperaturene sover han veldig godt. Han sover på vanlig laken i bomullspysj (ull på vinteren) og med dundyne. Har en sovepose i merinoull som jeg har på hvis det blir kaldt, men stort sett bruker han den på sommeren uten noe annet over, den er så fin og varmeregulerende :)

Skrevet

Vi har ca 18 grader på rommet, har alltid lufteventilene oppe. Her bruker lille bomullspysj og dundyne. Hun er ofte kald på hendene, men nakken er akkurat passe varm. Har forsøkt ullpysj på litt kaldere netter, men da sover hun dårligere og blir for varm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...