Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg hadde en plan på dette med amminga. Jeg skulle fullamme til 6 mnd og så trappe ned og slutte ved 8 mnd for å begynne å jobbe. Trudde jeg. Men lillemann styrer showet og til tross for at vi begynte med mattilvenning ved 4 mnd så er hen fremdeles ved 8,5 mnd en puppeelsker av dimensjoner. Han spiser bra med fast føde på dagtid heldigvis så jeg er ikke bekymret for ham. Har allerede innstilt meg på å fortsette amme morgen, middag og kveld mens jeg jobber. Men så var det dette med nattamminga. Planen var å samsove første uka når jeg jobbet for å gi ham nok kos og nærhet. Deretter nattavvenne for å slippe hyppige oppvåkninger og gi meg overskudd til arbeidsdagen. I natt fikk han pupp kl 22.30 (la seg sammen med oss) kl 1, kl 02.30 og kl 04.30, samt kl 06 og kl 06.30 (måtte tømme begge før jobb). Det er selvsagt ikke holdbart. Samtidig ser jeg ikke bort fra at han trenger pupp 1 gang ila natta. (Noe flere også opplever i et annet innlegg her idag). Er det flere som fortsetter nattamme i kombinasjon med full jobb, eller er jeg altfor snill med ham?? Han begynner å bli trygg på faren sin og har sovnet på ham et par ganger denne uken, så jeg vet han kan sovne uten pupp bare jeg ikke er der.
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 31. oktober 2011 #2 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg sier bare wow, du gjør en enorm innsats!! Selv hadde jeg aldri orket å nattamme så mye om jeg skulle tilbake i jobb, og virker kanskje mest som om det har blitt en vane både for ham og for deg? Syns ikke at du er for snill med ham, du er jo bare lydhør for hans behov. Men det kan godt hende at han, på samme måte som deg, er klar for å bli mer selvstendig nå? Ikke tenk på at du tar noe fra ham, men heller at du lærer ham å bli mer selvstendig, og at du lærer ham å bli en stor gutt <3 Tar han flaske eller tutekopp? Dersom nattmaten kun serveres på flaske/kopp, så er det sikkert ikke like stas å våkne så ofte lenger Kanskje han ikke trenger mat på natten lenger, men er avhengig av brystet for å sovne?
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 31. oktober 2011 Hehe, ja det er rart hva man egentlig tolererer når det kommer til stykket. Planen min har blitt justert mange ganger den... Nå er ikke hver natt like ille, for det meste er det snakk om en oppvåkning innen 1 time etter han har lagt seg (før vi legger oss), så kanskje en ved 3 tiden, før tidlig morgenmåltid ved 5-6-tiden (jeg står opp ca 6). Men for egen del kunne jeg godt tenkt meg å redusere ammingen ellers også, og droppe 17-måltidet, siden det bare kræsjer med middagen uansett. Må bare få tømt meg nå i starten. Han drikker vann og juice fra Imsdal-flaske og glass, men trur ikke det er drikkeremediet det står på. Jeg gjorde en smakstest og fant ut at han ikke liker smaker av mme (har ikke prøvd alle da men både NAN og HIPP). Han liker heller ikke velling (Semper sin havrevelling), av samme grunn regner jeg med. Han vil ikke ha mm gitt på flaske heller (på dagtid) og blir bare mere utilfreds hvis han blir tilbudt vann på natta. Helsesøster mente kategorisk at vi måtte venne ham av med den nattspisinga, "han trenger jo ikke mat om natta han". Men er litt usikker på om han virkelig ikke er sulten, siden jeg nå hører at mange har måttet gjeninnføre nattmåltidet ved 9-10 måneders alder. Likte den med å lære bli mer selvstendig/stor gutt :-)
mammantilguttensin Skrevet 31. oktober 2011 #4 Skrevet 31. oktober 2011 Oi, det hørtes slitsomt ut ja! Men jeg har hørt at man heller skal venne de av med kos i forbindelse med nattavvenning. Ellers kan det være at de våkner for å få kos og ikke mat. Og det blir egentlig det motsatte dere gjør med samsoving... Kan det være at det er mamma som har behov for ekstra nærhet den første uken? Forstår deg godt
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 31. oktober 2011 Hehe, godt poeng, men samtidig virker det rart å avvenne fra nærhet og kos, det er tross alt en gutt på bare 8 måneder. Eller?! Samsovinga er ment som en overgangsordning fordi jeg syntes det ble mye å avvenne fra pupp på dagtid samtidig som vi skulle avvenne på nattestid, og for å slippe stå opp/få mest mulig søvn på meg så ble vi enige om å samsove til å begynne med. Jeg fikk ikke tid til å trappe ned gradvis på dagamminga, siden vi var på ferie uka før jeg begynte å jobbe, og det ble av praktiske årsaker ammet mere enn vanlig...
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 31. oktober 2011 #6 Skrevet 31. oktober 2011 Her slutta jeg jo brått med amminga; ammet hver 4. time og så ble det plutselig ingenting; dag som natt. Men her tar jo gutten flaske som bare det da, + at han elsker mme (spesielt etter at han ikke hadde fått morsmelk en ukes tid), og i tillegg er jo 2 mnd yngre enn gutten din, så det var nok mye lettere for oss. Selv om jeg savner det masse, så ser jeg jo at Muffin har aldri vært så blid og harmonisk som nå, når mammaen hans får mer fri og hvile. Syns ikke det er snakk om å avvikle kos og nærhet, for det er jeg sikker på at babyen din får resten av døgnet <3 Her koser Muffin masse på fanget hver eneste dag og kveld hos både mamma og pappa! Men det å belønne uønsket atferd er jo ikke så bra, hverken for ham eller for deg. Og det beste for dere begge er jo å få en god nattesøvn. Muffin gikk fra 2-3 oppvåkninger per natt til 1-2 etter at vi slutta med pupp i armkroken, og begynte med flaskemat i vippestol i mørket på barnerommet på natta. Og nå er vi nede i 4 skjeer mme til 180 ml vann - det er bare sunt for min tunge plugg Og han er som sagt mer blid og harmonisk enn noengang, selv om nattekosen er borte Muffin har til og med prestert, det er vel en knapp uke siden nå; å sove fra kl 1930 til kl 06 UTEN å våkne! Har bare skjedd èn gang, men det er jo så stort; ble så stolt av bollegutt jeg da <3
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 1. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 1. november 2011 Det var godt å høre, Madolyn, håper du har kommet deg og :-) Det skal sies at vi har hatt flere netter med samsoving hvor han bare har våknet 1 gang på morrakvisten og så blir det uroligheter igjen fordi vi har vært borte i helgen og sovet nye steder, men i natt var det verre enn noen gang fordi han at på til har blitt forkjølet og våkner av det. Er så usikker på hvordan vi kan gå frem, og jeg vet at mannen min ikke er innstilt på å la ham gråte i timesvis om natta. Og jeg vil ikke være den som er streng og tvinger mannen min å gjøre jobben...Jeg vet jo også at dette er en periode som alle de andre periodene med nattamming (sov natta igjennom ved 2, 5 og 7 måneder). Tenker at vi kanskje kan holde ut denne uka til han blir frisk hvertfall. Begynner å lure på om det å jobbe fulltid er gjennomførbart, jeg...
lovina Skrevet 1. november 2011 #8 Skrevet 1. november 2011 Her ammer vi masse enda, han er 11 måneder. På natta ammer vi ca hver time. Skulle gjerne avvent han på natt, for er tungt å jobbe når man sover lite. Skjønner bare ikke hvordan jeg skal klare det, klarer ikke tanken på å la han gråte natt etter natt. Så utsetter det stadig Godt å høre at vi er flere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå