Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini har en døgnrytme som ikke helt harmonerer med mors ønske (hehe, sånn er det vel å ha barn, er vel mye som ikke harmonerer med foreldrenes ønsker etterhvert :)...!) - her tar man nemlig ikke natta før i 02-03-tiden, noe som jo er litt slitsomt når andre barn starter dagen 4 timer etterpå og man da må stå opp. Blir litt kort natt.

Jeg er fullt klar over at små barn ikke har "normal" døgnrytme og at det vil gå seg til, men jeg lurer altså på om det likevel kan være noe å gjøre for at vi eterhvert skal komme dithen at natta begynner tidligere? 6 uker gammel, altså - noen tips?

Det soves godt på formiddagen, aler best etter første stell på morgenen, som gjerne er i 10-tiden (før det er det bare soving igjen etter pupp), da ofte i 2-3 timer - så pupp og stell, soving igjen, da 1-2 timer. Etter det surres det en del, pupp,stell, våken og vil være med der det skjer - sove litt i armene eller til nød i sofaen eller der vi er. Helst bæres og sove i armene, pupp, litt våken, pupp, stell etc. Så er det våkentid...gjerne fra 22-tiden, og dupper da bare av i armene til og fra fram til vi prøver å legge oss alle mann (voksne) i 24-tiden, og da er det lys våken fram til 02-03 - ligger i senga si ved siden av oss, jeg putter smokken inn hundre ganger, ligger gjerne med en hånd oppi senga (føle at mor er der) og blir trøttere og trøttere mens mini er lys våken..

Så sovnes det, sover da til 6-7-tida (fornøyd med det, altså!) også pupp før det soves igjen fram til morgenstell. Men da kan altså ikke jeg sove.

Så det soves godt egentlig, men ønsker meg altså litt mer "ro" og soving på kveld og tidlig natt, da det er mye "surr" på denne tiden.

Råd og tips tas i mot med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde samme problem....Jeg prøvde å legge henne tidligere, men det gikk ikke gitt ;), hun skrek, og jeg ville ikke ha noe ubesvart gråt så tidlig. Da hun var rundt to mnd sovnet hun i 23 tiden helt av seg selv og det gjør hun fremdeles. Skulle gjerne hatt henne i seng tidligere, men har forsøkt og får kun en kjempevåken bebis som hyler om hun ikke får være med mamma og pappa (henger en del i puppen om kvelden:()

Beklager at jeg ikke kom med tips, men jeg skulle gjerne hatt tips selv ang dette med leggerutiner som ikke innebærer skrikemetoder o.l. ;) ;)

Skrevet

Ingen tips her heller. Har samme problem med min lille på 6 uker. Hun sovner tidligere enn din da, men det hjelper lite å sovne kl 01 når førstemann står opp 5-6. Gleder meg faktisk til å stille klokka til en forandring, kanskje hun sovner kl 24 da? *håpe håpe*

Skrevet

Det er mange som har stort fokus på å vise babyene hva som er natt, men det i tillegg viktig å vise babyene hva som er dag.

Du kan vekke hver 3. time på dagtid og gi mat. Inviter babyen til å være våken etter mating. Dersom babyen viser tydelige trøtthetstegn må h*n selvfølgelig få sove, men prøv å vise babyen at dette er den tiden på døgnet da man skal være våken og sosial. Alt etter kl 7-8 om morgenen kan for eksempel være definert som dag.

Etter hvert kan du begynne å legge gradvis tidligere ift når han tar natt. Altså fokuser på soving mellom 1 og 2 i første omgang, deretter midnatt til ett osv.

Gjest isimagen
Skrevet

Enig med Abella over her.

Ellers er mine tips å la babyen sove i dagslyst rom om dagen, og mørkt rom om natten (fra det tidspunktet du ønsker skal være natta). Unngå bleieskift i lyst rom om natten (vi skifter bleie på håndkle nederst i sengen om natten, med bare svakt lys).

Vi samsover med vår 6 uker gamle gutt, og har montert lysdimmere på nattbordslampene slik at det blir minimalt med lys når jeg trenger det f.eks. under nattammingen.

Skrevet

de tipsene tror jeg at jeg skal prøve ut Abella og isimagen :). Jeg legger henne jo i mørkt rom både dag og natt. Et lite problem er at hun vil ha en klut i ansiktet...jeg lar henne få lov om dagen, for da har jeg henne under oppsikt, men om natta tar jeg kluten vekk med en gang hun har sovnet. Kluten sørger nok for litt mørke...Får prøve å se om det går an å venne henne av med kluten da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...