Nette84 Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Var på overtidskontroll idag 41+3 og har fådd igangsettingstime tirsdag 1 nov å kjenner jeg gruer meg mye!! Legen informerte om at det er større sjangs for komplikasjoner og fødselen kunne kom til å vare opp mot tre døgn om jeg var riktig uheldig! Var ingen åpning idag og alt så fint ut ellers.. Håper hun kommer av seg selv før tirsdag for nå går jeg baare å gruver til igangsettingen ( Noen trøstende ord der ute?? Nætte
Viiii Skrevet 28. oktober 2011 #2 Skrevet 28. oktober 2011 Heisann Jeg ble satt i gang noen dager før termin på grunn av komplikasjoner ved første fødsel.... Vi var blitt advart om at fødselen kunne dra ut i tid - opp til 3 døgn som du sier....men hos oss gikk det uventet fort.... Vi kom inn en kveld og fikk da satt inn en modingspille. Var tidligere på dagen blitt vurdert som helt umoden. Ingenting skjedde den kvelden/natta. Neste morgen/formiddag fikk jeg ny modningspille (også umoden), i 12-tiden begynte jeg å kjenne murringer, en time senere fikk jeg besøk av lillegullet mitt på 3 og mine foreldre. Litt før klokka 1400 ble de sent hjem igjen - da var "menssmertene" begynt å ta seg skikkelig opp. Litt før 3 hadde jeg kraftige rier og en time senere kom den nye verdensborgeren til verden. Det var tøfff når det sto på, men det gikk veldig raskt og var i god form etterpå! Men vi reagerer så forskjellig på medikamentene...men vær også forberedt på at ting kan gå raskt...Det var ikke jeg forberedt på...og skjønte vel egentlig ikke helt at jeg hadde født før ei god stund etterpå :) Lykke til! Dette går nok veldig bra!!
Mem Skrevet 28. oktober 2011 #3 Skrevet 28. oktober 2011 Hei! Jeg har født 3 ganger før, og har blitt satt igang de 2 siste gangene. Med midterste barnet var det pga vannavgang, og ingen rier, og med minstemann var det fordi jeg har 2 uker over tiden og fødselen ikke startet. Jeg har reagert veldig raskt på dryppet de har satt, og har vært i skikkelig fødsel med en gang omtrent. Den føste fødselen min, som var naturlig, gikk over 1 døgn, mens de igangsatte fødselene var unnagjort på 2 timer begge ganger! Fra første ri til barnet var ute. Det er klart at en slik fødsel er intens, jeg fikk nesten ikke trekke pusten mellom riene, men det er jo "fort gjort" da Så ikke mist motet - det KAN gå fort også! Min søster fikk modningspille siste fødselen sin, og hun fødte så fort at de ikke fikk henne inn på fødestuen engang Plutselig bare kom gutten Lykke til!!!
Underveis --> Skrevet 28. oktober 2011 #4 Skrevet 28. oktober 2011 Lusker inn fra 2. tri her ;-) Ble igangsatt etter over 3 døgn med konstante maserier forrige gang. Nå var jeg riktignok moden. Det ville bare ikke komm i gang av seg selv helt. Slapp unna med bare drypp. Heftig ja, men jeg har ingen problemer med å gjøre det igjen. Fra dryppet ble satt (1-2 cm åpning) til barnet var ute (med vakum), så tok det 3 1/2 time. Etter over 3 døgn uten søvn var det en velsignelse å bli ferdig så fort, selv om smertene var helt hinsides ;-) Jeg tror mange gruer seg for smertene, men for den kan du alltids få epidural. Og jeg tror at så lenge du ikke få panikk, og klarer å fokusere på at så lenge jordmor og pappa'n er rolige, så forløper det hele som normalt, så må du bare fokusere på arbeidet. Det er uansett ingen garantier for hvordan en fødsel forløper. Ja, det kan ende i keisersnitt, eller det eneste du trenger er et "spark i ræva" så går det som normalt. Ikke grue deg! Det er vondt uansett, men for min del var det ganske så udramatisk å bli igangsatt. Det var rett og slett en lettelse!
septemberpiken Skrevet 28. oktober 2011 #5 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg ble igangsatt sist, pga overtid og tomt for fostervann. De advarte også meg om at det kunne ta lang tid, men jeg hadde vel en ganske vanlig fødsel tidsmessig, 14 timer fra jeg kom på sykehuset om morgenen, og 10 timer fra de tok vannet (fikk en modningspille først, men trengte ikke fler). Igangsetting er jo en risikofødsel, så det er naturligvis større sjans for komplikasjoner... men veldig mange har like fine igangsatte fødsler, og tøft når det står på er det uansett. Lykke til, uansett når baby bestemmer seg for å komme (eller blir bestemt for, hehe)!
To tette <3 Skrevet 28. oktober 2011 #6 Skrevet 28. oktober 2011 Hei Jeg kan ikke berolige deg mtp min induserte fødsel, men husk at uansett hva som skjer, så er du for det første i trygge hender og det er din fødsel. Høres kanskje litt banalt ut, men det er jo noe veldig stort og fint du skal gjennom, til tross for at det ikke føles som det beste i verden (før i ettertid i hvert fall) Men det beste er jo om du kommer i gang selv da, så får nå håpe det skjer før. Ellers så går det jo an å diskutere alternativer til igangsetting når du skal inn. Hvis alt ser bra ut, kanskje det går an å drøye det til neste dag, eller bare evt senere på kvelden? Du kan nå bare ta det opp hvis det blir aktuelt. Lykke til da
Nette84 Skrevet 29. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 29. oktober 2011 Takk for svar! Snart søndag og babyen er i 120 i magen og kjenner ingen tegn til at hun har tenkt seg ut! Uff gruer meg enda mye å tenker og grubler! Why me lism?!!
Kath+3 Skrevet 29. oktober 2011 #8 Skrevet 29. oktober 2011 Er i (nesten) samme båt! Er 8 dager over nå men vil i motsetning til deg veeldig gjerne bli satt i gang er dritt lei av alle plager siste uka, og sliiiten! Hvorfor gruver du deg sånn til i gangsettelse? Ligger her med hard mage og ryggvondter som jeg hååper tar seg opp, menkjennes ut som de dabber av litt nå
vi3 Skrevet 30. oktober 2011 #9 Skrevet 30. oktober 2011 Nette84 jeg som du gruer meg til en evet igangsetting, noe som sikkert blir avgjort i morgen. Det skal sies at jeg har ikke vært så tøff generelt med tanke på fødsel, så det kan hende at jeg er mer "skvettende" ifh til mange her inne. Trøstende ord ? Det er i alle fall en del man leser om så det går vel så godt med selv om de blir igangsatt. Desto tidligere man hopper i det, desto mindre vil tilveskten vil barnet bli..... Kanskje få trøstende ord, men jeg ville bare si at jeg skjønner deg veldig godt!
Trultetryne Skrevet 30. oktober 2011 #10 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg sniker inn fra 2. tri Jeg ble igangsatt 10 dager på overtid med jenta mi. Kom på overtidskontroll hvor det ble konstatert lite fostervann og ble sendt rett til igangsetting. Fikk en modningspille midt på dagen, og jeg trengte ikke flere. Det tok 18 timer fra pillen var satt til jenta var ute. Jeg har ingenting å sammenligne med, men synes alt i alt at det var en fin opplevelse.
vi3 Skrevet 30. oktober 2011 #11 Skrevet 30. oktober 2011 Rina ♥nov09 & mai12♥ Da blir det spennende denne gang du skal føde ) Det er i alle fall ikke alle det går fort med, så det kan jo også være greit å høre om. Eneste jeg tenker på er at siden å bli i gangsatt er en risikofødsel, går man glipp av muligheten til å sitt i badekar osv... fordi en blant annet må være i registrering, slik jeg har skjønt det- eller?
SNURF 5 GUTTER Skrevet 30. oktober 2011 #12 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg vart satt i gang 13 dager over pga vannavgang. Startet kl 09:00 om morgon og fyste eg merka var murringer kl 12:30. Fikk full opning kl 15 tiden men balte å få ut barnet men det kom 15:59. Fin og kort fødsel.
mantha 4 ever Skrevet 30. oktober 2011 #13 Skrevet 30. oktober 2011 Hei jeg ble satt igang for 5 dager siden... Grue meg veldig siden jeg ikke viste helt hvordan det skulle være... Jeg fikk en hormonpille kl 11 og ble vurdert på nytt litt før kl 18 noen ganger er det nødvendig med to piller men det var ikke i min situasjon. Kl 18 tok de vannet riene ble sterkere så jeg slapp drypp noe jeg var veldig glad for siden jeg er livredd nål. Kl 21:52 var babyen Nathaniel kommet til verden. Du føde som du vil men ikke i vann pga de måle hjerterytme til babyen hele tiden for å se hvordan babyen trives. Hadde jm i rommet hele tiden etter at riene starte, og de var u\innom ganske ofte før de starte for å høre hvordan jeg hadde det. Så lykke til og håper du også får en fin opplevelse <3
kosemæ Skrevet 30. oktober 2011 #14 Skrevet 30. oktober 2011 jeg ble satt i gang med førstemann; første modningspille kl 13.30 10 dager på overtid, neste pille i 18-tiden. Han kom kl 16.40 dagen etter. Jeg fikk sitte i badekar underveis, og ble fulgt opp som en vanlig fødende under timene med rier tror jeg. Jordmødrene kom og gikk og jeg fikk den hjelpa jeg trengte. Kun på slutten ble baby monitorert ekstra pga misfarget fostervann og at han var litt stressa inni der, men tror ikke jeg gikk glipp av noen muligheter til å bevege meg, sitte i vann eller andre alternativer pga igangsettingen i seg selv. Fikk epidural utpå dag nr 2, og tror egentlig det medførte vel så mye overvåking som igangsettingen. Jeg fikk også beskjed om at det kunne ta flere døgn etter igangsettingen ble startet, jeg kjenner kun en dame hvor det skjedde. Men hun hadde nok ikke rier hele tiden, var bare at det tok lang tid før det hele satte igang. Og så velger de gjerne å ta "pauser" underveis dersom de ser at det trekker ut for at mor skal få hvile litt. Mange eksempler på at det går raskt og greit.
vi3 Skrevet 30. oktober 2011 #15 Skrevet 30. oktober 2011 Høres ut som det går greit å bli satt i gang. Det var bare JM som sa på overtidskontrollen at jeg måtte regne med ønske om å benytte meg av badekar om det ble igangsetting var ikke mulig.... På grunn av registrering. kanskje hun mente at av og til var det slik- håper det Beste fødsler til dere også
Nette84 Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter #16 Skrevet 31. oktober 2011 jaah. imorra er dagen der. Klokken 18.00... Sitter med masse masrier og hååper at det kanskje skjer noe i natt slik at jeg slipper den igangsettinga.. Vet ikke hvorfor jeg gruver så, om det er det at jeg da VET at NÅ er fødseln igang, de å vite at jeg nok kommer til å føle jeg mister litt kontroll.. Har vondter jeg og som jeg gleder meg til å bli kvitt, og en kvalme jeg gleder meg og til å bli kvitt... Tusen takk for mange flotte svar. Det hjelper å vite at så mange er i samme båt og at det til tross alt har gått bra! Har jo leger og jordmor rundt meg hele tiden.. så er i gode hender.. =) igjen takk =)
To tette <3 Skrevet 31. oktober 2011 #17 Skrevet 31. oktober 2011 Lykke til i morgen, det går nok bra, skjønner at det skal bli godt å bli ferdig også
Tøtten Skrevet 31. oktober 2011 #18 Skrevet 31. oktober 2011 Ble satt i gang sist 4 dager på overitd pga mistanke om svangerskapsforgiftning. Livmortappen va vurdert til umoden, så skulle få 'modningsstikkpillen' 3 gang før jeg skulle få drypp. Fikk satt inn stikkpille ved 19 tia. Ved 21 tiden gikk vannet, rien startet rundt en time etter. Plutselig økte rien på, og kl 02. ble han født. Endte med stor blødning, og full narkose. Men selve fødselen gikk kjæmpe bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå