Babygirl Juni11 Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Leser i Sove-Karin sin bok at man bør tilsette grøten litt matolje (solsikker,raps,mais) fordi det gir fine kalorier og regulerer magen når man starter med fast føde. Er det noen av dere som gjør dette?
abella Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Ja, det står også anbefalt i den boka som Helsedirektoratet utgir, så det bør man gjøre. Men jeg gir hjemmelaget grøt, vet ikke om dette også gjelder kjøpegrøtene. Vi bruker Udo's Choice. Økologisk olje med ideell sammensetning av omega 3, 6 og 9 fettsyrer.
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Vi tilsetter 1 ts kaldpresset olje i all babymat. Baby trenger masse fett. Morsmelk inneholder over 50 %, så mateen vi gir bør ikke være alt for ulik i begynelsen. Fedon Lindberg anbefaler opp mot 50% energiprosent fett til babyer.
Babygirl Juni11 Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 27. oktober 2011 Gjelder dette uansett alder? Min datter er 4,5 mnd. Hvis ja, begynner jeg med en gang:-) Tar Udo's choice selv, men det smaker jo så vondt så redd for at hun skal nekte grøten hehe. Kanskje kaldpresset smakløs olje er bedre da:-) Hun får jo fortsatt pupp.
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 27. oktober 2011 #5 Skrevet 27. oktober 2011 Ja hele det første året hvertfall. Hjernen trenger MASSE fett! Du kan prøve udos. Men jeg har lest et sted at noen KAN reagere på sesamoljen i Udos. Da kan det kan være lurt å vente med den til 8 mnd. Men det er for de spesielt sarte da...Jeg ville prøvd. Ellers er linfrøolje bra, kaldpresset rapsolje, olivenolje og kokosolje. Alle må være kaldpresset. Baby trenger kvalitet! Gjerne økologisk også, hvis lommeboken tåler det. Linfrøolje og olivenolje er mildest og antagelig best i starten. Rebecca Persson anbefaler i sin bok "Baby 100% naturlig uden tilsætning" olivenolje og linfrøolje fra 5 mnd. (Men hun anbefaler ikke at baby starter med mat før 5 mnd....:-) Raps og solsikkeolje fra 6 mnd. Kokosolje fra 7 mnd. Udos 8 mnd. Det hele er selvfølgelig et forslag, og må ikke følges slavisk. Men det er nok nøye gjennomtenkt! Husk at oljene skal i kjøleskap når de er åpnet! Unntak: kokosolje og olivenolje. Jeg tror ikke du skal være så redd for at hun ikke liker det. Det er viktig å begynne tidlig så hun vener seg til smaken. Evt kan du jo søte grøten med litt frukt hvis nødvendig.
Babygirl Juni11 Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 27. oktober 2011 Tusen takk for gode råd, "Gladerebarn", dette kan du:-) Skal begynne å lese bloggen din:-) Morgendagens agenda: kjøpe olje til grøten, samt bytte fra risgrøt til ris/hvetegrøt. Skjønte at gluten faktisk er viktig fra starten av....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå