Lene~mor til tre Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Trenger man å koke eller vaske biteleker før de tas i bruk? det er jo veldig viktig å koke smokker, flasker o.l så da er det kanskje like viktig å vaske/koke biteleker (mam bitering osv) ? eller trenger man ikke det? Alle lekene snuppa har puttes jo i munn, blir jo bakterier på de å, å hva med leker man arver vasker dere dem i oppvaskmaskin eller noe sånt før dere tar de i bruk ?
una1 Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg prøvde meg på å koke noen av lekene til suppa helt i starten, men det er ikke å anbefale;-) Flere smelta og ble delvis ødelagt... :-( Har i ettertid ikke kokt noen leker. Tenker at de ikke kan være så farlige dersom det er babyleker. Babyene krabber jo rundt på gulvene også etterhvert og stapper grus og sko i munnen. Sikkert bare lurt at de blir vant med bakterier, så får immunforsvaret noe å trene seg på.
Gjest isimagen Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 De fleste leker i hardplast kan vaskes i øverste hylle i oppvaskmaskinen eller håndvaskes i varmt vann. Det gir god nok rengjøring dersom lekene ikke kan kokes.
C.L.H85 Skrevet 27. oktober 2011 #4 Skrevet 27. oktober 2011 Grunnen til at man koker flasker er pga eventuelle melkerester.... Ikke for vanlige hus bakterier. Jeg har aldri kokt en eneste leke;) Hun slikker jo gulvet, så kan ikke se at det skulle være et problem;)
Flaggermusa Skrevet 27. oktober 2011 #5 Skrevet 27. oktober 2011 Spørs helt hva det er, men det hender seg at jeg kjører lekene er runde på hurtigprogram i oppvaskemaskinen
Lemonia Skrevet 27. oktober 2011 #6 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg har to barn og har aldri kokt en eneste leke eller smokk for den saks skyld. Flasker skal steriliseres pga melkebakterier, men alt annet er ikke viktig å sterilisere. Husk at babyen tar mye rart i munnen sin, inkludert egne hender som jo ikke er sterile, og vanlige bakterier er ikke farlig.
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 Alle arvede leker + leker fra loppemarked skuret og vasket jeg for hånd i varmt grønnsåpevann. Ikke alle musikklekene tålte behandlingen, men om lekene ikke kunne vaskes, så ville jeg rett og slett ikke ha dem (da de jo hadde blitt brukt av andre). Nye leker har vi ikke vasket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå