Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere på dagtid med baby. Er det full fart og hit og dit eller er dere hjemme og vasker og baker og styrer, eller hva? Jeg var endel rundt å fattet en stund, på cafe, turer, treff, trening osv , og hadde mye besøk. Men nå har alt overskudd forsvunnet, og jeg orker nesten ikke trille en tur engang. Blir sånn tiltak.... Jenta mi er snart 6 mnd og jeg føler hun drar all energien ut av meg, selv om hun ikke er spesielt krevende. Andre som føler det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner hva du mener. I begynnelsen var vi litt rundt omkring fordi jeg ble helt rar av å sitte hjemme, nå gidder jeg liksom ingenting. Trille tur var jeg flink til i sommer, nå er det skikkelig tiltak også synes jeg det er så godt å bare lese i en bok når han sover. Så her er vi mye hjemme nå. Gjør litt husarbeid, ser litt på tv, leker og slapper av. Snart er det jobb- og barnehagestart så lader batteriene.

Skrevet

Vi storkoser oss hjemme, vi! Dagene flyr, og vi har våre faste rutiner, med mat, hvile, leke, mer mat, mer leke, hvile, ligge på mage, ligge på rygg, prate og sove. Vi prøver å komme oss ut et par dager i uka, men hjemme er best. Når hun sover bruker jeg å rydde og vaske, bake et brød, spise mat selv, sitte på pc, se på dr.phil eller sove jeg også, om jeg er sliten.

Nå skal det nevnes at jeg aldri har vært noen kafedame, og alle jeg kjenner jobber på dagtid, så da blir det ikke mye bortebesøk da. Jeg har masse energi, men jeg koser meg glugg ihjel hjemme :) Gruer meg litt til å begynne å jobbe igjen, da blir det vel "byebye orden og rent hjem, welcome kaos"

Skrevet

Vi slapper av og koser oss:) Går litt tur og av og til en tur til byen og treffer noen. Vi har to barn til, så farting til og fra bhg blir det to ganger om dagen, og det syns jeg er nok;) Er inne i en periode hvor jeg har veldig lite overskudd, så jeg orker ikke farte og har ikke gått noen turer på noen dager heller. Håper å komme på rett kjøl igjen snart, men stresser absolutt ikke med å farte hit og dit:)

Skrevet

Syns det var vanskelig å få orden på soverutinene når det kommer flere dager etter hverandre med aktiviteter, jeg syns det var akkurat passe å planlegge aktiviteter hver 2-3 dag, og så bare evt dra på butikken, lage babymat eller ta en kaffe med naboen (uten å måtte planlegge så mye) de andre dagene.

Var veldig klar for å begynne i jobb nå ved 8 måneder, følte også at energien tok slutt noen ganger.

Skrevet

Her koser vi oss stortsett hjemme:) Vi går ofte tur, i hvert fall én gang iløpet av dagen. Prøver å lukke øynene når hun sover for å få ekstra overskudd.

Her er det kun butikken om vi skal noen steder, småen her må ha lurene sine ellers blir hun overtrøtt og det som følger med, hehe..

Syns det er utrolig stress å ta en tur på kjøpesenter, alt må passe mtp mat, lur og rushtrafikken..

Men i helgene er sambo med, og da er vi mer aktive:)

Skrevet

Jeg har det på samme måte som deg. Her er babyen 6,5 mnd og jeg har nesten ikke overskudd. Er hele tiden trett og føler meg helt tappet for krefter. Har ikke vært slik siden rett etter fødselen.

Har kjøpt floradix og håper det skal være en vidunderkur!

Skrevet

Vi pleier å ha avtaler 2-3 ganger i uken (samt babysvømming på en ettermiddag) . Da er det snakk om at vi enten får besøk eller drar på besøk til andre venninner med babyer/barselgruppetreff. Har jeg hatt avtaler to dager på rad, er det veldig godt å ta det med ro hjemme tredje dagen. Men hvis jeg bare har 0-1 avtale en uke, merker jeg at jeg rett og slett får for lite voksenkontakt på dagtid og blir sliten i hodet og fortere irritabel.

De dagene jeg ikke har avtaler er vi alltid på minst 1 times trilletur, godt for kropp og sjel :-)

Husarbeid gjør jeg innimellom, en klesvask her og en oppvask der. Og av og til smeller jeg til og baker rundstykker - men det er IKKE shinet til en hver tid her i huset for å si det slik ;-)

Skrevet

Og kjøpesenter styrer jeg helst unna, lillemor trives ikke, og det blir da bare stress og mas... Kafè var jeg på første gang i dag, og jenta er over 6 mnd :-)

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Her kom vi oss ikke utenfor døra de første 4 mnd pga søvnmangel, bilnekt og vognnekt. Gutten skulle bare sove oppå meg, så ikke engang middag fikk jeg laget til mannen kom hjem :(

De neste 2 mnd var det en forsiktig tur på butikken i bæresele annenhver dag! Hehe...

Nå er vi på babysvømming hver tirsdag, og reiser på besøk 2-3 ganger per uke. Helst til andre babymødre; da er det lettere å opprettholde rutinene med søvn og mat. Om det blir mye styr og bråk, og jeg ikke får tilrettelagt for Muffins søvn, så blir han overtrøtt, og resten av dagen blir da veldig ille - akkurat som Lykkeli & Gla beskriver det.

Rydde, klesvask og oppvask tar jeg fortløpende på dagtid, og vasker som regel huset annenhver søndag mens pappaen leker med Muffingutt.

Baking er uaktuelt pga kjempeliten fryser, men vi skal snart investere i en som skal stå i boden. Da kommer jeg sikkert til å bake en del brød til Muffin innimellom, som jeg skjærer i skiver og fryser ned :)

Skrevet

Det var godt å høre at ikke "alle andre" freser rundt på dagtid. Gjorde det en periode, men jeg ble utslitt og det var ikke godt for lillegutt. Jeg er også ganske energiløs for tida, men det er til tider veldig mørkt ute, også. Pluss at jeg kjenner at konstant avbrutt søvn og amming tar på (selv om babyen ikke er av de verste på natta). Håper det blir litt bedre ved ammeslutt:-). Tenkte å amme til jul.

Skrevet

Ps, har forsøkt å ta en litt lengre trilletur hver dag for tror det hjelper på energien å komme seg ut. Selv om det noen ganger er et vooooldsomt tiltak;-)

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Jeg syns det er viktig å prioritere babyens behov, og å farte rundt på kafèer og kjøpesenter hver dag fins jo ikke stimulerende for babyen, det er vel mest for mor? :) Men nå mener jeg de som gjør det daglig altså, ikke de som gjør det av og til for å kose seg, for det må man jo som mamma også :) hehe

Babysang, babysvømming og å besøke andre med baby derimot, det ser jeg at Muffingutten min har stor glede av.

Skrevet

Viktig at begge har det bra og blir litt stimulert, tenker jeg. Er ikke bra om mor blir helt isolert, heller og bare er sammen med babyen (hvis man da ikke trives med det). Men vi fartet mest rundt til avtaler pga låsninger i nakken, styr uten like. Litt roligere nå da han er bra igjen i nakken:-). Tror alle må finne sin rytme som de trives med.

Skrevet

Vi farter vel kanskje... endel... og ble litt "tankefull" etter dette innlegget. En dag uten avtaler synes jeg blir kjedelig (en avtale kan være besøk, eller rett og slett bare en trilletur).... men kanskje jeg burde roe ned tempet litt, tenke på babyen :) og for å få orden på snuppas søvn. Ikke at dette er noe stort problem, men hun sover små og korte dupper dagen igjennom, kanskje fordi at dagene blir oppstykket med all denne fartinga. Jeg er aldri på kafe eller kjøpesenter, men vi besøker folk, er på babysvømming og babysang. Og er av og til på trening (mor trener, baby på barnepass - max 1 t 15 minutter)

Skulle ønske at hun sov lengre dupper, men jeg får henne ikke til å sovne igjen etter at hun våkner (alt fra mellom 30-45 minutter) Sjelden hun sover mer enn 1 time iallefall. 4 korte dupper på en dag.

Har noen tips til lengre dagdupper, så sier jeg tusen takk!

Ellers sover hun kjempegodt om natta, og har gjort det fra dag èn. Hun er kjempeflink til å sovne for kvelden, er oppe for å få litt pupp noen ganger på natta, og sovner igjen med en gang. Men på dagtid er det litt verre. Håper ikke at det er pga at vi farter litt..... Som ToneC så fint sier: finne sin egen rytme man trives med.

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget... bare få ut litt frustrasjon over "søvnsituasjonen" på dagtid, og håper ikke at det er pga fartingen at hun sover korte dupper. Sover like kort i bilen, trilletur eller i vognbagen på stua. Alle babyer er jo forskjellige.....

Puh... :) Takk for at dere "hørte" på hehe

Skrevet

Jente_80:

Min jente har også tre eller fire korte dupper på dagtid, de fleste rundt 30-35 min, og så slår hun av og til til med en lengre på 60-75 min (men absolutt ikke hver dag...).

Og, jeg synes ikke jeg er veldig mye på farten, og det er slik om jeg er hjemme eller er ute på besøk/tur. Så det trenger ikke være all fartingen din som er skyld - kanskje hun bare er slik :-)

Men selvfølgelig, kan jo også være at hun hadde sovet lengre om du hadde holdt deg hjemme. Merker spesielt at søvnen blir oppstykket hvis det blir mye inn og ut av bil, inn og ut av vogn.

Men så lenge hun sover godt om natten, og er blid og opplagt om dagen, så er det vel ikke krise? Finn din egen rytme ;-)

Skrevet

Tusen takk for svar, Valiana!!!! :)

Ja, hun er kanskje bare slik...ble bare litt ekstra farting i dag, og hun var sååå trøtt i kveld, Kan jo være noe med at klokka "egentlig" var 20 da hun la seg. Det stakk litt i mammahjertet da jeg leste denne tråden, da :) Synes så synd i henne når hun er så trøtt, selv om jeg vet at hun ikke har det fælt - bare ville legge seg :)

Uansett, i morgen har jeg bestemt meg for bare å være hjemme og kooooose meg med snuppa, og la henne sove inne i bagen, evt ute på trilletur (jeg kunne ha trilla i flere timer, men det vil ikke sjefen - kjedelig å være våken i vogna hehe)

Skrevet

Vi er på babysang og babysvømming. Ellers barselstreff om det er det. Utover det triller vi tur og reiser på besøk til folk. Men må reise litt langt til venner da vi er innflyttere, så det begrenser seg litt for hun liker mindre og mindre å kjøre bil.

Jeg merker at jenta mi kjeder seg om vi er hjemme en hel dag uten å gjøre noe. Det holder med en trilletur så får hun noen nye intrykk og sorkoser seg. Hun er 6 mnd.

Kafe er vi skjelden på, eller vi sitter i kafeen etter babysvømmingen da, litt mat og prat. Ellers er det ikke så ofte.

Babysang og babysvømming storkoser hun seg på.

Barnepassen på treningssenteret passet ikke oss, ikke fikk hun sove og åpent i sovetiden. Så det har vi droppet.

Handling (mat) gjør jeg på kveldstid etter hun har lagt seg. Ofte klesshopping også. Hvis jeg tar henne med på shopping er det i andre soverunde, da sover hun ikke så lenge og vant med å bli trillet. Men hun storkoser seg på kjøpesenter, kan sitte å titte på mennesker, det er superspennende.

Ellers har mini vært syk 3 ganger på 1 mnd. Så det har begrenset seg litt i det siste.

Skrevet

Hei "Har ei gojente"

Høres nesten ut som mine dager...! Men hvilken vogn har du, som har ei jente som liker å være våken og titte rundt?? :)

Skrevet

Vi har brio happy vogn. Har byttet til sportsvogn delen alt, men den er veldig smal å sove i med pose, så er litt usikker på hva vi gjør.

Ellers har vi en chicco trille i bilen. Den er vi superfornøyd med.

Skrevet

Vi har avtaler maks tre ganger i uken, men aller helst bare 2. Synes det beste er å bare være sammen med snuppa, da kan vi ta alt i vårt tempo uten en tid vi MÅ ut. I og med at hun ikke har noen fast rytme på spising og soving, så er det sjelden jeg klarer å møte venninner til det tidspunkt vi først avtalte hehe. Men vi er ute på tur hver dag, som oftest i to til tre timer. Hun må ha en trilletur for å klare å sove et lengre strekk enn 30 min.

I begynnelsen av permisjonen var jeg ute og fartet hele tiden, og en dag nektet plutselig snuppa å spise (jeg ammer). Jeg skjønte etterhvert at det var en reaksjon på den stressende hverdagen og hennes måte å si fra på. Straks jeg roet ned og avlyste alle avtaler en hel uke, begynte hun å spise igjen. Det ga meg en tankevekker. Det var helt tydelig at hun ble stresset og trengte mer ro.

Forresten veldig deilig å lese at det er fler som liker å ha rolige dager. Jeg har en venninne som farter hele dagen lang- møter venninner, trener hver eneste dag, er på babysvømming osv. Babyen hennes ser ut til å trives, så da funker det for dem. Men hver gang jeg snakker med henne så føler jeg at jeg selv er så kjedelig og burde gjort enda mer.... så TAKK for alle innleggene deres!!!

Skrevet

Vi var i utgangspunktet egentlig ikke så aktive. Jeg har vært utrolig sliten, baby sutrete og hatet vognen, og jeg var vel i grunn små deprimert.

Meen så begynte først moren min å tvinge meg ut og da viste det seg at lillegutt eelsket det! Så nå er det han som tvinger meg ut =P Enten det er på tur, på besøk, på café eller kjøpesenter. Han elsker stortsett alt så lenge noe skjer og han får oppmerksomhet. Er vi hjemme en hel dag går jeg nesten på veggen fordi han blir så suttrete og må bæres rundt på hele dagen. Vi sliter også med å få han til å sovne på dagtid her hjemme, men så fort han trilles eller kjører bil etc sovner han etter en liten stund.

Jeg har dessverre ingen barselgruppe, vet ikke om babysvømming eller sang eller noe av det dere nevner, så han får dessverre veldig lite kontakt med andre babyer, og jeg ser jo hvor stas han synes det er når han ser andre babyer på café etc, så det er litt synd... Jeg får kanskje gjøre litt research!

Skrevet

M&M+ 1 Her er det kirken som har babysang. Det er åpen for alle også for de som tilhører en annen trosretning. Det er noen kristne sanger der vi går, men stort sett er det gamle barnesanger/regler som jeg ikke kunne. Babyen min elsker det.

Babysvømmingen her er på eldresenteret, men det er fordi de har varmt vann der.

Jeg fikk info om dette av helsesøster. Så det går jo ann å spørre der, ellers får du se på kirken sine nettsider og se om de har noe. Lykke til.

Skrevet

Min lille er bare snart 3 mnd. Men her prøver vi å komme oss ut hver dag. Har forsøkt å bare være hjemme et par dager, og trodd at jeg da få gjort mer og babyen hvilt ut, men det virker ikke. Han blir mer sutrete og rastløs da. Hvis vi derimot har vært ute på noe sover han godt når vi kommer hjem og er blid når han er våken.

Men vi drar ikke på cafè og kun på handlesenter hvis pappaen også er med slik at en kan ha full oppmerksomhet på babyen og eventuelt underholde han.

Trille turer gjør vi hver dag. Noen ganger med selskap av andre trillemødre og noen ganger alene. Mye i skogen, og litt langs veien. Vi er på mammabootcamp på onsdager. Da er han med i vogna når vi løper runder rundt en bane, og ligger i vogna og sover mens vi trener styrke. Ellers er det litt barseltreff osv. Da treffer han andre babyer (vi møtes hjemme hos en i gruppa), og synes helt klart det er fasinerende. Men etter 2-4 timer er han lei og blir sutrete, så da putter jeg han i vogna og går hjem.

Han er også med på litt besøk. Elsker oppmerksomheten han får da.

Men blir det mye inn og ut av bil og vogn så blir han sutrete, for han sovner som regel i bilen og liker ikke å bli vekt. Så vi kan ikke kjøre rundt på mange småærend. Har derfor blitt vant til å bruke lokalmiljøet og trille alle steder så lenge det er under 1 mil ;)

Vi mødre er forskjellige og ungene våre er forskjellige, så alle må vel bare finne ut hva som fungerer for dem:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...