Gå til innhold

1000ml grensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest flere plasser at man ikke skal gi babyen mer enn 1000ml i døgnet. (Noen sier det er pga nyrene ikke tåler mer). Men gutten min på 6 uker drikker 900-1000ml MME i døgnet allerede. Lurer litt på hvordan dette kommer til å gå. Kan vel ikke begynne med grøt så tidlig som rundt 2 mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg vet er at detter er en gammel regel, og at det ikke er skadelig å drikke mer enn 1000 ml i døgnet. Lillegutt her er nå 4 mnd og spiser ca 1200 ml i døgnet, men lå på nesten 1000 ml da han var ganske liten han å. MME barn skal selvreguleres på lik linje med andre barn :) Grøt er alt for tidlig, da tarmene ikke tåler det før de er ca 4 mnd.. Det er hvertfall dette jeg har hørt :)

Skrevet

Hei!

Dette er en gammel regel som dessverre henger igjen. Mye takket være helsedirektoratet som ikke har vært oppdaterte!

Årsaken til denne regelen var at i "gamle dager" så var mme mer proteinrik enn morsmelk. Nyrene til spedbarn greier ikke å bryte ned et overskudd av proteiner. Men dagens mme er like proteinfattig som morsmelk, derfor kan de som ernæres på mme, på lik linje med de som ammes, også selvregulere! Vekten følges godt opp på helsestasjonen, så det er heller den enn mengden som bør være en indikasjon på om de overfores.

Vær obs på at flaske stimulerer sugerefleksen på en annen måte enn bryst, derfor kan det være lettere for et flaskebarn å overspise. Ta derfor rapapauser underveis både for å unngå luftproblemer og for å la de få kjenne etter om de er mette. Det kan også være greit å bytte på hvilken arm man har de på når man gir flaske for å stimulere fra begge sider slik som brystbarn naturlig blir ved at det byttes bryst midt i måltidet.

Så bare fortsett å gi barnet så mye mme det vil ha, så ofte det vil ha :-)

Skrevet

Takk for svar!

Prøver å gi han pauser underveis slik at han får rapt og kjent etter som "blomstre"sier ;) Men han er en ganske stor gutt og trenger mye mat..(veide 4700g da han ble født)

MammanTilMax - Hvilken MME ga/gir du?

Skrevet

Hadde samme problem, gav grøt og hun ble mye bedre og tilfreds :)

Skrevet

Gav du hun det når hun var kun 2 mnd? Hva da med tarmene? Ble du rådet av helsesøster eller?

Skrevet

Gav ikke full grøtporsjon, gav litt for å se hvordan hun taklet det... Hun får enda ikke full grøtporsjon, men ca halvparten.

Helsesøsteren mente på at jeg skulle sprenge magen med vann og gi mindre mat... Nå er jentungen tynn, hun var tynnere før (hadde bla. ikke babyvalkene som de pleier og ha). Jeg har til og med prøvd og få helsesøsteren til å fortelle meg hvor hun er for tung, og hun peker på pcen, siden ungen er tynn. Har fått beskjed fra legen om og fortsette med det jeg gjør.

Er en "familietradisjon" å starte tidlig med grøt, broren min var ca 1 måned, jeg var ca 3 uker. Fikk råd fra legen: prøv med en skje eller to, tåler ikke magen grøten så kommer den opp. Store barn (ikke feite, men stor i lengde) er vanlig i min familie, og helsesøster fraråder og gi mer en 1L mme for dag, og jeg nekter og sultefore ungen.

Fulgte rådet fra legen, og har ingen problemer med ungen som er strålende fornøyd.

Skrevet

Vi gir HIPP:) Fornøyd med det, han gulpet sånn av NAN og collett syns jeg skummer sånn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...