Mamman til Loffen ♥ Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 Bekymrer meg veldig for om lillegutt får trent rygg og nakke så mye som han burde. Han blir så illsint når vi legger ham på magen, og ofte gidder han ikke engang prøve å løfte hodet. Det har dessverre blitt til at vi ikke legger ham på magen så ofte som vi sikkert burde, rett og slett fordi det er så utrolig lite motiverende når han blir så sint. Vi ender som regel bare opp med en skikkelig misfornøyd og superfornærmet gutt som gråter nærmest utrøstelig med tårer og alt, og det er jo ikke særlig kjekt:-( Han klarer å løfte hodet i mageleie, men altså ikke spesielt lenge, eller stødig for den saks skyld. Og han kan virkelig ikke fordra å ligge på magen. Hvor viktig er egentlig denne mageleietreningen? Hvis det er uheldig for de små med skrikekurer kan det vel umulig være bra at han gråter flere ganger for dagen hver eneste dag fordi vi føler at vi MÅ legge ham på magen!
ToneC Skrevet 30. oktober 2011 #2 Skrevet 30. oktober 2011 Det er veldig viktig:-)'. Det vi fikk tips om var å dra armene litt lengre frem, så de ligger under skuldrene, evt støtte opp litt. Prøv å ha han på magen i korte sekvenser av gangen, så blir det nok bedre:-). F eks på stellebordet. (min ble også illsint i begynnelsen, men bedre når de blir litt sterkere)
Vilruge Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 Ja, det er nok viktig... Men det blir (som skrevet før meg) bedre når de blir sterkere. I tillegg til å hjelpe babyen med å støtte opp armene (legge albuene til babyen inntil kroppen under skuldrene), kan man også rulle sammen feks et helseteppe og legge under brystet til barnet for å hjelpe det litt. Mange babyer liker bedre å ligge i mageleie oppå foreldrenes bryst, jo mer dere legger dere bakover, jo mer må barnet jobbe for å holde oppe hodet. Pappa-/mannebryst gir bedre trening enn mammabryst (som ofte er litt myke ;-)). Det er også lettere for babyen å trene i mageleie på fast underlag som feks en treningsmatte, liggeunderlag eller lignende. Myke tepper (som feks babygym) kan bidra til at babyen strever og sklir mer. Den kan også hjelpe at babyen har noe hyggelig å se på (som seg selv i et speil) Lykke til!!
Tosta <3 Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 Sikker på at han ikke har låsninger eller noe i nakken? Jenta mi hadde det,hylte hver gang hun ble lagt på magen. Etter noen ganger hos kiropraktoren er hun blitt mere tålmodig og mye flinkere til å ligge på magen! Kiropraktoren sa også at fra 0-3 mnd skal de ligge 15 min til dagen på magen og fra 3 mnd 1.5 t på magen i løpet av en dag,det er leeenge. Men det teller jo oppå bryst også da;)
Valiana Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Vi lot henne ligge mye på brystet vårt, da trente hun uten egentlig å tenke over det. I tillegg la vi henne på tvers over fanget vårt når vi satt i sofaen, det fungerte veldig fint! På gulvet prøvde vi å legge henne på magen flere ganger daglig, men snudde henne med en gang hun begynte å klage - selv om hun kanskje bare hadde lagt 1-2 min. Ville ikke at hun skulle forbinde det med noe negativt. Men selvfølgelig, litt sutring ble det jo. Først når hun var litt over 3 mnd begynte hun å bli flink til å holde hodet oppe på gulvet, og først da begynte hun å trives på magen. Lykke til!
Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19 Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg la gutten min på magen på stellebordet fra han var ganske liten. Prøvde å få det til et par ganger til dagen. I starten holdt han bare ut 10 sek, men plutselig snudde det og han ble mye flinkere. Nå er han 3 mndr, og ligger alt fra 1-5 min på magen i babygymen på gulvet flere ganger daglig. Han har også ligget en del på magen oppå oss eller på tvers over fanget vårt fra han var liten. Mitt tips er å bare begynne i det små, snu han hver gang du steller ham, og ha ham liggende på brystet ditt, så ser du resultater etterhvert:)
Håpefull77 Skrevet 30. oktober 2011 #7 Skrevet 30. oktober 2011 Min likte heller ikke å ligge på magen så jeg fikk råd om å holde en hånd på rompa for å støtte. Jeg snudde henne før hun ble sint, med en gang hun begynte å sutre. Det var ikke lenge om gangen hun lå på magen til å begynne med. Men vi trente flere ganger om dagen. Og hun lå mye på magen/brystet mitt, det er trening det også. Nå er hun 6 mnd og vil ikke ligge på rygg. Til og med på stellebordet snur hun seg.
