Lille- MO Skrevet 29. oktober 2011 #1 Skrevet 29. oktober 2011 Sønnen min har plutselig fått grøtnekt, han brekker seg ved alle 6 mnd grøtene både hvete og havre. Uansett om jeg blander tynn eller tykk konsistens får jeg det ikke i han. Men 4 mnd risgrøt går greit. Kan jeg gi dette for en liten periode? Ellers i døgnet får han fruktpure til lunsj og så mye mm han vil ha:)
C.L.H85 Skrevet 29. oktober 2011 #2 Skrevet 29. oktober 2011 Kan ikke se at det skal være noe problem;) Tuppa her er 6 mnd og får 4 mnd risgrøt til frokost og 6mnd grøt til kvelds;) Forskjellen er vel at det er litt mindre jern i 4 mnd?
El1 Skrevet 29. oktober 2011 #3 Skrevet 29. oktober 2011 Kan du ikke blande litt? Jeg var veldig redd for brå overgang til gluten så blandet 4 mnd og 6 mnd grøt ganske lenge.
Lille- MO Skrevet 29. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 29. oktober 2011 ja jeg blandet de i over en uke, var også redd for brå overgang og det gikk veldig bra helt til nå. men kanskje jeg skal blande med mest 4 mnd også trappe ned gradvis en gang til
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 29. oktober 2011 #5 Skrevet 29. oktober 2011 Her blander jeg 4 mnd og 6 mnd grøt, ellers vil ikke Muffin (6.5 mnd) spise grøt i det hele tatt. Blander nå 60 % 6 mnd + 40 % 4 mnd, og øker på 6 mnd grøten så fort Muffin tillater Gav grøt på glass i en veldig kort periode da han nektet ALL grøt, men den er jo 25 % yoghurt, 20 % frukt og kun 5 % rismel, så var glad når han aksepterte den vanlige grøten igjen (jeg ga da 50 % 4 mnd grøt utblandet med mme + 50 % most banan i 2 dager etter 4 dager med kun glassgrøt, så aksepterte han vannutblandet pulvergrøt igjen). Gir kun grøt på kvelden nå jeg, for å unngå at han blir grøtlei igjen. Før fikk han grøt både morgen og kveld.
El1 Skrevet 29. oktober 2011 #6 Skrevet 29. oktober 2011 Her holdt vi på en stund med blandings. Sikkert en måned også brukte jeg 4 mnd grøt til å lage velling til han var 6 mnd. Så litt slingrings må være lov. Lykke til.
Lille- MO Skrevet 29. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 29. oktober 2011 Ja, her får han morgen og kveld, og fruktpure midt på dagen. Men hva kan jeg evnt erstatte grøten med på morran, slik at han kun får på kveld? han er ikke klar for brød ennå, det er testet alt
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 29. oktober 2011 #8 Skrevet 29. oktober 2011 Lille-MO: jeg sliter også med å finne fullverdige måltider til Muffin. Her spiser han faktisk brød med leverpostei og makrell i tomat da, men kun 1/4 av en brødskive (uten skorpe) hver gang. Her får han brødskive til frokost, og så avslutter vi med 150 ml mme <3 hehe.. Jeg spurte faktisk legen om at det var greit at jeg gav brød siden han ikke er så glad i grøt lenger, slik at jeg får i ham nok jern via påleggene, og det var greit. Jeg gir ca 75% pålegg og 25 % bitteliten brødbit, og mye vann mellom bitene slik at det ikke kleber seg opp i ganen på ham. Jeg tilbyr grønnsaker som jeg smørdamper eller bare moser daglig, men han er ikke glad i det, og slutter å gape etter 2-3 munnfuller Så her går det mye i mme fremdeles, også kveldsgrøten da. Han elsker fruktmos, men kan jo ikke få det hele tiden
M&M+1 Skrevet 29. oktober 2011 #9 Skrevet 29. oktober 2011 Her gir vi ikke grøt, men kun grønnsaksmos.. Er dette dumt? Kanskje med tanke på jern etc? Han har fått maisgrøt blandet ut med mm, og syntes det var helt greit, ikke noe å klage på. Men etterpå ble han så forstoppet (selv om vi ga han sviskemos etter grøten) og i tillegg syntes jeg det var så slitsomt å skulle pumpe hver gang han skulle ha grøt (poenget med å begynne å gi litt mat var jo for at jeg skulle få litt fri). Så vi droppet rett og slett grøten og fortsatte med grønnsaksmos da dette ikke gjorde han forstoppet.. Men kan dette være dumt altså? Må de ha grøt? Jeg tenkte det ikke var så farlig da de i andre land ikke er så på denne grøten som det vi er her i Norge.. Nordmenn og karbohydratene sine altså...
Lille- MO Skrevet 29. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 29. oktober 2011 ja jeg synes ikke det er så lett;) er hører jo mye forskjellig, og ang mat tør jeg ikke råde noe særlig. men det finnes kveldgrøt/velling som din kanskje ville hatt? og fruktpure hjelper på magen til min gutt, spes de uten banan:D (har hørt banan kan gi treg mage) og er det ikke jern i grønnsaker da? brokkoli el noe? mener det er sånn at grønne grønnsaker inneholder jern, så tror ikke du trenger å være bekymret:) tusen takk for alle tips og råd jenter! da blir det 4 mnd grøt på morgenen, også prøver vi ut små brødbiter i tillegg
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 29. oktober 2011 #11 Skrevet 29. oktober 2011 M&M+1: nei du har helt rett, babyer MÅ ikke ha grøt ;D Men personlig syns jeg grøt er helt topp for babyen da den er mettende, og tilsatt jern og vitamin c, som øker jernopptaket enda mer. Babyene har medfødte jernlagre for de første 6 mnd, og etter det bør de få i seg 8 mg jern daglig via kosten: http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/jern Masse jern i f eks brokkoli og spinat, så det er jo bare å regne ut selv og gi bebisen det du vil Her får Muffin fremdeles halve dagsbehovet for jern dekket av mme; resten får han gjennom maten <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå