Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er mamma for første gang til ei herlig jente på fem uker. Vi har vært veldig heldige da hun sover mye og gråter heller lite. I starten var det ofte hun ville sovne ved siden av meg om natten, men så fort jeg la henne inntil meg så sovnet hun. VI har "natt" fra 21/22 til ca 09, altså da ligger hun i sengen sin på vårt soverom og med pysj. På dagen sover hun i vugge i stuen eller ute i vogn. Likevel blir nok fortsatt hennes døgn deffinert av måltidene som er hver 3.-4. time, og noen ganger er hun våken mellom måltidene og andre ganger sover hun . Stort sett er hun våken mellom 9 - 12 ca, 18-21 ca og 00-03 ca, eller sover hun mellom måltidene. Er det noen som har noe tips til hvordan vi skal begynne å få 00-03 våkenperioden til å bli på dagen? Eller er dette alt for tidlig og at det vil gå seg til av seg selv?

Jeg forstår at mange sikkert vil mene at dette ikke er noen " problem" og det er det ikke, jeg er bare usikker på når dere har innført dagsoving og hvordan og når den typen døgnrytme "skal" begynne.

På forhånd takk for kommentarer og tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig tidlig ennå, og det er ingen grunn til å stresse med å finne noen rytme. for en sånn liten baby er det ingen forskjell på dag og natt, og det er bare å la de sove så lenge de vil og spise så mye de vil...

Jeg har lært at babyer begynner å produsere hormoner som påvirker døgnrytme (serotonin mm) når de er ca 3 mnd gamle, så det er meget mulig at din baby naturlig vil falle inn i en mer "normal" dag/natt rutine da.. Min gjorde det, helt av seg selv. Før det er det ingen vits i å presse babyen inn i det, hvis det ikke skjer av seg selv, da.

Jeg var selv ikke så oppmerksom på det med dagrutiner og sovetider og slikt i starten, men skjønte plutselig at babyen min selv hadde fikset dette selv, og hadde etablert en rytme med tre daglurer, en kort, en laaang og en kort..

Så hvis det ikke er veldig viktig for deg å påvirke dette, kan du jo avvente og se om det går seg til etterhvert...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...