Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min baby er 6,5 måneder og har blitt fullammet til ca fem måneder da jeg prøvde å introdusere grøt. Han likte det i to dager, men kastet en del opp og siden har han ikke villet ha det. Ble fullamming til seks måneder da han nektet all grøt og jeg tenkte det ikke var så farlig, men fortsatte prøvingen med håp om han ville like det når han ble seks måneder. Det går overhode ikke med grøt nå heller. Har prøvd forskjellige sorter, med fruktmos i, med morsmelk, tynn, tykk osv. Han får brekninger av bare en dråpe på tungen og limer igjen munnen og vrir seg unna. Fra å være blid baby blir det suterte baby. Tran går lett å få i han i forhold, han liker det ikke og spytter litt ut men da er han fortsatt blid og litt går inn. Jeg har funnet ut andre ting han liker så mater han nå med brødbiter/smuler, avokado, middagsglass (spiser et helt) og er ellers veldig nysgjerrig på det vi foreldre spiser så da lar jeg han smake små biter så lenge det ikke er tilsatt salt, pepper osv. Pratet med helsestasjonen i dag som mener jeg må fortsette å introdusere grøt til samme tid hver dag, men nå har jeg gjort det i seks uker og han får helt frysninger av det og jeg føler jeg kaster bort både tid, grøt og lager dårlig stemning. Ikke koselig å se han får brekning etter brekning heller.

Må han virkelig ha grøt?

Kan jeg ikke erstatte grøt med andre matvarer som inneholder jern osv?

Noen som har samme problem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, har du prøvd grøt med banansmak?? He he, funka her ihvertfall;)

Tar babyen flaske? For da kan du introdusere grøt i velling form med mm;)

Om du måå gi grøt vet jeg ikke noe om, så ville hørt med hs;)

Skrevet

Hei, har prøvd grøt med banan ja... Har også prøvd med flaske, både med morsmelk og bittelitt grøt blandet i og har prøvd mme. Han trakk seg unna med en gang første dråpe kom i munnen. Etter dette har han nå sluttet å ta flaske også noe som ikke var problem før. Etter jeg fikk i han litt mme (ble med den ene gangen) kastet han også opp på kvelden. Innbiller meg nå at grøt og mme gjør han dårlig/kvalm.

Skrevet

Har du testet ut forskjellige merker?

Butikken har de mest vanlige, men helsekost har andre mer "ukjente" merker

Skrevet

Nei han må ikke ha grøt, det er ivertfall min mening!! tror det funker fint med grønnsaksmos, finn grønnsaker som inneholder mye jern! Brokoli, spinat, squash, avocado. Kan også bruke litt søtpotet, og vanlig potet. Jeg bruker også kylling inni mellom i babymaten jeg lager. Kan vel også få litt leverpostei på brødsmulene sine ;-) Jeg hadde ivertfall gitt grøten en pause en stund, og prøvd meg frem med andre ting. Er du usikker på om han får nok jern, kan du jo måle jern nivået hos legen ;-) Er ikke såå om å gjøre med den grøten! Er vel stort sett bare heri norge vi er såå besatt av den der grøten, klarer seg fint andre plasser!! lykke tl :-)

Skrevet

Baby må ikke ha grøt. De klarer seg helt fint uten i mange land. Fedon Lindberg anbefaler introdusering av grøt først ved 7-8 mnd alder. Det er grønnsaker og fett som er viktig for baby! Så jeg ville ikke stresset med det. Heller servert litt brød og brødsmuler etter hvert.

Når det gjelder jern, er grønnsaker, kjøtt og fet fisk viktig. Og du kan som skrevet tidligere evt måle serum ferritin på helsestasjonen. Det går også an å tilsette jern selv. Anbefalingene i Danmark er 8 mg pr dag. Men der er barnemat i butikke tilsatt lite jern. Jeg tror rett og slett de fleste lager babymat selv....

I Norge blir man ikke anbefalt å tilsette jern i hjemmelaget mat - og jeg ser ikke helt forskjell på brød og grøt hvis brødet er grovt og hjemmelaget helst.

Skrevet

Jeg glemte å skrive at i et program på TV nylig viste det seg at det er 3 ganger så mye jern i hjemmelaget mat som babymat på glass. Så for å sikre jern, er det lurt å kjøpe en solid stavmikser og lage middagsmat selv. Det tar ikke veldig mye tid bare man kommer i gang:-) Jeg skal faktisk blogge om grønnsaker til baby fremover. Da kan du kanskje få noen tips hvis du trenger....

Skrevet

Grøt og brød inneholder de samme ingrediensene (korn) så babyen trenger ikke spise grøt så lenge han vil ha brød.

Det finnes mange andre måter å dekke jernbehovet på. Det lureste er nok å introdusere kjøtt (eller enda bedre: lever) i middagen da det er den mest jernrike maten du kan gi. Bruk også kjøttpålegg og leverpostei (sjekk på pakken hvilken type som inneholder mest lever)

Min førstemann spiste økologisk grøt, den er ikke tilsatt jern, men han fikk i seg nok jern via annen kost. Det er bare å måle jernnivået på helsestasjonen hvis du lurer.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen,

Jeg har prøvd forskjellige typer grøt ja, fem slag/merker. Nå har jeg vært ute og handlet brokkoli, sukkererter, tomater, søtpotet mm og skal prøve meg på hjemmelaget babymat. Det må jo bare være bedre enn å servere glass til enhver tid og høres spesielt bra ut hvis det er mer vitmainer ol da. Får mose litt kjøtt/fisk også etterhvert. Satser på han får nok jern da. Kan eventuelt prøve igjen med grøt om noen uker.

Takk for hjelpen!

Skrevet

Her var det også grøtnekt en periode, vi lot det bare være og ga ham det han ville ha av andre ting. Fruktmos, grønnsaksmos, brød, middager..

Introduserte det igjen etter noen uker, etter det har det vært populært.

Babyer må ikke ha grøt, det er da merkelig at de på helsestasjonen er så opptatt av det.

Det er bare veldig lettvint og greit å gi.. men spør du meg, bør de kun få et grøtmåltid om dagen, og helst forskjellige grøter, eller blir kostholdet veldig lite variert.

Gi annen mat med god samvittighet, du.

Kjøp litt kyllinglever og ha bare littegrann i sammen med grønnsaksmosen, da får babyen masse flotte næringsstoffer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...