Novemberbaby-nr2<3 Skrevet 28. oktober 2011 #1 Skrevet 28. oktober 2011 hvordan skal jeg gå frem når jeg både vil amme og bruke flaske? vil gjerne at barnefar skal delta i mating så fort som mulig:)
lillenims Skrevet 28. oktober 2011 #2 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg er ammehjelper og farget av det Jeg vil i utgangspunktet ikke anbefale å bruke flaske FOR AT far skal få delta i matingen. Det er MYE annet far kan gjøre i stedet! Dersom far tar seg av alt UNNTATT ammingen så vil han tilbringe omtrent 3 ganger så mye tid som deg med barnet. Han kan skifte bleier, kose, trøste, bære (gjerne i bæresjal) osv osv. Amminga og matinga er bare en del av spedbarnshverdagen! Men det kan selvsagt være gode grunner til at far bør avlaste også med mating. I såfall anbefaler jeg at amminga om mulig er godt etablert, dvs at den har fungert uten problemer i minst 4 uker (pleier jeg si). "Uten problemer" betyr at barnet har godt sugetak, ikke avviser puppen, ikke har problemer med å ta tak, legger brapå seg og har 5-8 godt våte bleier pr døgn. Du bør heller ikke ha hatt brystbetennelser, tilstoppede melkeganger eller sår, siden dette kan skyldes dårlig teknikk hos barnet eller melkeproduksjon som ennå ikke er godt regulert. Bruk helst kopp til matingen, dette gir mindre sjanse for sugeforvirring. Sugeforvirring er en reell fare, selv om det går bra for veldig mange så er det vanskelig å si på forhånd hvilke barn som ikke takler skiftet mellom pupp og flaske så godt. Om du bruker flaske, så bruk en teknikk med langsom flaskemating, se http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating Se også http://ammehjelpen.no/artikkel/97/Koppmating og http://ammehjelpen.no/artikkel/134/Sugeforvirring Morsmelk er viktigst for de minste barna (dvs det er påvist større helsemessige forskjeller, bla. mage/tarm-infeksjoner, dess tidligere MME blir introdusert, det er stor forskjell på nyfødte og 3 mnd), derfor er det lurt å vente så lenge som mulig med å introdusere MME dersom man kan. Det viktigste er at barnet får mat, dernest at mor har det ok. Amming er slitsomt i starten, så noe må man faktisk regne med å slite og streve de første ukene (i tillegg til det andre nye!). Men det er ikke meningen man skal la det gå på helsa løs! Det er absolutt ikke verdens undergang å gi noe annet enn pupp
Lycklig 2 barnsmamma Skrevet 28. oktober 2011 #3 Skrevet 28. oktober 2011 Jag är ingen ammehjälp men pratar av egen erfarenhet som 2 barnsmor! Minsten har fått från dag nr2 pupp och flaska varje dag. Han är där med vant med att få båda delar, tror det är viktigt att man fortsätter med det varje dag. Hoppar man över en dag kan de fort bli förvirrade. Detta har fungerat för oss då minsten inte vill ligga till puppen när det inte är mjölk där. Jag har därför brukt pump för att öka produktionen så har han fått det jag får ut på flaska. Det är lite slit med detta också då det tar tid att pumpa - men vi får mycket igen för det. Jag kan faktiskt dra i butiken utan att det är kris hemma. :0) Helt enig att det viktigaste är att mor har det bra, gör det som känns bra för dig! Du känner ditt barn bäst! Husk det! :0)
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 28. oktober 2011 #4 Skrevet 28. oktober 2011 Min erfaring er at det ikke blir sånn at far "tar seg av alt annet enn amminga", hvis en bestemmer seg for å fullamme. Det blir nemlig slik at da må du være tilstede uansett, så da kan du like gjerne ha noe å gjøre på mellom ammingene...Ingen grunn til at far skal være låst hjemme på kvelder og i helger (det er jo så lett å unna ham litt egentid når ting ellers fungerer, og man bare blir gående oppå hverandre). Har mange ganger ønsket meg en unnskyldning for å delamme/flaskemate siden fullamming (trur jeg) nesten altid fører til at mor får uforholdsmessig stor belastning og det å være likestilte foreldre blir helt umulig i den perioden man ammer. Dere bør dog være enige om hva dere ønsker, da din melkeproduksjon vil tilpasse seg hvis dere gir mye på flaske og du vil vel helst ikke ende opp med å gjøre begge deler hvis faren likevel ikke er så mye tilgjengelig. Husk på at hvis det er du som går hjemme i ukene så er det ikke så mange måltid faren rekker å gi. Vi gjorde det slik at vi prøvde litt mme på flaske et par ganger ved ca 4-6 ukers alder. Gutten likte det, og det var veldig deilig fordi han spiste svært ofte, og det var ikke råd for meg å rekke noe som helst av aktiviteter utenfor hjemmet (hver 1,5 time de første 3 månedene). Veldig fint da at far eller andre kunne gi ham et måltid innimellom - til og med legge ham på kvelden. I tillegg hendte det at jeg gav litt mme før vi skulle av gårde på noe, da han hadde en tendens å sovne ved puppen og ikke få i seg så mye. Opplevde aldri at dette påvirket melkeproduksjonen negativt når det ikke ble mange dager etter hverandre (mest i helgene, og til kvelds). Vi fortsatte med dette til ca 4 måneders alder da han begynte å bite i flaska og etterhvert sluttet å ta den (dessverre). Har etterpå kun ammet (i tillegg til innføring av fast føde fra ca samme tid, 4 mnd). Først ved 8 måneder spiser han såpass bra på dagtid at jeg kan kutte ned til å amme morgen og kveld (begynte i jobb denne uken).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå