Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte og hva spiser deres 1 åringer i løpet av en dag ca?

Fortsatt MME, hvor mye?

Grøt, hvor ofte og hvor mye?

Når er det vanlig å kutte ned på dette? Og hva skal det da erstattes med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min er litt over 13 måneder og hun spiser:

Frokost: Grøt (ca 1 dl) eller skive med makrell i tomat

Lunsj i bhg: Grøt eller skive der og, noen ganger varmmat.

Frukt/yoghurt i bhg

Middag hjemme: Potet,kjøtt,kylling,fisk,saus,pasta,grønnsaker,ris...

Kvelds: Grøt eller skive og velling

Kan variere en del siden hun plutselig sover seg gjennom noen av måltidene i bhg og derfor får senere og da blir alle måltidene forskjøvet og noen uteblir.

Hun får stort sett aldrig MME, ikke vært noe glad i det, men hun drikker vanlig melk ved siden av maten også vellingen da som hun elsker. Hun er også veldig glad i yoghurt, biola, cultura og den slags så noen ganger gir jeg henne det med litt musli eller puffet hvete blandet i til frokost, mellommåltid eller kvelds.

De kan jo spise det meste nå bare de klarer å tygge det og man er forsiktig med salt da så klart=)

Skrevet

Min datter på 1,5 år får grøt ca. 2 ganger om dagen (morgen og kveld, noen ganger får hun også grøt i barnehagen om hun ikke vil ha brød). Grøt er ikke noe jeg ville kuttet ut eller trappet ned på med mindre barnet er lei av å spise det. Sunt og næringsrikt + jern.

Mme sluttet vi med når jenta var ca. 14 mnd gammel. Trodde ikke hun tålte melk først da hun reagerte med kraftig og langvarig diaré uten at almenntilstanden var svekket. Så var litt av og på i sommer.. Men hun begynte iallefall ordentlig med kumelk når hun var 17 mnd, nå er hun straks 18 mnd og det går supert. Bortsett fra at hun ikke er så glad i melka, så hun får det i flaske 1-2 ganger om dagen (ca. 400 ml om dagen).

Grøt erstattes nok med brød og mme med kumelk. Men igjen, ville ikke kuttet ned på grøt med mindre barnet er lei:-)

Skrevet

Måltidene er slik:

Frokost- grøt av ca. 1,5 dl vann

Mellommåltid før legging- noe av matpakka i barnehagen, ofte noen skiver agurk, paprika eller noe frukt

Lunsj- brødskive eller fiskekake (eller begge deler)

Mellommåltid- frukt og yoghurt (evt. brød om hun vil ha)

Middag- hva enn vi har til middag den dagen

Kvelds- prøver alltid med grøt først, om det ikke frister så får hun brød. Ved legging får hun velling.

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

16 mnd, men har hatt disse rutinenen fra ca 13 mnd:

Frokost: 1-2 brødskiver (med hva som helst av pålegg) og melk

Lunsj: 1-2 brødskiver og melk

Mellommåltid: Frukt, fruktmos eller yoghurt og kanskje litt knekkebrød eller en 1/2 skive i tillegg og vann.

Middag: Det samme som oss og vann

Kvelds: Stor porsjon grøt med fruktmos over eller brød. Melk å drikke.

Jeg syns det blir mye brødmat om dagen, spesielt etter han begynte i bhg, derfor forsøker vi å gi litt grøt og knekkebrød for variasjonens skyld. I helgene kan det hende vi f.eks. lager eggerøre til lunsj, men vi er nok flinkere til å variere pålegget enn selve lunsjen.

Mme sluttet han med mellom 12 og 13 mnd. Vi startet med laktoseredusert melk. Den er søtere og mildere for magen. Anbefaler det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...