Gå til innhold

Hvor mange år brukte dere på å betale ned/finansiere hele huslånet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså hvor lang tid tok det før huset var DERES og dere var ferdig med å betale ned på lån? Hvor stort lån hadde dere, kommer dere til å flytte igjen eller er dette endelig?

Fortsetter under...

Skrevet

Om 25år er vi eierne av huset:)

Men det er ikke sikkert at vi betaler det helt ned. Tenker at vi kanskje låner opp slik at vi holder oss på et lån på ca 500-800.000. Det bruker vi på bil, hjelpe ungene ut i boligmarkedet osv:)

Skrevet

Hm... er det noen som har betalt ned hele huset sitt da tror du????

De færreste har vel det før de er langt oppi femti-årene

Skrevet

Tviler på at det er så veldig mange småbarnsforeldre som har nedbetalte boliglån altså...

Vi har 2,2 mill i flexilån så vi bestemmer selv hvor lang tid vi vil bruke på å betale det ned. Vi må betale renter også setter vi avdraget selv.

Jeg har ingen stress, jeg mener det er verdt å betale litt ekstra i renter og ha lånet over lenger tid for å kjøpe seg mer økonomisk frihet i småbarnsperioden. Målet er å bli gjeldfri i god tid før vi blir pensjonister...

Skrevet

Jeg vet ærlig talt ganske lite om lån osv, men selvom jeg har veldig lyst på hus så er det jo kjedelig å fortsette å betale ned når man er 40-50 år? Ingen jeg kjenner i førtiåra betaler fortsatt lån (som jeg vet om såklart, men har faktisk forhørt meg en del..)

Når regner dere med å være ferdig med å betale ned da?

HI

Skrevet

Har man et par millioner i lån og "normal" inntekt vil de fleste trenge mellom 20-30 år for å betale ned lånet.. Alternativet er jo å betale det ned fortere men da ha betraktelig lavere levestandard i f.eks 10 år.. Det er ihvertfall ikke jeg interressert i!!! Vi har 2,5 mill i lån og flexilån så vi bestemmer selv over hvor lang tid vi vil betale det ned, slik det ligger an nå er det nedbetalt på 25 år... Så vi kommer til å være godt inn i 50 åra før vi er ferdig med huslånet...

Annonse

Skrevet

Jeg og mannen kjøpte hus da jeg var 18. Lån på 2 mill. Har tatt det på 20 år og går alt etter planen er jeg gjeldfri når jeg er maks 38 og er særdeles fornøyd med det. Vi har èn inntekt nå og lever bra med den. Når jeg kommer i jobb etter studier er planen å betale ned huslånet med min inntekt. Gjeldfritt hus innen en 10-årsperiode er et mål. Trives veldig godt her og flytting er ikke i tankene.

Skrevet

Da tror jeg du har et veldig skjevt inntrykk. De aller fleste folk i førtiårene betaler på lån i Norge. De aller fleste i femtiårene også...

Skrevet

Er 29 år og har 2,1 i lån. Har 23 år igjen på lånet, så er gjeldsfri i første del av 50 årene.

Skrevet

Takk for svar :) Ok, så da er nok ikke jeg heller gjeldsfri før jeg nærmer meg 40... hehe! Vil gjerne ha hus, men jeg er også 18 og det er litt tidlig mtp skolegang osv. Regner med å kjøpe om innen ca to år uansett da, kan ikke bo i en liten leilighet for alltid med barna våre :)

Kan jeg spørre hvor mye dere betaler (i gjennomsnitt) i mnd på lånet? Selvom jeg er fullt klar over at det er en smule frekt, og du trenger ikke å svare om du ikke vil :) men her er vi ihvertfall anonyme, hehe

Skrevet

Vi betaler ca 12.000 i mnd på et lån på 2 mill :)

Skrevet

Blir nok her, men kan ikke bo her om jeg blir dårlig til beins. Borettslag, så slipper ikke fellesutgiftene. Men de inneholder da alt utvendig vedlikehold, kommunale avgifter, forsikringer, måking til døren om vinteren og en del mer som en uansett ikke slipper unna som huseier.

Har ca 10 år igjen til det er nedbetalt. Lånet var veldig lavt, og jeg velger å følge nedbetalingsplanen fordi det gir skattefordeler.

Skrevet

Vi har ca 3 millioner i lån og er ferdig om 10 år med lånet.

Annonse

Skrevet

Vi har tre mll i lån, betaler 16-17000 per mnd i renter og avdrag. Vet faktisk ikke hvor mange år vi har det på (flau...), regner med det er ca 25 år... Tok opp lånet i fjor og er 27 år, så er passert femti før det er nedbetalt.

Skrevet

Vi har 2 mill i lån, men bare 700 er huslån, resten er lån på båten. Vi har fleksilån og betaler ned mye, de siste 3 år ca 200.000 i året og det blir vel ikke mindre i fremtiden. Vi er ikke unge heller, 38 og 41, vi regner ikke med å bli gjeldfrie før om minst 10 år. Like greit, har ikke lyst å betale formueskatt heller.

Skrevet

Det er nedbetalt. Arvet huset til farmor og har pusset det opp for 400 tusen, men det var nedbetalt for 4 mnd siden. Herligt. Vi er 26 og 31 år.

Skrevet

Det er definitivt mulig aa gjoere seg ferdig med laanet foer man er femti.

Vi var fullstendig gjeldfrie (inkl studielaan) naar vi var ca 32 aar. Huset vaart kostet ca 2.8 millioner.

Vi tok opp laan og kjoepte vaar foerste leilighet sammen for ca 600.000 i 1999, solgte denne igjen for ca 800.000 (var da gjeldfrie) i 2001, og kjopte hus utenfor byen for ca 1.2 millioner (dekket mellomlegget med laan).

Etter noen aar var ogsaa dette huset ferdig nedbetalt, og vi sparte oss etterhvert opp en ganske god og full sparekonto. Saa flyttet vi til nytt sted, kjoepte hus til 2.8 millioner, saa vidt jeg husker trengte vi laan paa noe under 1 million. For to aar siden omtrent var alt nedbetalt.

I ettertid klarer jeg faktisk ikke helt aa begripe at vi fikk det til, men jeg er selvsagt veldig glad for det naa. Har full oekonomisk frihet, kan egentlig gjoere hva vi vil og jobbe saa mye (lite) vi vil.

Jeg tror hovedgrunnen til at vi har faatt det til, har vaert ekstrem sparsommelighet, helt fra studietiden og nesten frem til i dag. Vi har en billig og ikke spesielt ny bil. Vi hadde en veldig billig TV, men denne er naa solgt/gitt bort, naa har vi ikke TV i det hele tatt. Vi er stort sett aldri ute paa byen (er avholdsfolk begge to), og ingen av oss roeyker. Nesten alt vi kjoeper av klaer er salgsvarer. Veldig mye av moebler etc er kjoept paa loppemarked, finn.no etc.

Saa det er absolutt mulig aa leve sparsommelig, og dermed bli tidlig gjeldfri, men det kommer jo litt an paa hva man vil, da. Mange vil nok foretrekke aa "leve livet" litt mer enn det vi har gjort, og det forstaar jeg i grunnen godt. Men som sagt er jeg i dag glad for at vi har gjort det paa denne maaten.

Skrevet

Ifølge planen om 25 år. :-)

Vi klarer nok å betale det ned før det. Etter hvert får man jo høyere lønninger, og 4 mill er nok ikke like mye verdt om 15 år.

Men så spørs det jo om man kommer til å refinansiere, kjøpe større hus, hjelpe egne barn etc.

Skrevet

ALLE jeg kjenner i førtiåra har huslån. Og da snakker vi akademikere med lange utdannelser og gode jobber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...