Gå til innhold

Barnet suger på knoppen

Anbefalte innlegg

Jeg fikk barn forrige søndag og har de siste ca tre dagene slitt med såre brystvorter. Jeg er nokså sikker på at problemet skyldes at hun ikke tar nok av brystet inn i munnen og blir liggende å suge på brystvorten og lite mer enn det. Jeg har sett oppskriftene på hvordan man skal gjøre dette, men det er jo ikke slik at barnet ligger pent og tålmodig og venter på at jeg skal si "klar". Jeg har ganske store brystvorter, og brystene er store og bløte. Vanlig framgangsmåte for oss har derfor vært at jeg lusker med brystvorten mot nesen hennes for å få henne til å gape stort. Så snart puppen er innen rekkevidde begynner hun å "glefse" etter den, og jeg mister litt kontrollen over hvor mye pupp som kommer inn før hun får tak i den og begynner å suge. Siden brystvortene allerede er ganske såre gjør det veldig vondt til å begynne med, avtar litt etterhvert. Men jeg er redd for at det burde være mindre vondt enn dette, selv med sår på brystvortene. Noe av problemet er også at det er så vondt idet hun tar tak at jeg ikke orker at hun skal gjøre det mer enn to-tre ganger per amming, så det er mulig at jeg selv forverrer problemet med å tenke "gjør det ikke mindre vondt nå - jo jeg tror det" og er ikke sikker på om det er reelt eller ønsketenking. Ble litt rotete dette... Spørsmålet er altså hvordan jeg får henne til å vente til jeg er klar før hun tar tak. Og om det er noe spesielt jeg bør tenke på med store brystvorter og store, bløte bryster.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143731860-barnet-suger-p%C3%A5-knoppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med baby! Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no, det er bare å ta kontakt med meg om du lurer på noe (helst epost, se profilen min for adresse).

Håper det går litt bedre med amminga nå. Jeg synes du beskrives veldig bra hvordan amming som regel foregår i starten, det er som du sier absolutt ikke sånn at barnet ligger pent og tålmodig og venter på at du skal si "klar" :-D

Har du forsøkt med en sammenrullet håndduk under brystet, for å løfte det opp og få det litt fastere? Det kan også være det er enklere med en annen ammestilling, se http://www.ammehjelpen.no/video for eksempler. Med tvillingstilling vil du feks få barnet "motsatt veg" (beina under armen din) og det kan være lettere for deg å få plass til å holde både pupp og barn på noenlunde riktig sted.

Ang smerter ved starten av amminga så er det ikke uvanlig med tildels kraftige utdrivingssmerter. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/129/Smerter-i-brystet-utdrivningssmerter

De fleste sier disse forsvant i løpet av få (2-3) uker etter fødselen, gjerne "over natta". Det kan hjelpe å tenke at det går over snart (slik du gjør), å telle til 20, bite tennene sammen, bruke varme omslag før amming etc - så lenge det kun er i *starten* av amminga er det ikke farlig. Om det vedvarer gjennom hele ammestunden er det sannsynligvis ikke utdrivingssmerter.

Det at du har sår på brystknoppen er en indikasjon på dårlig sugeteknikk. Har det blitt bedre nå? Er det sårt og rødt, eller åpne sår? La brystet lufttørre etter amming, og bruk ammeinnlegg som ikke setter seg fast i evt sår (bløt opp med vann om det sitter fast, ikke riv). Åpne sår skal bli bedre dag for dag, akkurat som alle andre åpne sår. Blir de ikke det: kontakt lege.

Når det gjelder årsaken til sårene så er det viktig å finne den. Det kan være at en ny ammestilling og en sammenrullet håndduk er tilstrekkelig, det vil du sannsynligvis både se og kjenne. Jeg synes også du skal få sjekket - hos noen som kan det - at tungebåndet til barnet ikke er stramt. Det trenger ikke være så synlig at tunga blir hjerteformet når hun gråter (men det kan være det), men det kan uansett gi ammeproblemer - enten hos barnet (teknikk) eller hos mor (sår). Som regel vil du da bli sår der tunga/tungebåndet møter brystet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...