Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå er Snuppa mi 5 uker. Begynner å se antydning til døgnrytme.

Dagen starter rundt 7-8 med å få Snuppa og storebror klare, storebror skal i barnehage. Vi går dit og da har hun første lur. Så får hun litt våkentid og pupp når vi er tilbake. Så ny lang lur opptil 3 timer, sover ute i vogn. Herlig å få litt tid alene. Så nytt stell og mat og på tide å hente storebror, sover da lur igjen. Viktig at den luren varer lenge nok til å holde seg til legging. Ettermiddagen er slitsom, storebror sliten og krevende etter barnehage, lillesnuppa urolig og krever å bæres konstant. Og middag skal lages. Storebror legges 18.30, og lillesøster skal være lagt til 20. Hun er veldig lett å legge på dagtid, legges våken i vogn som ikke rugges. Lærer å sovne selv fra våken tilstand. Går supert og uten gråt. Men på kvelden må hun gjerne bæres eller rugges i søvn, og får ligge I vognbaggen. Men det går og hun sover da 4-6 timer uten mat. Så mat 2-3 ganger på natta før dagen starter igjen. Heldigvis ikke våken på natta annet enn mat.

Er fornøyd med dagen hennes nå, hun hylskrek hver kveld i 3-6 timer i 2 uker inntil vi prøvde kiropraktor og en behandling var nok, ingen hysterisk gråt nå, kun lett gråt og uro som vi klarer å trøste.

Hvordan ser dagen ut for deres små på samme alder?

Hvordan ser dagen ut for deres på samme alder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her starter dagen kl 8.30 (kl 6 for meg) med stell og kos med storesøster. Får pupp mens søsteren kler på seg og så kjører vi i bhg. Sover gjerne en time da. Våkner når vi kommer hjem etter å ha handlet og fikset de tingene som trengs utenfor huset. Er våken en time eller to. Får så pupp igjen, noen ganger flaske med malt pga magen. Så sover hun enten i lekegrinda eller i vogna en time eller to. Når bror kommer fra skolen våkner hun litt og leker litt med han, mat igjen og sove en liten time.

Når far og søster kommer fra bhg kl 16 starter moroa. Søster på 2 klarer ikke å la lille være i fred så kveldene er slitsomme.Ofte blir lille overtrøtt og dermed vanskelig å legge. Hyl og skrik frem til midnatt. Da slukner vi utmattet begge to. Våkner 1-2 ganger på natta for pupp og dagen starter igjen med storesøster som våkner ca kl 6. (5 nå etter klokkestilling).

Jeg samsover med henne og prøver iherdig å få henne over i egen seng da hun sover urolig ved siden av meg, samt at jeg ikke klarer å sove tungt med henne inntil meg. Forløpig har jeg innsett at det ikke fungerer så bra. Håper bare vi kan få til en ettermiddagsrutine som fungerer litt bedre for alle snart. Det blir altfor mye kjefting på mellomste og for lite tid til storebror.

Det er faktisk sånn her at det er ikke å få baby i hus igjen som er mest slitsomt, det er 2-års trassen til storesøsteren:-)

Skrevet

Ja må si jeg syns "store"bror på 1 år 9 mnd er mye mer krevende enn baby. Han må passes veldig godt på i nærheten av henne, han går veldig raskt fra å stryke forsiktig til å plutselig klype og rive og slite i henne. Litt synd at de er våkne samtidig på ettermiddagen for det blir veldig masete alt sammen, føler vi ikke får kvalitetstid med storebror.

Vi samsover også men målet er å få henne mer over i sin seng. Jeg ender med å ligge i en stilling hele natta og sover lett.

Skrevet

Jenta mi er 8 uker nå.

Har fått en slags rutine der de fleste dagene inneholder 3 dupper, de to første i vogna, men på siste duppen er det ofte litt surr og da nekter hun vogna og sover ofte oppå meg.

Dagen starter rundt 8 med at vesla og storebror står opp samtidig. Pappaen har allerede reist på jobb, så jeg ordner klær og mat til alle tre og så går vi til bhg.

Vesla liker å kose, spesielt på ettermiddagen og kvelden, men trenger heldigvis ikke bæres, da jeg har dårlig rygg. Hun legger seg en gang rundt kl 19. Noen ganger sovner hun med en gang, mens andre ganger ligger hun og slumrer og småsovner/våkner en stund før hun tar kvelden. Hun ligger i egen seng og har gjort det siden fødselen.

Vesla er en fredfull, liten sjel og veldig lett å ha med å gjøre. Enig i at storebror på snart to krever mer oppmerksomhet. Storebror elsker "babyen sin" og vil gjerne nusse og sleike! (jeg prøver å få han til å slutte med det...) på vesla. Han har aldri gjort noe slemt mot henne, men liker ikke at andre barn skal kose med det som er hans baby, voksne er greit.

Føler vi har litt rutine på dagene nå. Nyter livet som tobarnsmor og synes alt er mye lettere enn forrige gang!

Skrevet

Min lille er 4 uker og 4 dager gammel. Vi har ganske faste rutiner på morgenen. Oppe sammen med pappaen før han reiser på jobb i halv 8-tiden, da gir jeg litt mat og vi skifter til ren bleie. Siden det bare er oss to her hjemme går vi og legger oss igjen og sover som regel til 11, halv 12-tiden. Han får da ene puppen i senga før vi går og steller oss og kler på. Så får han andre puppen i stua mens jeg spiser frokost. Etter det pleier han å ta en formiddagshvil på noen timer. Men noen dager ligger han bare og titter og koser seg med smokken i stedenfor å sove.

Når hvilen er ferdig er det ny runde med mat før vi triller en tur med vogna og han sover litt igjen.

På kvelden er det verre å få han til sove, han tror liksom at natten er fra 18.00-01.00. For kl 01.00 er det full baluba! De dagene vi har klart å få han til å være trøtt i 22-tiden legger han seg som regel i vugga og sovner selv, bare med smokken. Ellers sover han hele natten, bare grynter litt når han vil ha mat. Tar han over i vår seng ved første måltid og lar han sove der resten av natten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...