Lessismore Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 Det er sikkert skrevet mange innlegg om dette temaet allerede, men jeg finner de ikke igjen... Uansett, vesla vår er 9 mnd, og det nærmer seg tiden for at vi må bytte bilstol. Fra før har vi Maxi Cosi Cabriofix, og vi er veldig fornøyd med det. Jeg har sjekket litt rundt, og det virker som det bare er ett sete på markedet for de litt større barna, nemlig HTC BeSafe Izi. Jeg så i Forbrukerrådet sin test at Combien bare fikk 27 av 100 poeng, noe som er DÅRLIG! Hvilke seter har dere med litt større barn valgt, og er dere fornøyd? Vi vil helst ha et sete som er både frem, - og bakovervendt i tilfelle hun skulle bli bilsyk. Noen med Maxi Cosi Mobi?
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 31. oktober 2011 #2 Skrevet 31. oktober 2011 Vi har, til våre to eldste, brukt Akta Graco Cosmic Comfort som sete nr 2... Kan brukes begge veier, og den har veldig god side- og hodestøtte og kan justeres så den ikke blir så bratt i ryggen. Men den har ikke isofix, da... Ang disse testene av bilstoler så er det en del seter som får lav score fordi de skal festes med bilens egne belter. Dette kan føre til at man fester dem feil, og de får derfor veldig dårlig resultat på den delen av testen som trekker helhetsinntrykket veldig ned... Når jeg kikker på disse testene konsentrerer jeg meg aller mest om kollisjonssikkerheten. Vi bytter ikke sete mellom biler, så vi trenger uansett bare å feste setet én gang og gjør det skikkelig... Ang Combien som kom dårlig ut av testen så var vel poengsummen såpass lav at det er rart om det bare er festing av setet som trekker ned, men tenker at det kan være greit å tenke på når man leser testene;)
MammaMø med to små Skrevet 31. oktober 2011 #3 Skrevet 31. oktober 2011 Signerer henne over meg mtp Akta Graco Cosmic Comfort:) Vi har denne og er super fornøyd:) Maxi Cosi Mobi er et rent bakovervendt sete og kan ikke brukes forovervendt:)
pcoskona,gutt10?12 Skrevet 31. oktober 2011 #4 Skrevet 31. oktober 2011 vi hadde først besafe izi combi x3,men den tar bra stor plass i bilen å i tillegg falt hode fram nå barnet sovnet,kjøpte oss da en britax multitec å er stor fornøyd med den,han sitter kjempe godt i den,sover kjempe fint å hode faller ikke framover:) dette er en combi stol så den kan brukes begge veier!! er veldig god "tett" nakkestøtte på den,å god sidebeskyttelse!! anbefaler at dere dra til en forhandler å prøver setene i bilen,å ikke minst prøver barnet i det for å se hvordan hun sitter i de forskjellige
sillyfilly og Olivia Skrevet 31. oktober 2011 #5 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg er veldig glad i Britax Two way'n vår. Den står bakover og festes med bilens egne seler, men er kjempe god! Kan settes fremover på en veldig enkel måte. Den kan settes i liggestilling og er kjempe lett å feste. Den er lang i ryggen og "bred", så den er god for, la oss si, runde barn Jenta mi er ikke direkte tykk, men synes det er greit at hun har god plass i setet sitt mtp yttertøy og slikt. Kan kjøpes egen hodestøtte til så ikke hodet detter frem når hun sover. Det er lett å gå seg vill i jungelen av bilstoler. Mitt råd er å gå til butikker og prøv ulike stoler i bilen og se hva som passer best.
2010 Mammaen Skrevet 31. oktober 2011 #6 Skrevet 31. oktober 2011 Anbefaler også Britax Mulititech! Vi har også Besafe X3 Isofix, men det er jeg veldig lite fornøyd med. Angrer på at vi ikke kjøpte et ekstra multitech i stedetfor BeSafe. Eneste fordelen med BeSafe er at det er enkelt å montere (pga Isofixen) og derfor lett å sette over i besteforeldrenes bil.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 31. oktober 2011 #7 Skrevet 31. oktober 2011 Trygg Trafikk anbefaler folk å kjøpe bilstoler som er plusgodkjent, les mer her f.eks; http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=4007 Selv har vi kjøpt Britax Hi-Way til lillesnupp, fordelen med dette setet er at det er plusgodkjent og i tillegg tar det lite plass i baksetet! Storesøster har Britax Multitech, og det er vi også veldig godt fornøyd med=)
lillenims Skrevet 31. oktober 2011 #8 Skrevet 31. oktober 2011 Et annet moment er at bakovervendte stoler er ganske tunge, slik at selv om de etterhvert kan snus og brukes med bilens belter (altså som beltestol) så er det ikke anbefalt pga tyngden. Barnet vil da få stolen "i ryggen" ved en kollisjon. (Bakovervendt er tyngre fordi hele stolen må støtte seg selv, en fremovervendt stol støttes mot setet.) Så lenge de integrerte beltene brukes er det ikke noe problem, da henger barnet fast i stolen og begge deler har samme fart og bevegelse fremover. Derfor bør man kjøpe ny beltestol når barnet er blitt så stort at det ikke lenger skal bruke de integrerte selene i stolen. Skulle forøvrig ønske det ble publisert *hvordan* stolene kan festes feil, det hadde vært greit å vite om det var en feil jeg kunne klare å gjøre selv eller ikke....
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 31. oktober 2011 #9 Skrevet 31. oktober 2011 Vi kjøpte multi tech nå i helga, sto mellom mutli tech og hi way, men siden jeg har barn som er veldig lange tok jeg multi techen for den er lengre i ryggen... fikk vite at om jeg kun bruker multi techen bakover er den like bra som hi way som er plus testet... eneste grunnen til at hi way er plus godkjent er at det er ett rent bakover sete.
Lessismore Skrevet 1. november 2011 Forfatter #10 Skrevet 1. november 2011 Tusen takk for svar, og mange gode råd! Vi får ta en tur på butikken og prøve, både med vesla oppi, og i bilen. Ordner seg nok, blir bare litt forvirret i denne jungelen.
Pumba78 Skrevet 1. november 2011 #11 Skrevet 1. november 2011 Vi endte pÅ BeSafe og er veldig fornøyd, sovna på 5 min første fangen vi brukte det, sitter som en dronning. Tror alle er forskjellig gitt.
Gjest poäng har fått baby <3 Skrevet 1. november 2011 #12 Skrevet 1. november 2011 Vi har et som kun er bakovervendt. Britax ett-eller-annet, går opptil 25 kg. Det tar ikke så stor plass i bilen heller.
MillaCamilla Skrevet 5. november 2011 #13 Skrevet 5. november 2011 Det er nok britax hiway 2, best i test og godkjent i plustesten, kun bakovervendt. Bra sete, skal kjøpe det til frøkna over jul. Storebror har besafe izicombi x3, godt sete det også, ikke noe hode som henger ned her i gården. Minuset med det setet er at det tar så mye plass og at det kan snus forover (derfor det ikke er plus-godkjent).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå