Gå til innhold

Når skal vi begynne å feire Thanksgiving da?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir vel thanksgiving her og, så snart handelstanden finner ut at de kan tjene penger på det.

Så får vi vel St. Patricks day, og 4th july feiring og etterhvert.

Skrevet

HAlloween er ikke en ren Amerikansk tradisjon da. Vi har Allehelgensdag her og.

Skrevet

Halloween har ikke sin opprinnelse i USA, som du sikkert vet, og da er sammenligningen mellom Halloween og Thanksgiving helt irrelevant.

Skrevet

Men det er fra Usa vi har kopiert skikken. Er jo der de går fra hus til hus, og roper trick or treat. I England feirer de vel ikke på samme måte, om de feirer i hele tatt.

Skrevet

Høhø, det er fortsatt to forskjellige feiringer/måter å feire på. Litt som å si at vi har jo jul her og, så derfor skal vi begynne å åpne julegavene om mårran 1.juledag i steden for slik som nå hvor de fleste åpner på kvelden julaften.

Halloween er en annen måte å feire på enn vi tradisjonellt har gjort. Vår Allehelgensfeiring har vært markert med gudstjeneste hvor man har tent lys for sine døde. Den amerikanste trick or treat er jo ikke akkurat i nærheten.

Jeg liker å åpne mine julegaver på julaften, og jeg foretrekker å feire kjæresten min gjennom hele året fremfor på èn dag, og jeg velger å låse døra 31. okt.

Skrevet

Jeg har bodd mange år i England og joda, de feirer på samme måte som i USA. Det er gresskar, gotteri-tigging, utkledning og hele pakka.

Poenget er uansett at Halloween er ikke en skikk fra USA der man feirer noe som utelukkende har med USA å gjøre slik Thanksgiving er. Halloween er noe alle kan feire uansett hvilket land man kommer fra da det er en gammel tradisjon selvom selve feiringen har endret seg noe skkurat slik feiring av jul har endret seg og feiringen av påske ikke er den samme som for 100 år siden. Tradisjonene endrer seg og utvikler seg i takt med tiden.

Skrevet

Halloween er supert, i og med at vi ikke lenger har julebukker. Ikke her vi bor iallefall.Og hos oss har det ufarliggjort vesener barna fant skumle :o)

Men hvorfor i huleste kommer ikke disse diskusjonene opp når VALENTINESdagen kommer? Synes den er mye verre og mer "importert" enn halloween. I det minste har vi "tradisjon" fra gammel kristen tid at alle døde blir minnet i kirken første søndag i november eller noe sånt. Og det er jo også opprinnelsen til halloween.

Men når det er sagt, ingen som tvinges til og bruke mye penger hverken til jul, påske, halloween eller valentinesdagen. Man må bare være kreativ, og på halloween slår man av utelys.

Skrevet

Kommer ikke. Halloween slår an fordi det appellerer til barn. Hadde du sagt til meg i 2004 at jeg kom til å ha halloweenselskap om sju år, hadde jeg ikke trodd deg. Nå har jeg barn og da er ting helt annerledes.

Skrevet

Halloween og allehelgensdag er ikke det samme. Halloween er allehelgensAFTEN, altså kvelden før. Allehelgensdag er en dag hvor man minnes de døde. Man mente at det var spesielt mye trollpakk og onde ånder ute natt til allehelgensdag, at man måtte passe seg for å komme på kant med dem. Dette er opprinnelsen til skikken med at barn kler seg ut, og at de truer med "knep" hvis de ikke får godteri.

Skikken er ikke opprinnelig amerikansk. Men den bølgen vi har fått i Norge nå, har åpenbart kommet via amerikansk populærkultur.

Tradisjoner forandrer seg. Gamle forsvinner og nye kommer til. Synes det er helt greit.

Skrevet

Eh. Halloween er ikke en særamerikansk feiring, slik Thanksgiving og 4. juli er. Halloween feires i mange land.

Skrevet

Ja, men skjønner du ikke forskjellen da. Thanksgiving er en markering av at de første europeiske nybyggerne bosatte seg i dagens USA. 4. juli er en markering av den amerikanske uavhengigheten. Dette er nasjonale amerikanske høytider, på linje med vår 17. mai. Halloween er IKKE en nasjonal høytid; det er en høytid som har opprinnelse i religion og folketro, og som feires i mange land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...