Gå til innhold

Hvem skal betale for pc'en datteren min ødela hos en venninne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 7 ble idag invitert opp til en veninne i klassen. De spurte om hun ville komme på besøk, og såklart ville hun det :)

Hun og venninnen hadde spilt på datamaskinen, mens moren hadde servert vaffel og saft mens de spile. Min datter hadde vært så uheldig å søle et helt glass saft over pc'en, så den er nå ødelagt.

Da jeg kom for å hente henne var moren kjempesint på meg, og mente jeg skulle erstatte for pc'en som datteren min ødela mens hun var på besøk. Hun mente at jeg har ansvaret for uhellene hun gjør, selv om jeg ikke er tilstede.

Jeg har tilbydt meg å betale halvparten, men det gikk hun ikke med på.

Er det rett at jeg skal erstatte hele, når hun ble invitert på besøk dit, og moren frivillig hadde servert dem vaffel og saft over pc'en?

Jeg mener dette ikke er noe jeg kan belastes for, når jeg ikke var der og kunne kontrollere hva som skjedde.

Skjønner det såklart er kjipt, siden det er kjempedyrt med ny pc.

Jeg personlig godtar ikke at barna spiser eller drikker i nærheten av datamaskinen, når jeg vet hvor mye verdier det er i en pc.

Hva er rett i denne situasjonen?

Føler det er veldig kjipt å havne i en slik situasjon, men mener at dette kunne hun ungått om barna satt en annen plass og spiste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg mener du ikke skal betale.

Skrevet

Ble den ødelagt av et glass saft?

Jeg klarte å helle et stort glass over pcen til mannen min i sommer og den fungerer like herlig

Skrevet

Dette bør venninnens mor dekke. Man må jo være komplett idiot for å servere saft til 7-åringer ved pcen.

Skrevet

Hvis datteren din er skyld i det ja....

Skrevet

Uhell er uhell. Synes ikke du skal betale mer enn halvparten. Spør henne hva hun hadde tenkt om det samme skjedde hos deg..

Skrevet

Den ble helt død. Den var vel 2-3 år gammel, så har vært gjennom litt av hvert.

HI

Skrevet

nei her får moren stå for sine dumheter. Det var et uhell.

Skrevet

Hun mener at hun skulle erstattet hele pc'en om det skjedde hjemme hos meg, men tror det er noe hun sier kun for å få meg til å betale den. Er en kjip situasjon å komme opp i,og vet ikke helt hvordan alle reglene er når det gjelder slike ting.

Mener selv at hun skulle betalt hele, da jeg ikke var tilstede å kunne følge med på hva som skjedde. Hun kunne forhindret dette med at de satt en annen plass for å spise, eller unngått å gitt dem noe å drikke så nært. Dataen var også 2-3 år gammel, så er nok på tide å bytte den ut snart uansett.

HI

Skrevet

Alderen på pcen er uten betydning her. Det er bruksverdien som teller. Syns tross alt det er denne moren som har utfordret skjebnen her og bør erstatte den selv.

Skrevet

Jeg mener at moren burde ta dette på egen kappe..

MEN ikke bruk argumenter som at den var 2-3 år gammel..og på tide å byttes ut.. Det er ikke opp til deg å avgjøre... Jeg har hatt en av mine pc'er i 4 år..og den funker like godt....

Hold deg saklig...

Skrevet

Dersom hun serverte barna saft og vafler FORAN pc'en så er det hennes ansvar at dette har skjedd. Men for å unngå mye styr så hadde jeg sagt at jeg ville betale 50% av summen. Godtar hun ikke dette så hadde jeg sagt at da fikk hun betale alt selv. Take it or leave it.

Skrevet

Synes moren kan takke seg selv når hun gir saft foran PC-en, og derfor får stå for det på eget ansvar.

Skrevet

Hei. Akkurat dette skjedde meg og bare i en litt annen setting. Jeg var på fest å sølte øl på pcen til en kompis. Jeg tilbød meg å betale ny såklart, men han var snill og sa vi kunne dele det,siden han hadde tatt med dataen på en flatfylla fest, og satt ølen sin rett foran pcen.(jeg dultet den med veska mi). Så at du skal betale kan hu kjerringa glemme. Du har tilbydd halvparten. Take it or leave it!!

Dessuten. Kompisen min tok med seg pcen til butikken den var kjøpt, og de renset den for kr 1600,- og pcen var så god som ny. Så det er ikke sikkert at hennes pc er så ødelagt som hun skal ha det til. Og hannes pc gikk heller ikke på etter uhellet hadde skjedd.

Og om du må spleise på ny pc, så gi henne max 1500,- kr. Jeg er på pc jakt selv, og det er flere laptoper till 3000 kr på markede!!

Håper du finner ut av det! Kjip situsjon!!

Skrevet

Kom nok litt feil frem, men var slik hun sa det at den var gammel;) Det gjorde at jeg ikke tilbydde mer enn 50%, men blir til å nekte om hun skal finne den dyreste på markedet! Kunne høres ut på henne at den var gammel, så er ikke rart den ble ødelagt av saft da.

HI

Skrevet

Sånn i følge loven så er man vel ansvarlig for de skader barna forvolder opp til 5000 kr eller noe sånt.

Men enn slik ødeleggelse av en PC går på innboforsikrinen. man betaler altså kun egenandelen, og den pleier vel å være på rundt 1500 kr.

Skrevet

Når man serverer såpass små barn saft ved pc kan man virkelig takke seg selv. Hadde ikke kjøpt ny til henne!

Skrevet

Du har fått noen tips her. Uansett har du ikke skyld i dette. Denne mora er tydeligvis passe tett i pappen når hun formelig heller saft i pcen selv.. 7 åringer skal ikke ha slike valg som gjør at uhell lett skjer. Føre var - er det noe som heter, og da er drikke ved alle elektriske produkter fy-fy, og iallefall med barn til stede!

Dessuten har du tilbudt deg, og nå sier du nei hvis hun begynner å gnåle mer. Hun BURDE ha forsikret seg med forsikring (ulykkesforsikring), da får hun bare egenandel.

Hva om hun har forsikring på selve pcen men ikke opplyser deg om det? .. Da får hun ny for noen hundrelapper, og tjener tusner på deg? Pass på, sier nå jeg..

Jeg fatter ikke hva folk tenker på når de klarer å kreve andre for egne feil. Makan!

Skrevet

Må du betale skal du i alle fall ikke betale mer enn pcens verdi i dag, dvs avskrivning fra den ble kjøpt.Vet PCer avskrives ganske mye per år. Halvparten er mer enn generøst.

Skrevet

Du skal hverken betale ny pc eller den gamle pc'ens verdi.

Du skal i tilfelle dekke egenandelen.

Skrevet

I følge loven er man pliktig til å dekke utgifter for egne barns skader på annens eiendom oppad til kr max 5000. Men, det er et stort men! Det kommer an på barnets alder, og hva man kan forvente av barn på denne alderen når det gjelder forståelse. Barn under 10 år blir sjelden erstatningspliktige, ei heller foreldrene.

Har sjekka masse rundt dette pga eget barn som var uheldig med naboens bilrute. Forsikringen dekker ikke en drit, sålenge barna er under ca 10 år. Forsikringsselskapene mener barna er så små da, at de ikke ser konsekvensene av sine handlinger. Synd for oss foreldre, som gjerne vil betale, vi føler jo et moralskt ansvar, selv om lovverket sier vi ikke er pliktige til å betale.

Naboen vår mente han skulle ha utbetalt takst for ruten av oss, over 10 000 kr, men vi tilbød egenandel på glass, som ligger på 2000. Han godtok dette etter å ha fått bekreftet at han fikk skiftet ruten for denne summen.

Hadde jeg vært deg ville jeg max tilbydd 5000/ 50%. Det er din jente, og når hun er opplært til ikke å drikke og spise forran pc, så burde hun visst at dette også gjelder borte. På den andre siden burde mor, som var tilstede passet på bedre.

Skrevet

Er enig i resonementet ditt, men skjønner ikke hvorfor du mener hun skal betale 2500 kr hvis egenandelen er mindre?

Skrevet

Det jeg mente var enten max 5000 (dersom ny pc er eneste alternativ, og hun velger en dyrere pc), eller 50% av reparasjonskostnadene.

Hilsen meg over.

Tegnet / betyr eller...

Skrevet

OK.

Men allikevel. Hvorfor skal hun betale mer enn egenandelen? En ødelagt PC går på innboforsikringen og moren får jo erstattet PC'n minus egenandelen. Hvorfor skal moren her få både erstatning fra forsikringen samt erstatning fra HI utover egenandelen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...