*Nøtta* Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 Kan jeg gi feks eggerøre til jenta mi på 1 år?? Har hørt mange si at man skal være forsiktig med å gi egg til småbarn,men hvor lenge er de "småbarn" i den forbindelsen,mon tro? Evt om noen har en link til en side hvor jeg kan lese om dette? Takkåtakk!
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 31. oktober 2011 #2 Skrevet 31. oktober 2011 I følge Helsedirektoratet er det ikke noe problem å servere egg til barn når de har startet med fast føde. Se deres brosjyre Mat for spedbarn: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/Spedbarn/#tabs-1-1-anchor. Vi startet vel med egg omkring 1 års alderen, og datteren min elsker både kokt egg, stekt egg og eggrøre. Veldig fin avveksling til det "vanlige" pålegget. Men ettersom det kan forekomme allergi av egg, så er det kanskje greit å gi en liten mengde første gangen.
desembergutt09 + ?? 31.1.12 Skrevet 31. oktober 2011 #3 Skrevet 31. oktober 2011 Man skal vel være forsiktig i den forstand at man må være oppmerksom på en evt allergisk reaksjon. Ellers skal det ikke være noe problem. Vi ga ikke vår sønn egg før han var over ett år fordi faren var allergisk mot egg som liten. Da holdt vi ham unna ferdigprodukter med egg i også. Men om det ikke er grunn til å mistenke allergi er det bare å servere også se om hun tåler det. Mest sannsynlig har hun allerede spist ting med egg i hvis dere ikke har vært bevisst på det.
kinaputten Skrevet 31. oktober 2011 #4 Skrevet 31. oktober 2011 http://barebarnemat.blogspot.com/2011/05/egg.html
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 31. oktober 2011 #5 Skrevet 31. oktober 2011 Ja, det kan du. Har du gitt henne noe med egg i før? f.eks kake? Da skal det gå helt fint. Det er ingenting i veien for å gi de små egg. jeg gav mine egg allerede da de var 7 mnd. Men vær veldig forsiktig første gang, da man aldri vet om de er allergisk. Går det da greit, er det bare å fortsette Dette var det helsesøster som sa til meg. Og heller ikke helsedirektoratet fraråder egg.
*Nøtta* Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 31. oktober 2011 Tusen takk for svar og linker,damer. Da blir det å prøve litt egg imorgen tenker jeg..hun har jo fått kake med egg i uten noe reaksjon så da går det nok bra. Var bare litt skummelt å gi "rent egg",liksom..
mammatetogansketette:)) Skrevet 3. november 2011 #7 Skrevet 3. november 2011 Vil bare legge til at det virker som man kan tåle kokt/ stekt egg- men likevel være allergisk mot rå egg! Virka som poden vår ikke tåler rå egg i alle fall, gikk oss på det sist jul da han spiste risboller- med egg, og faktisk en gang han fikk slikke slikkepotten da vi bakte en kake Blr rød rundt munnen.. men kok og stekt egg elsker han, merker ingenting da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå