Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen :)

Min lillegutt som er født 6 uker for tidlig (7 uker nå) har en nokså stor navlebrokk, legen har kikket på denne på 6 ukers kontrollen. Nå en uke etter har vi vært tilbake til legen da jeg for noen dager siden oppdaget en klinkekulestørrelse kul i lysken. Denne hadde samme konsistens og var mulig å trykke tilbake slik som navlebrokken. Er vel ganske overbevist om at dette er lyskebrokk. Henvisning til barnelege er sendt og vi venter på innkalling. Er det noen som har erfaring med dette? Hvordan undersøker man dette på kontrollen, da jeg kun ser denne når han gråter (kolikk) og er krakilsk. Vil man se på navlebrokken eller lar man denne være ? Og dersom det er lyskebrokk hvor lenge må man eventuellt vente før videre behandling?

Kan dette ha noe med problemene med magen til mini eller er det ingen sammenheng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lyskebrokk vet jeg ikke noe om. Men jeg har en niese som ble født med ganske stor navlebrokk. Tror det mest vanlige er å ikke gjøre noe og se det an. Min niese er snart 2 år og det har begynt å gå tilbake av seg selv. Er fortsatt noe igjen, men det vil sannsynligvis forsvinne av seg selv etter hvert.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Tenkte å oppdatere denne for de som skulle lure på det samme. Lyskebrokken ble bare større og større og det var ikke tvil om den medførte store smerter for gutten vår. Vi var på kontroll hos barnelege og gastrokirurg og fikk henvisning til operasjon. Vanligvis medfører ikke brokket smerter og operasjon utføres ved ca 1 års alder, hos oss var det dessverre ikke tvil om at lyskobrokket som fra str. ert var blitt så stort at det trengte ned i pungen og var veldig stort. Kombinasjonen kolikk og brokk var nok veldig avgjørende og selv om vi fortsatt har noen problemer med magen.

Navlebrokket og lyskebrokket kombinert var vistnok en faktor, men navlebrokket gjorde de ikke noe med og regner med at det gror fint av seg selv. Vi ser en klar bedring allerede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...