Gå til innhold

Jenter - noen som har tenkt å gjøre noe spesielt i permisjonstida? Feks en utenlandsreise? Annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn fra før av på straks fem år som nå er sitt siste år i barnehagen. Har derfor vurdert å kanskje leie leilighet et sted i utlandet og være der i kanskje en mnd av permisjonstida. Har ikke tenkt så langt enda hvor dette skal være, men først og fremst et land hvor engelsk er et lettfattelig språk og sykehus/legeordning er godt utbygd.

Har tenkt litt på Spania, kanskje...England, kanskje... Vet ikke helt.. Da vi ikke er helt stødig i tysk, fransk eller spansk, så må enkelte land styres unna...hehe...

Sist gang vi var i permisjon, dro vi til Bulgaria da barnet var 7 mnd. Det gikk svært bra, til tross for at vi hadde bestilt billetter i den varmeste perioden.. Hun sov og spiste godt hele tiden og vi var ute å fartet med trillevogna i tillegg til å plaske i barnebassenget på hotellet.

Nå er liksom tanken å ha noe mer eget; altså en leilighet. Styre dagene selv, med egne rutiner osv.. Fortrinnsvis med et basseng tilhørende og i nærheten av ei strand.

Vi ønsker jo selfølgelig at besteforeldren også da kan komme på besøk en ukes tid eller noe sånt..

Noen av dere andre som også tenker å gjøre noe slikt, eller har erfaringer med dette?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Dette er vårt første barn, så vi har funnet ut at vi bare er nødt til å utnytte den fantastiske ordningen foreldrepengene innebærer. Vi har A4-jobber, men har i de siste årene tatt oss mye fri for å dra på ekspedisjoner i polare strøk samt at vi de siste årene også har begynt å klatre høye fjell (bl.a. de 7 summits - de høyeste fjellene på de 7 kontinentene). Et aktivt liv med andre ord.

Vi kommer til å tilbringe mye tid sammen med min manns familie. Min mann er inuit og det innebærer noen måneder i kaldere strøk (Grønland). Han kommer til å jobbe litt mens vi er der oppe, mens jeg vil motta foreldrepenger. I tillegg kommer vi til å tilbringe mye tid i Spania i vinter (sykle MTB og klatre). Babyen er følgelig med på alle reisene, og det er reiser som skjer på hans premisser og ikke våre :-) Vi må jo se hva slags barn vi får, men vi kommer uansett ikke til å reise noe sted de første 3 månedene. De billettene vi har bestilt er ordnet med avbestillingsforsikring slik at det er mulig å endre de/avbestille de om det er noe som tilsier at det ikke er trygt/greit å reise.

Vi er på overtid, så det blir spennende å se om han kommer i løpet av den neste uken (blir sannsynligvis igangsetting neste fredag hvis ikke).

Lykke til med permisjonstiden! Planen din høres spennende ut. Jeg har bodd i Spania i lengre perioder tidligere og snakker flytende spansk. Vi har ordnet med langtidsleie av en leilighet gjennom et norsk par som vi kjenner. Det ble ikke særlig dyrt heller. Det er mulig å finne slike leiligheter på finn.no og andre steder. Vi vet at det er et trygt område og at det er et legesenter ikke langt unna om det skulle være noe.

Skrevet

Åh det høres spennende ut:) Ja jeg tenker det samme som deg, at det er en fantastisk ordning:))

Et lengre opphold på Grønland høres supert ut, i tillegg til en tur til Spania. God kombinasjon/variasjon, dette da. Når det gjelder Spania, så tenker jeg at det er liksom "nært" nok til at vi kan få litt besøk fra besteforeldrene samt at det er såpass "norskifisert" at engelsk/norsk holder som språk. Meeeen, såklart, drømmen er å dra til Australia å være der en lengre periode. Har bodd der tidligere, og syns det er et fantastisk flott land med folk med en laidback væremåte som dyrker familieliv, BBQ og strand/vann-liv. For en frossen nordlending er det ikke rart at det frister;))!!! Må vel utforske dette litt mere. Regner med at de neste dagene blir jeg bare mer og mer immobil (jeg er DIGER nå!!!!), så tid foran pc'en blir det nok av.

Planlegginga er jo halve moroa:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...