Gå til innhold

Kommentar til NRK FBI om palmeolje 26.10.11

Anbefalte innlegg

Mange av dere så sikkert programmet fbi på nrk i går kveld, som tok opp temaet palmeolje i barnemat. Der kom det fram at alle mme produsenter på det norske markedet bruker palmeolje i sine mme'er. Og fbi fremstilte dette som en uønsket igrediens i barnemat.

Hipp svarte i et intervju at dette er den oljen de har funnet å være mest lik fettet i morsmelk, mens Nestle hadde sendt fbi en mail der de påpekte at de kun bruker palmitinsyre.

Jeg har prøvd å lete litt opp på nett, og funnet at morsmelk inneholder ca 25% palmitinsyre, og jeg kan derfor ikke forstå hvorfor dette ikke også skal brukes i mme. For å undersøke nærmere om det farlige transfettet som er i palmeoljen også er med i mme så sendte jeg en mail til Netle ang dette. Her er svaret jeg fikk:

"Nestlés morsmelkeerstatninger har en fettsyresammensetning som så langt som mulig skal etterligne morsmelken. Dette innebærer at våre morsmelkerstatninger har et palmitinsyreinnhold på 22%, dvs på samme nivå som morsmelk."

"Nestlé vil på ingen måte skjule hvilket fett eller fettblanding vi bruker. Alle som henvender seg til vår forbrukerkontakt får grundig svar om hvilken type fett vi bruker, og fettsammensetning for øvrig i våre produkter. Vi oppgir fettsammensetningen i form av mengde mettet, enumettet og flerumettet, slik at forbruker kan lese fettsammensetningen på pakningen. I NAN bruker vi en fettblanding som består av palm olein, rapsolje, kokosolje og solsikkeolje. Transfett inngår ikke. Transfett dannes under delvis herding av umettet fett, vi bruker ikke herdet fett i det hele tatt. Transfett finnes også naturlig i melkefett. Palm olein består av mettede, enumettede og flerumettede fettsyrer, men inneholder mindre mettet fett enn ren palmeolje. "

Følte selv at dette var beroligende, og at vi kan fortsette å gi mme med god samvittighet!

:-)

Fortsetter under...

Annonse

Takker og bukker, Blomstre :) Har to flaskebarn (ferdig med mme forlengst da:) og stakk innom her for å sjekke om det var noen reaksjon på gårsdagens reportasje- som jeg i grunn tok med en klype salt da jeg så den, virka for utrolig at det er (så store mengder av) en så skadelig olje i barnemat... reagerte også på at hun jenta i reportasjen kun gav babyen sin EN type grøt?? Syns nå det er greit med variasjon jeg da, ville heller laget grøten sjøl.... Å lage mme selv er jo værre da! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...