Mamman til Loffen ♥ Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 30. oktober 2011 Tusen takk for svar og masse gode råd! Jeg kjenner motet til å prøve mer steg betraktelig nå Jeg synes i grunnen det er rart at det ikke blir gitt mer informasjon om dette fra barsel/helsestasjon (selv om jeg helt klart ser at det er mitt ansvar som mor å finne ut enkelte ting selv;). Men det er jo så mye fokus på denne evinnelige ammingen at det virker som om alt annet kommer helt i bakleksa. Amming har vi heldigvis ikke hatt noe problem med, men det har neimen ikke manglet på gode råd og nyttig info om temaet likevel. (Ikke for det, amming er viktig og det er mange som sliter med det. Kjempeviktig at det fokuseres på det.) Trening av baby i mageleie derimot, ble nevnt for oss en eneste gang nærmest i en bisetning av helsesøster på første hjemmebesøk. For å være helt ærlig så fikk jeg aldri inntrykk av at det var så fryktelig viktig, mer at det var noe som var lurt å gjøre. Huff - det er ikke alltid så lett å sørge for å gi babyen vår alt den trenger for en best mulig start på livet selv om det ikke er noenting i verden vi heller vil. Ingen unnskyldning for mangelfull magetrening her i huset altså, bare et lite hjertesukk:p Jeg har forresten hatt lillegutt liggende en del på magen på mitt bryst, og det funker absolutt bedre enn på matter og stellebord - helt til han blir sur fordi jeg har plassert ham rett i nærheten av matfatet uten at han får noe;) Takk igjen for nyttige svar!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 30. oktober 2011 #9 Skrevet 30. oktober 2011 Bare fortsett å øv selv om de gråter, bare ikke for lenge av gangen. Tilslutt vil de bli mer tålmodig. Men det kan fortsatt gå noen uker eller kanskje til og med mnd før de blir tålmodig nok til å ligge slik lenge av gangen.
Maibaby:) Skrevet 30. oktober 2011 #10 Skrevet 30. oktober 2011 For oss hjalp d å ha mini på magen i sofaen der jeg satt på gulvet foran han og heiet på han;) han prøvde da også å kikke mot tven dersom den stod på ;p mn du bør jo ha en litt jevn sofa da;)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 30. oktober 2011 #11 Skrevet 30. oktober 2011 Et tips er jo å la han ligge på brystkassen din og la han se opp på deg .Da må han bruke nakkemusklene. Etterhvert som han blir sterkere legger du deg mer og mer bakover. Tilslutt ligger du på rygg og han brystet/magen din og titter opp på deg. Øyekontakt er viktig for å få de motivert. Vi brukte også sofaen (har en sofa med flate puter). Jeg la mine der, mens jeg selv satt på gulvet og hadde øyekontakt mens de prøvde å løfte hode. Prøv å heft dem med noe blinkende eller noe fargerikt som er i bevegelse
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 30. oktober 2011 #12 Skrevet 30. oktober 2011 Den eneste form for magetrening Muffin likte, var når vi bar ham med hans mage mot vår underarm, og ansiktet hans i retning albuekroken. Da tuslet vi rundt i stua lenge, mens han tittet overalt <3 Jeg passet på å trene på magen med ham flere ganger daglig, men som du sier så føles det ikke godt når babyen gråter og ikke vil. Her drev jeg med intens avledning; sang, hopp, dans og rytmisk banking i gulvet Da holdt han ut et minutt til mens han så på den rare mammaen sin Muffin hatet mageleie frem til han ble 5 mnd; da kunne han endelig ligge i 5-10-15 min uten at det ble ramaskrik. Deilig!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå