Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 Er det noen her som tilfeldigvis har greie på boxer? Ser på bilder at noen har stående ører, mens de fleste har liggende/hengende. Er det noen som vet hvorfor det er sånn?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #2 Skrevet 30. oktober 2011 De med stående ører er nok kuperte. Det er ikke lov i Norge men i flere andre land.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 Å ja, er det sånn ja. Den siste jeg så hadde kupert hale også, så det er jo helt sikkert riktig. Dette var en boxer på Kolbu (ligger på Finn, så henger ikke ut noen altså). Visste ikke at ørene kunne kuperes også jeg. Tusen takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 kuperte ører på de som står Når man kuperer ører skjærer man av deler av øret, binder det opp med pinner og bandasjerer det slik at de står rett opp. Det blir gjort mens hunden er valp, og det er veldig vondt for valpen å gå gjennom det. Hunder med naturlig stående ører har mye små hår i ørene for å beskytte øregangene,mens hunder med naturlig liggende ører har ikke dette, og når ørene da blir kupert vil de ofte få mye vansker med øreganger. Jeg er totalt imot kupering av ører. Kupering av haler er kun OK hvis halen er så lang og stiv at hunden knekker den (eller står i stor fare for å knekke den) når de logrer og slår den i karmer osv. Pluss at det er OK å kupere eller korte ned haler hvis man har en hund som har null kontroll på halen og påfører mennesker skader og smerter hver gang den logrer. Har opplevd noen hunder med lange, stive og harde haler som har pisket meg så jeg har fått store blåmerker og hevelser på lårene, da hadde jeg vurdert kupering av halen. Men halen brukes for å holde balansen i en viss grad hos hunder slik som med katter, så det må være en tungtveiende grunn der også.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Hvis en hund som selges i Norge har kuperte ører, er det stor sannsynlighet for at den er importert, oftest fra Tyskland, tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 Ørekupering er totalt forbudt i Norge, så en kupert hund er helt sikkert fra utlandet. Etter min mening noe fullstendig tull, og totalt unødvendig for hundens fungering. Er svært glad for at både øre og halekupering er forbudt her til lands.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå