Gå til innhold

uke 25 og svangerskapsforgiftning :-( Noen med erfaring?

Baby-bea

Anbefalte innlegg

Har vært sprek helt frem til nå. Pga at jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning sist blir jeg fulgt opp på sykehuset denne gangen.

Fikk sjokk da jeg var på kontroll nå i uke 25. Protein/eggehvite i urinen, sukker i urinen, blodtrykk hvor undertrykk varierte fra 110 - 100, mere ødemer og forhøyet leverprøver. Sykmeldt på sekundet selvfølgelig. Ul viste perfekte forhold med god blodgjennomstrømming i morkaka. Det var jo positivt. Men tydelig at legene ikke liker dette. De har prøvd å berolige med at dersom det stabiliserer seg er det ikke farlig, men.... samtidig kan ting skje fort. Så jeg føler jeg ballanserer på en knivsegg. Ønsker av hele mitt hjerte at babyen vår skal holde seg inne i magen i minst 10 uker til, men må innrømme at jeg sliter psykisk og derfor med motivasjonen.

Noen som har opplevd noe lignende? Hvordan gikk det med dere?

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

uff dette var trist å lese. Forstår godt at du er redd.

ser du skriver du hadde alvorlig svangerskapsforgiftning forrige svangerskap også. Når kom dette, hvordan utartet det seg og når fødte du?

Jeg er litt i samme situasjon som deg.. hadde alvorlig sv.sk.f forrige svangerskap, kom akutt i uke 34 og fødte i uke 35. Hadde da på slutte 3+ i protein og blodtrykk på 210 /160 på d verste. Var veldig skremmende, og ønsker ikke en slik opplevelse igjen.

Er i uke 22 nå og skal på kontroll på sykehuset på fredag. skal da sjekke blodgjennomstrømingen til morkake, størrelse på babyu og de skal ta en risikovurdering i forhold til sjansene for at jeg skal få d igjen denne gangen.

Håper det hjelper å roe ned for deg, og at den lille ligge trygt og godt i magen mange uker til!

lykke til :)

Det startet i uke 26 sist med ødemer og forhøyet blodtrykk. Utviklet seg sakte og etter uke 30 var jeg mer innlagt enn hjemme. De ønsket selvfølgelig å holde igjen så lenge som mulig. I uke 34 var allmenntilstand veldig dårlig og jeg fikk klassisk svangerskapshodepine visstnok. Unner ingen den for å si d slik..... Likevel drøyde de med å sette i gang fødselen. Helt til jeg la på meg 5kg på to dager og nesten ikke var i stand til å stå på bena. Da satte de igang fødsel. Var da i uke 36 og kroppen var tydlig ikke klar for fødsel. Brukte 17 timer på fødsel med kontinuerlig overvåkning. Var utslitt både fysisk og psykisk etterpå. Lillemor hadde litt startvansker, men kom seg fort.

Siden sist er jeg fortsatt sykmeldt og da holder bt seg på ca 150/95 - 150/100. Har økende ødemer og protein i urin, men de sier at dersom det holder seg slik er det ikke farlig. Kontroll hver uke og ul hver andre uke, så de passer på. Men de sier at målet er uke 35. Det er nå 7 uker til, så jeg prøver å være positiv. Har også begynt med insulin for svangerskapsdiabetesen. De mener at et stabilt blodsukker vil holde forgiftningen i sjakk, så jeg tar insulin med glede.

Hvordan går det med deg?

det er godt at du blir tatt godt vare på :)

Tenker du er i de beste hender. Ekkelt at du skulle havne i samme situasjon dette svangerskapet også. Du må bare roe ned og slappe av.

Uke 35 er jo et godt mål, krysser fingre for at du går til då :)

Jeg var på kontroll fredag på Haukeland. Har no blodtrykk på 140/100. så det vurderes blodtrykksdempende medisiner. Har vert sykemeldt 100% denne uken og skal levere urin og sjekke bt imorgen for å se om d hjelper med 100%sm.

Urin og ødemer er heilt fin hos meg heldigvis. Er i uke 23 no.

På Ul sjekket de morkake, blodgjennomstrømning i morkake, navle streng og hos babyen. Alt dette er helt fint no, og lille frøken er litt større en gjennomsnittet. Jippi...

Blodstrømmen fra meg og inn til livmoren er fin på den siden morkaken ligger, ikke så bra på andre siden. Så skal inn igjen på kontroll om 3 uker. Men foreløbig ser alt bra ut.

Men vi vet jo at dette fort kan endre seg.

Joda, godt å bli fulgt opp. Hadde litt mer protein i urin sist, men bt hadde gått litt ned, så her er de fortsatt positive. Men jeg hadde pådratt meg en kraftig urinveisinfeksjon. Det likte de ikke, så jeg fikk en kraftig antibiotikakur - som heldigvis ser ut til å virke :-) Er det ikke det ene så er det det andre.

Tydlig at sykmld virker hos meg iallefall, samt at jeg er flink og hviler mye. Etter det stabiliserte ting seg litt mer.

Så morsomt at lillefrøkna di er over snittet stor også. Det er minogså. For en mnd siden var hun 22% over snittet og nå 11% over. Bare bra å ha litt å gå på dersom hun kommer for tidlig :-) Eller kanskje stemmer ikke termin, slik at jeg har kommet litt lenger enn de tror? Jeg skal iallefall holde til uke 35, som nå er 5,5 uke til :-) Og helst 3 uker til :-)

Håper det går bra med deg også. Vi vet jo at ting kan snu altfor fort, men vi får bare holde på positive tanker så lenge som mulig :-)

• 2 uker senere...

Hei :)

Håper det går fint med deg og at babyen fremdeles holder seg inni magen.

Har ikke vert her på en stund, så var spent på å se om det var noe nytt med deg no.

Eg skal på ny kontroll onsdag, er då 26uker. veldig spent, men ved forrige kontroll uke 24 var bt bedre 140/85 og urin fin.

men som du sier, ting kan snu så altfor fort!!:(

Lurer veldig på om snuppa har fortsatt å vokse litt over gjennomsnittet. Håper ho har fått i seg alt ho trenger av næring.

Så gjelder d å prøve å holde seg rolig og avslappet i denne travle førjulstid. Har så klart to prinsesser med bursdag denne mnd, så spørs kor rolig det kan bli :)

Annonse

Kotroll i dag gikk strålende:) frøkna vokser og har d bra! 26uker no og ho e ca 1kg:)

Ingen tegn til svangerskapsforgiftning no. Alle blodgjennomstrømninger er fine og urin fin.

Blodtrykk litt stigende,så blir 100% sykemeldt videre!

Går d fint m deg???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...