Gå til innhold

Dere som har tatt brystreduksjon, kan dere fortelle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 85 I/J, noe overvektig, men skal ned i vekt.

Har veldig lyst til å ta brystreduksjon når jeg når "rett" vekt, men er, ikke redd, men skeptisk. Kan noen av dere som har tatt det fortelle hvordan det foregår?

Fra samtaler med lege og frem til reduksjonen var over og litt hvordan det var i ettertid? Hvor lang tid tok det før hevelser ga seg, arr osv.

Blir veldig takknemlig :D

Skrevet

Tok operasjonen i 2006. Dro til sykehuset, legen kom inn, tegnet på puppene mine, forklarte litt og når jeg spurte om hvilken størrelse jeg skulle få svarte han bare noe svada og var sur. Dagen etter ble sengen, med meg oppi kjørt ut i gangen der de oppererte.

Der ble jeg liggende i en time før de tok meg inn på opperasjonsstua, gav meg narkose og borte var jeg. Våknet med bandasje rundt hele brystkassa, ikke vondt, Hadde et dren på hver side som de tok ut dagen etterpå, litt ubehagelig men heller ikke vondt. Fikk paracet og det holdt. Hadde med meg en god sports-bh som jeg tok på samme dagen som jeg dro hjem. Så gikk jeg opp på laboratoriet hver dag å stelte/skiftet bandasjer når den tid kom.

Jeg var uheldig å fikk sykehusbakterien så jeg var betent deluxe, arrene ble ganske stygge. Men jeg ville uansett gjort det om igjen. Ryggværken er borte og det samme er eksemen jeg hadde under puppene ;) Fjærnet ca 500 g fra hver pupp :) Hadde ungpikepupper i begynnelsen, når hevelsen gav seg ble de litt mer "normale" Nå etter 2 barn så er de litt tomme for fyll, men brystvortene peker ennå opp og med rette bh ser de ganske bra ut, hehe :)

Skrevet

Takk for svar! :)

Men får en ikke velge str selv? :S

Hver pupp veier ca 1,6 kg, så vil jo fjerne en del..

Kjøper Bh'er en gang i året, og har ikke mer enn 2 stk om gangen som går på rundgang. Svinedyrt, og det finnes INGEN fine bh'er i min str :(

Hvordan gikk du frem for å få reduksjon? Gikk du til legen din og hadde samtaler der?

Fikk du det dekket eller betalte du selv?

Skrevet

Jeg tok brystreduksjon for 12 år siden. Da gikk jeg til lege som henviste meg videre til sykehuset og lege der. Grunnen til at jeg fikk var at jeg bare var 16 år gammel, hadde store pupper(husker ikke str) og de ville forebygge problemer med nakke og skuldre. Etter det fikk jeg innkalling til operasjon og dato for oppmøte på sykehuset. Operasjonene gikk fint, men jeg fikk en infeksjon i det ene brystet og måtte under kniven engang til. Etterpå ble jeg satt på en sterk antibiotika som gjorde meg veldig kvalm og jeg lå vel på sykehuset i 5 ekstra dager pga dette. Når jeg kom hjem var alt i orden og jeg følte meg veldig bra. Måtte jo selvfølgelig ta det med ro pga sårene og stingene rundt brystvortene. Hadde ikke noe særlig med hevelser etterpå, men arrene var veldig tydelige, blålilla, i ca ett år etter operasjonen, Nå vises de nesten ikke mer. Følelsen i brystvortene mine er betydelig redusert og jeg kan ikke amme, jeg tror det er fordi de flyttet brystvortene mine og ødela melkegangene slik at det ikke kommer melk ut. Jeg er usikker, men jeg tror de har forandret metode siden den gang.

Operasjonen er likevel å anbefale, da den har mye å si for hvordan man fungerer i hverdagen, store bryster kan slite enormt på nakke og skuldre i tillegg til at det har mye å si for selvfølelsen(ihvertfall for min del). Etter operasjonen hadde jeg en c-cup men nå har jeg jo blitt eldre og en del kilo tyngre og bruker f. Vurderer sterkt å høre om jeg kan få en ny operasjon, men får vel bare beskjed at jeg må slanke meg først :)

Skrevet

jeg fikk opp. på et offentlig sykehus. Tror egentlig man får være med i å bestemme størrelse, min lege var bare litt rar ;) Jeg kontaktet fastlegen min, han så at det var et problem og sendte rekvisisjon? er det det det heter? Så ble jeg innkalt. Jeg fikk det dekket av staten. :) Lykke til, er sikker på at du blir fornøyd :)

Skrevet

Jeg som svarte først. Jeg har følelse i brystvortene og kunne små-amme litt i noen mndr. HUSK å tape godt, jeg fikk ikke beskjed om å tape brystvortene og der er arrene sklidd ut.

Skrevet

Opererte bort litt over 500 g pr bryst for 10 år siden. Ble sendt til et privatsykehus i Danmark fordi det var en "pasientbro" til utlandet dengang for å få ned ventetiden på norske sykehus.

Fikk det dekket og betalte da bare 450 kr tilsammen for flyreiser, hotell 4 døgn, taxi, mat, sykehusopphold 2 døgn, og selvsagt operasjon... Ble til og med møtt på flyplassen av folk fra sykehuset.

På sykehuset undersøkte de meg og tegnet på brystene. Spurte hva jeg hadde tenkt meg mht størrelse etc. Kom på sykehuset dagen etter og fikk sprøyte med blodfortynnende og støttestrømper. Ventet litt og så ble jeg kjørt på operasjonsstua og lagt til der før jeg fikk narkose.

Våknet uten mye smerter men fikk en sprøyte smertestillende likevel. Ble kjørt på et tomannsrom med en annen norsk som hadde gjort det samme som meg. Hadde dren i begge bryst, som ble dratt ut dagen etter. Var ikke vondt, bare litt rart. Hadde overraskende lite vondt egentlig.

Utrolig artig da jeg fikk se de første gang, og så var de så små, lette og perfekte! :-) Kunne til og med gå uten bh (etter de første ukene da man skal gå med sportsbh hele tiden) og bruke topper og kjoler uten stropper! Fantastisk! :-) Og så lette at jeg ikke hadde vondt i rygg og skuldre mer. Klærne satt også mye penere, og jeg kunne til og med bruke skjorter uten at knappene over brystet ble sprengt ut... ;-) Ble et helt annet liv nesten.

Fikk litt betennelse etter stingene ble tatt, men med Fucidin ble det bra. Kanskje ikke så rart at det er lett å få litt infeksjon når det faktisk er 250-350 sting.

Uansett, dette er 20 kg siden, og de er blitt større igjen (var B, nå er de D) men de ser veldig fine ut og henger ikke så mye som de gjorde.

Har mistet noe av følsomheten i brystvortene, men merket ikke noe forskjell på amminga (fikk det ikke helt til hverken før operasjonen eller etter). Kjenner ei som fullamma etter brystreduksjon. Arrene er fortsatt synlige, men ikke påfallende.

Ville gjort det igjen uten å nøle dersom jeg hadde hatt problemer med nakke etc.. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...