Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #26 Skrevet 31. oktober 2011 Nei, mor skal betale 50% av det alternativet som er billigst! Har dataeieren en fiaskoforsikring, som dekker slike uhell, skal mor til den uheldige ungen betale halvparten av egenandelen. Og uansett aldri mer enn halvparten av de faktiske kostnadene, begrenset oppad til max 5000. Dette var min mening da. Hadde jeg vært dataeieren hadde jeg holdt munn med det som hadde skjedd, dersom jeg faktisk hadde servert saft ved dataen, og det ikke er slik at barna selv har tatt glassene med seg til dataen.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #27 Skrevet 31. oktober 2011 Om hun ikke har fiaskoforsikring/ egen forsikring på dataen, vil ikke innbo dekke dataen, jfr det jeg skrev tidligere.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #28 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg har en helt vanlig innboforsikring (uten noe ekstra) og den har dekket både brussøl (pc sluttet og virke) og det at ungene knuste skjermen under lek. Betalte kun egenandel på 1700 kr:)
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #29 Skrevet 31. oktober 2011 Detta kaller jeg lett tente penger. Hadde ikkje betalt for pc når saft blir servert ved pc. Det står i bruksanvisningen at vatten har ingen ting med pc og gjøre og det har moren til barnet fult regelen da? Og da skal den som ha fått servert saft straffes for.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #30 Skrevet 31. oktober 2011 Hvis du betaler verdi av NY data til moren, har hun tjent på din datters uhell. Hun skal ikke ha mer penger enn den gamle dataens verdi. Hvis hun ikke har råd til å kjøpe ny, får hun kjøpe brukt. Når hun serverer SAFT til barna foran en PC, er hun nok ikke noe særlig redd for den, og den er ikke all verden verdt for henne. Du skal ihvertfall ikke betale ny PC for henne. Hun får krangle så mye hun vil, men nevn for henne at det å kreve NY data er svindel.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #31 Skrevet 31. oktober 2011 Den får de ta på egen regning når moren er så dum at hun lar barn spise og drikke ved pcen! Det er strengt ulovlig her i huset, nettopp pga faren for å velte glasset, i tillegg er ikke smuler under tastene noe særlig heller..
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #32 Skrevet 31. oktober 2011 Skal jeg bare la henne betale alt selv når hun fremdeles krangler om dette? Har tilbydt meg å betale 50% men hun står på sitt om at jeg skal betale hele... Skjønner at hun har dårlig råd, men mener ikke at det skal gå så sterkt utover meg. Vil jo ikke ødelegge et vennskap mellom min datter og hennes datter pga et uhell HI
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #33 Skrevet 31. oktober 2011 Dersom hun ga saft med pc'en, er det hennes feil. Du skal da ikke lastes for det. Begriper ikke hva hun tenkte på. Hvem serverer barn drikke når de holder på med data o.l?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #34 Skrevet 31. oktober 2011 Moren er jo blåst i hodet, som server barna mat og drikke (også saft da!!!) foran pc'en. Hun ba om det selv! Barn er barn, glass veltes. Datteren min på 9 år får ikke lov til å spise eller drikke foran pc'en og det gjør heller ikke vennene hennes som er her.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #35 Skrevet 31. oktober 2011 Du skal ikke betale et øre. Når hun serverer noe ved siden av pc'en er det hun som får ta risken. Hun må da skjønne at barn er barn og ting kan skje. Så hadde rolig svart neste gang hun maste: "Tilbydde meg først å betale halvparten selv om jeg i utgangspunktet ikke har noen plikt til dette. Når dette ble tatt så dårlig imot trekkes det tilbake. Det som serveres i ditt hus er ditt ansvar. Jeg kan ikke stå ansvarlig for at du serverer drikke ved siden av din pc."
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #36 Skrevet 31. oktober 2011 Så ... Om jeg har forstått det riktig har moren plassert ungene foran PC-en, gitt dem vafler og saft - og tilter i vinkel fordi din datter uheldigvis søler saft? Mmf .. Hmmf .... HAHAHAHAH!! Jah, det kan hun jo tro. Skulle hun prøvd å få deg til å ta hele regninga hvis hunden din hadde dultet borti fatscreen-TVen slik at blomstervasen hun hadde plassert på toppen veltet og vannet ødela TVen? Uhell skjer; gir man saft til en unge i nærheten av elektronikk må man regne med at ting kan gå galt. Enten deler dere 50/50 (fordi det er din unge og hennes dumskap det dreier seg om), eller så får hun pokkern meg ta det på sin kappe ...
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #37 Skrevet 31. oktober 2011 Hei HI Sa du til moren at det var TEMMELIG dumt å servere saft foran PC? Hva svarte hun da?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #38 Skrevet 31. oktober 2011 Jepp det sa jeg. Hun sa at det gjør hun alltid, og at det skulle bare mangle at dem holder glasset i hånden, og at det ikke skal slippes, Hun var ganske usaklig, og hadde ikke så særiøse argumenter. Får meg til å bli ganske irritert på hele situasjonen, men føler såklart at jeg må ordne opp etter meg i dette, og bidra med det som hører til innen rimelighetens grenser. Hadde jeg kjent til alle lover å regler hadde det vært så mye enklere. Vet jo at hun ikke kommer noe lengre om jeg nekter, men er jo hun som taper på å takle situasjoner på den måten. Håper bare hun lærer til en senere gang! HI
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #39 Skrevet 31. oktober 2011 En to tre år gammel pc får du til under en tusenlapp på finn. Kjøp en slik, lever den, og be dama om å passe bedre på tingene sine neste gang!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #40 Skrevet 31. oktober 2011 Støtter deg, HI! Barn mister ting, ergo lar man dem ikke spise og drikke i nærheten av f.eks. elektronikk. Enkel logikk. Utrolig realt av deg å likevel tilby deg å betale halvparten, men når du blir møtt med en slik holdning hadde jeg ikke hatt mye lyst til å betale noe som helst. Tror ikke det er mye håp om at den mora vil klare å forstå at hun kan skylde seg selv dessverre. Du har prøvd, jeg ville ikke ofra så mye mer energi på det.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #41 Skrevet 3. november 2011 hadde hun mistet ett glass hun selv tok hadde jeg skjønt at moren vil at du skal erstatte alt men det var moren som serverte glasset og da er det hun som har tatt risken. at hun regner med at de klarer å holde glasset er ikke gyldig grunn. ikke engang jeg sitter med drikke over dataen tilfelle jeg er uheldig å mister. og datteren din er for ung til å si til en voksen, nei jeg drikker ikke over dataen fordi hun antar at den voksene vet at det går bra. uansett husk på at den som sitter igjen som taperen er din datter. hun har sikkert fått høre at dette er hennes feil og har dårlig samvttighet ovenfor deg, og atpåtil kan det hende hun sitter igjen utten en venninne.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #42 Skrevet 3. november 2011 Fra jusleksikon: Et barn kan i tillegg eller alene bli ansvarlig også for skader voldt av for eksempel egne dyr etter skadeserstatningsloven § 1-5. Bestemmelsen forutsetter en totalvurdering av de angitte momenter, og det stilles større krav jo eldre og utviklet barnet er. Av forarbeidene er det klart at barn under skolepliktig alder som hovedregel ikke kan bli ilagt et slikt skyldansvar, idet de ikke anses å ha evne til å opptre erstatningsbetingende uaktsomt (mangler skyldevne). Som følge av at skolepliktig alder nå er redusert fra 7 år til 6 år, må forarbeidene forstås slik at barn under 7 år som hovedregel ikke anses å ha skyldevne. Det objektive ansvaret gjelder bare for barn som foreldrene bor sammen med og har omsorgen for, og forutsetter at barnet selv har forvoldt skaden forsettlig eller uaktsomt. På grunn av at barn under 7 år som hovedregel ikke kan anses å ha skyldevne, vil skader voldt av barn under 7 år som den klare hovedregel ikke utløse det objektive beløpsbegrensede foreldreansvaret. Det objektive foreldreansvaret er begrenset til NOK 5.000 pr skadeforvoldelse for hvert foreldrepar for hvert barn. Foreldrenes ansvar kommer i tillegg til barnets eget erstatningsansvar etter skadeserstatningsloven § 1-1.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #43 Skrevet 3. november 2011 Selvfølgelig betaler du ingenting! Da er du jo like dum som denne moren. Herregud, hvorfor i alle dager skulle du betalt halve pcen når det var moren som gjorde noe feil her? Hva hadde du godtatt som "halve" pc'en, da?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #44 Skrevet 3. november 2011 Hadde jeg servert ungene mat og drikke ved pc'n og din datter hadde sølt drikke på den, hadde jeg nok ikke nevnt noe for deg ihvertfall, hadde følt meg som en idiot som ikke hadde tenkt lengre. Og hadde jeg nevnt noe hadde vært for å komme datteren din i forkjøpet, så du ikke skulle følt på at du kanskje burde erstatte noe som helst, og jeg hadde vært dritt flau! Uff jeg hadde hatt så dårlig samvittighet ovenfor barna!! For situasjonen jeg satt dem i, og det at det ville ta LANG tid å spare penger til ny...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå