Gå til innhold

Gravid utenfor livmor, spontanabort, gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde det eg trudde var en spontanabort forrige uke, i uke 9. Var på innvendig ultralyd som bekreftet dette, og fikk tabletter for å få ut alt. Tok også blodprøve for måling av hcg onsdag og fredag. Tok tablettene og har blødd en del, men ferdig no trudde eg kunne begynne å tenke på neste prøveperiode om en mnd. Men i dag fikk eg telefon fra sykehuset, hcg prøvene var veldig høye og hadde ikkje gått ned, så må tilbake i morgen for ny ultralyd. Mistenkte graviditet utenfor livmor. Men det kan jo ikkje stemme, hadde vel hatt store smerter då siden eg evt er straks 10 uker på vei?

Huff, blei skikkelig nervøs. Trur ikkje dei finner noke, føler meg absolutt ikkje gravid lenger. Men samtidig så er det nesten som eg håper at eg bare har mista en tvilling sjølv om hun ikkje såg noke som indikerte sånt på ultralyd. Siden hcg var skyhøg som hun som ringte meg sa. Æsj, er jo ingen vits i å håpe, men svinger mellom håp og bekymring for at det er noke anna gale enn graviditet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan har det gått med deg i dag?

Skrevet

Alt såg normalt ut, ingen foster verken her eller der. Har tatt ny blodprøve for hcg, men regner med at alt er i orden.

• 2 uker senere...
Skrevet

Etter mange ultralyder og blodprøver fann dei forrige veke et foster i høyre eggstokk. Heldigvis har utviklinga stoppa opp. Blei ganske overraska for trudde ikkje at det kunne vere noke det. Har jo ikkje kjent antydning til smerter. Men sånn er det altså. Siden utviklinga har stoppa opp så slepp eg operasjon/cellegift, men må bare vente til "kroppen tar fosteret tilbake", som legen sa :s Og det syns eg er ganske hardt. Må ta jevnlige hcg-tester til nivået er tilbake på 0. Dette kan ta mange mnd, så det tek lang tid før eg blir mentalt ferdig med dette. Er sliten og lei meg, og bekymrer meg for om dette vil skje igjen. Vi vil jo ha et barn til, men orker ikkje gjennom dette meir. Gir oss sjøl et forsøk til, går det galt så trur eg at eg steriliserer meg. Det hadde nesten vore bedre om eg måtte operere bort eggstokken, for som legen sa: den mest sannsynlige grunnen til at dette skjedde er at det er en innsnevring eller noe sånt i eggstokken/egglederen så egget ikkje kunne passere. Og siden eggstokken fortsatt er der og vil fungere så er sjansen for at det skjer igjen stor.

Æsj, det var jo ikkje sånn det skulle bli. Det gikk så utrulig bra i første graviditet, så forventa jo innerst inne at alt skulle gå like bra no. Men så endte det opp i bare bekymring og trist.

Beklager langt innlegg, men det var godt å få det ned på papir.

Skrevet

Vet ikke om jeg burde nevne det men det er noe som heter blæremola som gir skyhøye hcg verdier. MEN siden du så at der var et embryo så skulle jo det være utelukket ville jeg tro.

Håper du finner ut hva dette var for noe!

Skrevet

Eg er av den oppfatning at dess meir eg veit, dess mindre bekymra blir eg. Og no veit eg litt meir om blæremola. Har aldri hørt om det før, men det kan vere ok å vite likevel :)

Har jo tatt 4 ultralyd siste ukene, og alle (unntatt den første som antyda spontanabort) viste normal livmor. På den siste fann dei et foster i høyre eggstokk, så det er nok ikkje blæremola. Så håper vi kan bli gravide igjen på nyåret :) Orker ikkje vente, grue meg og tenke, vil bare komme i gang så fort det går. Og går det galt en gang til, ja då har vi allerede en flott sønn på 5 år og gir oss med det. For vi har det jo bra med 1 barn også.

Skrevet

Hei! Ville bare si at jeg vet hvordan du har det! Jeg ble også gravid utenfor livmoren når jeg gikk på mini pillen. Dette var i mai i år, jeg hadde store smerter. Til tross for at jeg bare var ca 3 uker på vei... Jeg ble behandlet med cellegift og fikk beholde egglederen. Alt gikk fint.

Nå er jeg gravid igjen i 1 pp. Er nå i uke 12 og har vært på to UL allerede. Senest idag:) lille spire svømmer rundt inni livmoren, og alt er i skjønneste orden<3 jeg tenkte også sånn som du. Skulle heller ønske egglederen var borte osv. Men, det har altså gått bra med meg denne gang:)

Håper det ordner seg for deg også! Masse lykke til videre. Det er tøft når det står på med målinger og usikkerhet! God, varm klem til deg fra meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...