mammantilguttensin Skrevet 28. oktober 2011 #1 Skrevet 28. oktober 2011 Utdrag fra helsenett (les gjerne hele artikkelen): Helsenett anbefaler å ikke benytte Ferber metoden på barn under 1 år. Grunnen er at barna i denne aldersgruppen kan tro at foreldrene er borte for alltid når de forlater rommet. Forståelsen av at de eksisterer også når de ikke er til stede (såkalt objekt-konstans) utvikles mot slutten av de første leveåret. De nevnte metodene kan derimot være aktuell ved litt eldre barn. http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=15388&Itemid=97
Bad habits har tre små Skrevet 28. oktober 2011 #2 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg er enig i at det er noe atferdsterapeutisk over Ferbers-metode, og at den ikke bør praktiseres i sin helhet. Intervallene for når man skal respondere på gråten er altfor lang. Den bør ikke brukes på små barn, men den bør heller ikke brukes på større barn. Brukes det derimot korte intervaller (et minutt eller to) har jeg ingen betenkeligheter med den. Når det gjelder objektkonstans så er det korrekt at barn ikke utvikler dette før de er rundt året. Det er ikke dermed sagt at man ikke under noen omstendighet skal forlate barnet. Oppholder du deg sammen med ditt barn (slik at det ser deg hele dagen? Forlater du det ikke for å gå på wc, hente deg en kaffekopp? Man skal være sensitiv overfor det faktum at barn tror noe er "borte" dersom det ikke kan sees, men dette kan ikke bli til hinder for at vi som foreldre skalfå gjort våre daglige gjøremål, eller lære barnet å sove selv så vi kan få alenetid på kvelden. Barn utvikler forøvrig objektkonstans i rykk og napp. Når det gjelder leker, kan barnet utvikle et indre bilde av favorittballen tidligere enn feks et indre bilde av mamma (forsøk å vis barnet en leke, og gjem den deretter bak en pute mens barnet ser på. Begynner barnet å lete etter ballen bak puten har det et indre bilde av leken = objektkonstans).
littlefairy Skrevet 28. oktober 2011 #3 Skrevet 28. oktober 2011 Kjære mitthjerteerditt. Jeg ser du engasjerer deg veldig i dette emne ang. skrikekurer, og prøver å informere alle og svare innlegg på en måte som gjør at folk kan få dårlig samvittighet, føle seg som en dårlig mor etc. Det jeg også ser, er at det virker heller ikke som du har lest innleggene på den måten som de er ment. Hvis du leser litt om forskningen som viser hvorvidt det er skadelig med gråtekurer. f.eks her: http://sovlillebaby.com/forskning.htm ..så vil du også lese at det står: "Forskning viser at barn som har blitt forlatt og neglisjert regelmessig og over lang tid får varige, alvorlige skader i evne til tilknytning, innlæring, sosial og motorisk evne. Selvfølgelig (og heldigvis!) vil ikke en Ferberkur over noen få kvelder gi slike permanente forandringer!" Såvidt jeg vet, er det ingen her som har snakket om å forlate og neglisjere barnet sitt regelmessig over lengre perioder her, skaden skjer hvis barnet forlates gjentatte ganger, over en laang periode, hvor barnet gang på gang ikke får respons på gråten sin. Hvis du ser noen skriver at de gjør dette med barnet sitt, så JA kom med all informasjonen din om hvor skadelig dette er.
mammantilguttensin Skrevet 28. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg ser at folk begynner å bli lei av mine innlegg, så jeg skal gi meg. Men det er vanskelig når dere kommer med så mye rart. Jeg gikk inn på den artikkelen du viser til. Men du kopierte ikke inn de tre neste avsnittene hvor de helt klart IKKE anbefaler noen form for gråtekur. Og her snakker de om slike korte kurer som dere bruker. Dette blit for dumt! Her kommer de tre neste avsnittene: "Hjerneforskning indikerer at stressende situasjoner (som gråt alene) gjør at dannelse av nye nervebaner hindres. Den kvelden barnet ligger alene og gråter, og påfølgende natt, vil altså innlæring være dårligere. I tillegg lærer barnet noe annet: Det lærer at det ikke er sikkert du kommer når det roper på deg. Fagpersoner ved Center for infant mental health and developement har gått igjennom 22 studier gjort på ulike typer gråtekurer. Ingen av disse studiene ser på evt langtidseffekter. Fagpersonene konkluderer med at det er nødvendig med mer forskning før man kan anbefale å forlate gråtende barn, da studiematerialet som ellers eksisterer, gir grunn til bekymring. (11) Til slutt: De aller, aller fleste mennesker utsatt for gråtekurer vokser opp til å bli sunne og friske individer. Heldigvis er mye reparerbart! Men personlig, fordi jeg vet det jeg vet, kan jeg aldri anbefale foreldre å forlate et gråtende barn." Jeg skjønner at vi alle kommer fra ulike sosiale lag og har forskjellig akademisk bakgrunn. Men dette ble for dumt lilltefairy. Videre på siden du har lagt inn link til finner jeg overskrifter som: - Gråtekurer føles vondt for babyen din - Gråtekurer er omdiskutert - Gråtekurer er ikke logisk - Gråtekurer er et tillitsbrudd Dette burde si det meste. Men som sagt, jeg skjønner at jeg ikke får endret noens meninger så jeg gir meg. Dvs ingen flere innlegg fra meg om dette. God natt.
Løvemamman Skrevet 28. oktober 2011 #6 Skrevet 28. oktober 2011 Kan være lurt å roe litt ned nå ja. Tror nok at de fleste har fått med seg dine synspunkter nå. Forskning er dessverre ikke en fasit. Man kan nok finne forskning som støtter opp om sine meninger, uansett hva de skulle være. Når det kommer til dette tror jeg på mors unike evne til å velge det som er rett for sitt barn, samme hva det måtte være. Gråtekur eller barnemat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå