Mamma i lykkerus Skrevet 29. oktober 2011 #1 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg jobber selv i butikk og vet at det ikke er lov å selge varer som har gått ut på dato til redusert pris. Men vi var på en kiosk igår og kjøpte potetgull på tilbud. I dag åpnet vi det og det smakte helt grusomt, så fant vi ut at det hadde gått ut på dato 10.10.11. Alle tre posene (små poser altså). Er det noe sted man melder fra om sånt? Eller skal jeg bare gå og klage? Blir ganske kvalm av sånt. De kunne jo satt opp en lapp om at det var redusert pris fordi det snart gikk ut, men å selge gammel mat er jo ikke lov!
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 29. oktober 2011 #2 Skrevet 29. oktober 2011 En "best før"-dato er kun veiledende og det er ikke det samme som "siste forbruksdato". Det vet du sikket siden du jobber i butikk og da vet du sikkert også at en vare med "best før"-dato er ikke utgått på dato 14 dager etter.
BellaSuz Skrevet 29. oktober 2011 #3 Skrevet 29. oktober 2011 Varen kan nok i mange tilfeller være fullt spiselige, men regelverket sier at det ikke er lov å selge varer med utgått dato, uansett om det er "siste forbruksdag" eller "best før". Butikkjedene har som oftes mye strengere krav også, så jeg ville sendt en mail/brev til kjeden som kiosken var tilknyttet. Er det ikke noen "kjedekiosk" ville jeg kontaktet nærmeste lokale avdeling i Mattilsynet.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 29. oktober 2011 #4 Skrevet 29. oktober 2011 Varer merket "Holdbar til" eller "Siste forbruksdag" skal fjernes fra butikkene og ikke selges når datoen har gått ut. Det er forbudt å selge slike varer og man skal være forsiktig med å bruke dem, i alle fall sjekke godt at varen fremdeles er spiselig. Varer merket med "Best før" kan både spises og selges etter at de har gått ut på dato, noen bør brukes i løpet av ganske kort tid, andre kan spises lenge etter datoen har gått ut. De fleste butikker med respekt for seg selv, selger ikke slike varer eller de prises ned og merkes tydelig med at datoen har gått ut. Om jeg hadde fått med meg varer som har gått ut på dato, ville jeg gått tilbake til butikken med dem og klaget. Verre er det ikke. Er dette noe som "alltid" skjer der, ville jeg sluttet å handle der og ev. vurdert å melde butikken til Mattilsynet. Men jeg ville ikke ha gjort det etter en eller to ganger, for det kan alltid skje at noen gamle varer oversees. Men når vi er inne på det, synes jeg det er utrolig ofte at jeg kjøper varer med dårlig holdbarhet nå til dags. Bemanningen skjæres vel ned til beinet i butikkene slik at det ikke er tid til å sjekke skikkelig.
Mamma i lykkerus Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 30. oktober 2011 Grunnen til at jeg reagerer er at varen hadde redusert pris, men ingen info om at varen var utgått på dato. Der jeg jobber markerer vi varen dersom den nærmer seg utløpsdato. Samme om det er best før eller siste forbruksdag, ikke lov å selge uansett. Så reduseres prisen. Hos oss er det ikke akseptert å selge varer som går ut samme dag eller dagen etter. Vi har strenge rutiner på datosjekk hver ettermiddag (mandag før åpningstid). Samtidig vet jeg at det er mange, selv i vår kjede som slurver med dette. Mye pga dårlig bemanning også tror jeg folk ikke gidder rett og slett fordi det er en kjedelig jobb. Selvom den er utrolig viktig for omdømme og servicen til kunden! Jeg går opp på mandag og gir tilbake varene og hører hva de har å si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå