Trollmora86 - to fine gutter Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Har dere begynt med jerntilskudd? Begynte dere bare med det, eller sa jordmor at dere burde begynne? På forrige kontroll ble det ikke tatt noe stikk i fingeren, men jeg er fryktelig trøtt for tiden, og det er jo bare 7 uker til termin også. Jeg hadde lite jern etter fødselen med førstemann, og tenker at det kanskje er lurt å bygge opp et lite jernlager, men så vet jeg ikke om jeg bare bør begynne på tilskudd eller snakke med jordmor først. Skal ikke til jordmor igjen før midten av november.
Skrømti Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg ville faktisk ikke begynt med jerntilskudd uten å forhøre meg med legen/fått tatt en blodprøve.
pusemor79 Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Ifølge min jordmor skal ikke gravide ta jerntillskudd hvis ikke blodprosenten er langt under 10. Jeg startet med jern når jeg sistvar hos legen fordi han sa det var greit,men når jeg kom til jordmor sa hun at jeg ikke skulle ta det. blodprosenten min var 11,2. Er visst noe med at morkaka ikke har godt av hvis det er litt for mye jern. ville nok ventet med det og tatt en blodprøve og høre med jordmora. Mange leger er visst ikke altid oppdaterte.
HeltPerfekt<3 Skrevet 27. oktober 2011 #4 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg ville nok tatt en tur til legen og bedt han om å måle blodtrykket ditt og ta en blodprøve for å sjekke blodprosenten. Jeg gjorde det for to dager siden pga svimmelhet, og hadde da BT på 98/52, så ganske lavt. I tillegg tok jeg en blodprøve som viste at jeg hadde en ganske lav blodprosent (fikk ikke vite hva den var) og fikk beskjed av legen om å begynne med jerntilskudd - er i uke 29+5. Det kan ikke skade å ta en tur til legen i hvertfall, bare ring ned til legekontoret og si at du gjerne vil ta en sjekk Tar ikke lang tid og da får du svar på om du skal begynne med det eller ikke Lykke til!
Trollmora86 - to fine gutter Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 27. oktober 2011 Takk for svar. Da skal jeg heller ta en tur innom legen når jeg får tid. Greit å få tatt en skikkelig blodprøve for å få det sjekket kanskje. Er det noe vits i å få sjekket folat og b12 i samme slengen kanskje? Jeg hadde mangel på både jern, folat og b12 ett år etter fødsel med førstemann, så denne gangen vil jeg holde litt greie på hvordan nivåene er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå