Gå til innhold

Flere som sover på ryggen? Uke 34

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser overalt at det "eneste" som hjelper mot ubehag er å sove på siden.

Jeg syns det er ubehagelig å ligge på siden, da magen blir "dratt" nedover. Er det helt uvanlig å sove godt på ryggen altså?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må sove på ryggen, både pga bekkenet og magen. Som du sier så kjennes det ut som magen dras nedover, og her brenner det tidvis godt i mageskinnet, så da er løsningen å ligge på ryggen.. Liker best å ligge på høyresiden egentlig, men i natt som mange andre netter måtte jeg bare gi opp det.. Og det hjelper ikke med pute eller puter mellom beina... Da er det bare ryggleie som funker,.. mer eller mindre... Sove godt gjør jeg ikke uansett... Er forresten i uke 36.

Jaja, sove får man gjøre senere.. Om et par år vet, du kan vi begynne å hente oss inn igjen på søvn ;-)

Lykke til videre med søvn og svangerskap ;-)

Skrevet

jeg også liker å sove på ryggen, men hørte at det ikke er bra. babyen kan visst få få lite oksygen..

Skrevet

Det har jo ikke så mye å si i hvilken stilling vi ligger, så lenge vi får sove litt! For meg går det ikke an å ligge på ryggen. Magen er for stor! Jeg ligger vanligvis mest på magen med en fot ut til siden, men det går ikke lenger. Jeg kunne heldigvis ligge sånn lenge, etterhvert med en pute under foten på siden slik at jeg nesten lå på siden og ikke magen. Nå er det kun sideleie som fungerer her dessverre, men så lenge jeg sover litt mellom hver gang jeg våkner så er jeg fornøyd!

Ps det er ikke farlig for babyen at du ligger på ryggen, men det kan stenge av de store blodbanene dine dersom magen er stor og tung. Men da vil du raskt kjenne at det er ubehagelig og bytte stilling!

Skrevet

Jeg klarer ikke å ligge på ryggen for da blir jeg uvel og føler at jeg ikke får puste. Så her er det pute mellom bena og på siden. Må bytte på venstre og høyre hele tiden da for jeg blir jo så stiv og støl, men sover stort sett godt!

Skrevet

Jeg sover kjempegodt på ryggen;) håper det varer!

Skrevet

Har lest flere plasser at en ikke bør ligge på ryggen, pga at babyen får for lite surstoff. Og så var det ett eller annet med mor også... Husker ikke det nå.

Så jeg har rett og slett bare måtte venne meg til å ligge på siden, med pute mellom bena/knærne. Det hjelper litt :)

Skrevet

Men det er kun ett problem om du blir uvel selv, har jeg blitt fortalt;)

Skrevet

Jeg og sover kjempe godt på ryggen, syns det er vondt på siden.

Men det er ikke farlig for barnet. Det er mor som blir uvell og kan svime av fordi babyen klemmer på hovedpulsåren. Men ikke vært noe problem for meg verken nå eller i forrige svangerskap.

Skrevet

Det er absolutt ikke farlig å ligge på ryggen så lenge du ikke selv synes det er ubehagelig. Det som kan oppstå er noe som kalles "vena-cava-syndrom", som inntreffer når babyens tyngde i magen presser på de store venene som forbinder blodtilførsel i beina. Men...så lenge du selv ikke synes det er ubehagelig eller mister følelse i beina, så må du bare fortsette å ligge slik.

Jeg ligger på ryggen med god samvittighet. Jeg vet også at så snart det blir ubehagelig vil jeg automatisk snu meg. Synes det er skikkelig ubehagelig å ligge på siden pga. magen, og har tenkt å fortsette med ryggleie så lenge som mulig.

Dessuten så sover jeg ikke mer enn toppen 2 timer av gangen likevel pga. svangerskapskløe og hyppige do-besøk - så det er vel ikke noen stor fare for at beina mine dovner bort uten at jeg merker det.

Jeg er nå i uke 32.

Skrevet

Det er absolutt ikke farlig å ligge på ryggen. For mange er dette den eneste stillingen som er avslappende både for bekken og andre plager. Det eneste som kan oppstå er det som kalles "vena-cava-syndrom" som kjennetegnes ved at beina dine dovner av pga. manglende blodsirkulasjon til underekstremitetene. Dette skjer dersom vekten til babyen presser på hovedvener i underkroppen din.

Så lenge du ikke merker noe ubehag, er det derfor ikke farlig for deg eller babyen i magen.

Jeg sover på ryggen med god samvittighet, og har tenkt til å fortsette med dette så lenge som mulig. Dersom det skulle oppstå problemer med blodsirkulasjonen vil du automatisk skifte stilling selv om du sover.

Her er det ingen fare for å sove for mye uansett da jeg ikke sover mer enn toppen 2 timer sammenhengende - avbrutt av svangerskapskløe og hyppige dobesøk hele natten. Så det er godt å ha dagene til å hvile på.

Lykke til!

Skrevet

Obs! Der ble visst innlegget mitt registrert likevel. Ja, da ble det to varianter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...