Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #1 Skrevet 28. oktober 2011 Kan noen fortelle litt om det? Hvordan er skolen der osv? Ser det er relativt billige rekkehus (til å være Oslo!) som ofte ligger til salgs der.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #2 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg hadde ikke flyttet dit om jeg så hadde fått betalt millioner ... Det er ikke stedet som er problemet men at det omtrent ikke er en eneste etnisk norsk unge på skolen der.. Ikke gjør dette mot barna dine
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #3 Skrevet 28. oktober 2011 Enig med hun over. Vi bodde på Linderud/Brobekk før (ligger rett ved siden av Veitvet) og vi flyttet nå i år. Min eldste begynner på skolen til høsten og det er ikke tale om at han skal begynne på Linderud skole. Vi har ikke flyttet så langt men vi hører nå til en skole med langt mindre utlendinger.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #4 Skrevet 28. oktober 2011 herregud! håper virkelig ikke dere lærer barna deres samme holdninger som dere to over her har! VIRKELIG rasistiske holdninger! at dere ikke skjems!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #5 Skrevet 28. oktober 2011 Enig. Ikke rart det blir få nordmenn på sånne steder når folk har sånne holdninger. Det som er er at har man en norsk mor og en utenlandsk far eller omvendt så regnes man som ikke etnisk Norsk fordi man er mørk i huden.Det er mange ikke etnisk Norske på skolen, men færre enn på Linderud. Skolen har også et mye bedre rykte enn Linderud. Jeg har selv barn på skolen og er veldig fornøyd med barnas faglige utvikling. Jeg var også veldig skeptisk før barna mine skulle begynne der men valgte å gi skolen en sjanse. Angrer ikke. Mye flotte tiltak i nærmiljøet også. Les A-magasinet i dag så kanskje dere tenker dere om. De rekkehusene som du har sett på er kjempefine og jeg anbefaler deg i allefall å dra på visning og se på de. Følg magefølelsen din.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #6 Skrevet 28. oktober 2011 signerer 16.38! dere andre to burde skjemmest!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #7 Skrevet 28. oktober 2011 Vel, send barna deres et år på Tøyen skole eller Mortensrud skole et år eller to før dere uttaler dere. Ja, det er mye rasisme på disse stedene, men den er det ikke først og fremst nordmenn som står for.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #9 Skrevet 28. oktober 2011 Stor forskjell på Tøyen og Veitvet da! På Tøyen og Grønland er det vel 95% fremmedspråklige. Veitvet har vel kanskje 70%. Det er færre fremmedspråkelige på barnetrinnet og det er vel et tegn på at det er i ferd med å bli flere Norske som flytter dit. Mortensrud vet jeg ikke noe om.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #10 Skrevet 28. oktober 2011 De som ikke har fått med seg at det er atskillig mer rasisme blant innvandrere og etniske nordmenn enn nordmenn, bør ta seg en realitetssjekk.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #11 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg har bodd der i 8 år. Vi trivdes godt. Det er riktig at det har blitt flerkulturelt de siste årene. Skolen vet jeg lite omsiden vi flyttet med barnehagebarn. Fordelen er nærhet til sentrum og som du skriver ikke altfor dyrt å kjøpe. Linderud senter et i gangavstand med nødvendige butikker. Turmuligheter i nærområdet.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #12 Skrevet 28. oktober 2011 Vi bodde på Veitvet i 10 år og trivdes egentlig ganske bra. Ja, det er ganske stor andel av innvandrere, men den største gruppa er tamiler som er godt integrerte. Ellers er det veldig mye forskjellig slik at ingen grupper egentlig er i majoritet. I rekkehusene i Veitvet hageby bor det hovedsakelig norske familier og det er et veldig bra miljø der. Særlig kulturmiljøet og lokalengasjementet er sterkt. Veitvet er som ei lita bygd i byen - på godt og ondt. Eldste begynte i førsteklasse der og var en av 4 norske gutter i klassen. Slik vi opplevde det var barnegruppa delt mellom de som gikk på SFO (drøyt halvparten) og de som ikke gjorde det. På den ene siden fikk barna en viktig forståelse av at Norge er et lite land i en stor verden, lærte mye om andre kulturer og respekt for forskjellighet. Det skulle mye til for å skille seg ut der og rommet for individualitet ble tilsvarende stort. På den andre siden var det flere barn i klassen vi ikke visste hvem var og langt mindre hvem foreldrene var. Utvalget av lekekamerater ble ikke så stort som vi helst hadde ønsket, selv om han hadde noen nære gode venner. Han var mest sammen med norske barn, mens f.eks tyrkiske barn ikke dukket opp i bursdager. SFO var kjempebra, Groruddalsmidler ga mange flotte prosjekter og det finnes flere fritidsaktiviteter i nærmiljøet. Skoleveien er kort og trygg, Veitvetparken veldig fin og det er kort vei til marka eller sentrum. Vi flytta til slutt for 3 år siden, først og fremst fordi vi ønsket større plass og hage, men også fordi alle norske vi ble kjent med i løpet av ti år også flytta derfra og vi ønsket mer stabilitet. Sånn sett var det mer gjennomtrekket av folk enn innvandrerandelen som ble avgjørende for oss.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #13 Skrevet 28. oktober 2011 15.23 her. Det handler da for pokker ikke om jeg er rasist eller ikke. Jeg har selv gått mine 3 første år på Gran skole på Furuset. Når man har 80 % utlendinger i klassen så går det ut over læringen til de andre barna. Mange av barna kan knapt norsk og det spiser opp mye av læringen. Flyttet til et annet sted etter 3 klasse hvor det var inegn utlendinger og trivdes mye bedre på skolen da. Jeg er ikke rasist men har veldig i mot skoler hvor det er så mange fremmedspråkelige. Hvorfor er det rasistisk at jeg vil at barna mine skal lære, og ikke bli stilt på sidelinjen fordi andre barn trenger hjelp med språket ????
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #14 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg ville heller ikke bodd der for alt i verden! Det er en grunn til at rekkehusene er billige...Vi bor på andre siden av Groruddalen (bydel Alna) og på skolen er nærmer det seg 90% utenlandske barn. Det har ikke startet en eneste etnisk norsk unge på skolen der de siste fire årene. De få norske som er der blir mobbet fordi de har saltpølse på maten. Dette handler ikke om rasisme, men om at mitt barn ikke skal være en minioritet på skolen sin. Vi flytter rett før skolestart til bydel Østensjø. Mye dyrere, men verdt pengene! Dere som mener dette vitner om dårlige holdninger og rasisme bør i hvertfall vite hva det vil si å bo i områder med mange utlendinger før dere uttaler dere!!!!!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #15 Skrevet 28. oktober 2011 dere burde skjemmest! at det går ann å skrive slikt piss! voks opp rasister!
annesmil Skrevet 28. oktober 2011 #16 Skrevet 28. oktober 2011 Hei, vi bor på linderud å stortrives her : ) her er alle slags mennesker, unge, gamle, runde, tynne, sure, glade. Slik som resten av verden : ) jeg har vennlige naboer som stiller opp for hverandre, om det gjelder barnevakt, parkering eller en kopp sukker. Ungene som leker utenfor ser kanskje forskjellige ut, n det gjør vi vel alle?? Men de leker som alle andre, krangler og ler som alle andre å til de som er bekymret, de leker på norsk (snakker norsk seg i mellom). Det er jo det som er felles språket deres. De aller fleste er født her, foreldrene deres er født/oppvokst her. De er i mine øyne like norske som min sønn er : ) håper du flytter her, så møtes vi kanskje i Veitveit parken en søndags formiddag : )
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #17 Skrevet 28. oktober 2011 Hvorfor skal folk alltid trekke opp rasismekortet? Har dere ikke mer nyanserte tanker i hodet?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #19 Skrevet 31. oktober 2011 Hæ, ikke en eneste norsk etnisk unge på skolen? Du burde kanskje vite om stedet før du uttaler deg 15:19. Skjønner ikke vitsen med å uttale seg om stedet når du ikke vet hvordan det er der.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #20 Skrevet 31. oktober 2011 Er fakta rasisme? Det er ingen her som har ytret noe rasistisk, de har kun påpekt fakta. Jeg kunne ikke bo i Holmenkollåsen. Det er ikke et sted som tiltrekker meg i det hele tatt og rike pappagutter er en av grunnene. Er jeg en rasist da? Etter disse terrortider hvor selv Stoltenberg oppfordret til mer åpenhet, vær vennlig å ikke trekk rasismekortet hver gang.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #21 Skrevet 31. oktober 2011 Det er faktisk sånne som dere som skriver negativt om stedet som er grunnen til at det ikke er flere etnisk norske på disse skolene. Bor selv på mortensrud. Ingen vil sende ungene på den skolen så alle norske går på stenbråten skole som er en annen skole på mortensrud. Synes det er utrolig dumt, synes man kan blande litt mer..men det skal veldig mye til å ikke finne en skole som det ikke er over halvparten ikke etniske norske på i Oslo da må man enten bo på nordstrand eller vestkanten.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #22 Skrevet 31. oktober 2011 Vi bor på Manglerud godt plassert på østkanten. Det er flest norske elever her i alle fall. Venninna mi er slik selv. Hun er pakistansk, utdannet jurist og har tatt med seg mann og barn og flyttet vekk fra Mortensrud fordi hun vil at barna sine skal vokse opp med en følelse av å bo i Norge. Så det er ikke bare nordmenn som gjøre dette.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #23 Skrevet 31. oktober 2011 Bor jo mange nordmenn på mortensrud da, på stenbråten skole er nesten halvparten norske. Er ikke noe bedre andre steder på østkanten
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #24 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg begynte på Linderud skole i 1974, og den gangen var det ren idyll. Jeg elsket barndommen min. Nå er det bare trist å se de gangene jeg kjører forbi min gamle blokk i Str. Mathiesens vei. Da jeg fikk mitt første barn i 1990 flyttet vi på landet, og her bor vi ennå. Fantastisk skole, mennesker og natur. 45 minutter fra Oslo, og huspriser som er laaangt under Veitvet.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #25 Skrevet 31. oktober 2011 Etter at det ble gratis kjernetid i barnehagen for alle 4 og 5åringer i Groruddalen har antall skolebarn som ikke snakker norsk blitt adskillig lavere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå