Villa villekulla Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Sikkert mange sånn innlegg her, men klare ikke å finne det. Noen som kan hjelpe med hvordan man gjør dette? Min lille har fått 2 teskjer utvannet grøt i to dager på kvelden, og dette ser ut som det går bra. Når kan jeg trappe opp med antall skjeer og gjøre den litt mer grøt aktig?
Frøken Tussi Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Hei! Jeg er ganske fersk i dette selv, driver med opptrapping på grøt nå. Når mini ikke reagerte på grøten (han gjorde det først så jeg ventet en mnd før jeg gav han det igjen) begynte jeg som deg med ca 2 ts per måltid, bare at jeg hadde grøtkonsistens fra begynnelsen av. Økte dette gradvis og når jeg så at han ikke reagerte på det, økte jeg porsjonen mer og mer. Jeg var forsiktig med økningen den første uken, slik at magen skulle tilvennes. 2 ts de første dagene, så ca 5 ts de andre dagene. Han får nå ca 1/2 / 3/4 porsjon nå og det har vi brukt ca 20 dager på. Han lener seg mot skjeen og vil tydelig ha mer! Har han ikke gjort det har jeg nok brukt lengre tid på tilvenningen. Jeg tror det viktigste er å følge babyens reaksjoner og ønsker (til en hvis grad selvfølgelig). Jeg gir han grøt på morgenen, slik at eventuelle reaksjoner skulle komme på dagtid. Noe som jeg ikke har opplevd i denne omgangen. Han er forresten 5 1/2 mnd nå. Lykke til! =)
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 De fleste bøker om barnemat anbefaler noe sånn som 1 ts første dag, 1 ss neste dag og så en full porsjon. Reaksjoner kan komme opp til 72 timer etterpå. Vær oppmerksom på vondt i magen, øreproblemer, snørr, eksem/utslett. Oppstår dette, prøv annen type mat. Grønnsaker er mildere for fordøyelsen enn grøt, så hvis du mistenker at babyen reagerer, kan du jo prøve søtpotet eller gulerotmos. Jeg ville også prøvd ut ny mat på dagtid. Og etterhvert gi noe man vet babyen tåler til kvelds. Så er dere sikret bedre søvn. Tror ikke du behover å ha utvannet grøt, men la den være litt mer flytende i begynnelsen.
Villa villekulla Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 27. oktober 2011 Takk for svar Gleder meg til å prøve ut forskjellig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå