Gå til innhold

Jenta mi er et matmonster!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er snart 7 mnd, 10 kg og 70 cm lang....

Når jeg gir hun grøt pleier jeg å gi halvannen porsjon, dette regelrett sluker hun. Jeg prøver å gi "små" skjeer slik at hun evt skal kjenne at hun er mett. Når hun har spist opp begynner hun å hylskrike fordi det er tomt. Bruker da noen min på å roe henne ned. Har tenkt at jeg skulle øke mengden, men hun gulper gjerne en del etter måltidene??

Hun spiser frokost; 1 porsjon grøt+ vann

middag ; 1 middagsglass(8mnd) + vann

Kvelds ; 1 porsjon grøt + vann

På senga får hun 240 ml mme.

Gir noen ganger litt fruktmos eller mme i mellom middag og kvelds.

Er det for lite?? Hun spiser alltid opp all mat hun får og begynner alltid å sutre/grine når det er tomt... Dette gjelder bare grøten da og ikke middagen. Men hun gulper såpass mye, så regner liksom med at hun er fylt opp til randen?? Hun våkner ikke på natta for å få mat.

Gi mer??

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Muffin er 6,5 mnd og var 9770 gram for to uker siden så regner med at han veier rundt 10 kg nå, og 71.5 cm lang. Så ganske lik din snuppe <3

Frokost: 1/2 brødskive + 120 ml mme

Lunsj: ca 150 g fruktmos + 120 ml mme

Middag: 1/2-3/4 gl middag + 1/2 gl sviskemos

Kvelds: 1-1,5 porsjon grøt

Ca 100-140 ml mme rett før sengetid

Får som regel 180 ml vann med 5 skjeer mme (så 1 skje for lite ifht vann) på natta, har imidlertid sovet natta gjennom 2 ganger nå <3 (eller, vært våken i 5 min men roa seg med byssing og sovna igjen uten flaska).

Så min gutt får mer mat enn din jente ;) Men Muffin sover ikke mer enn 12-13 timer per døgn da, så han er jo mye mer våken enn de fleste andre. Har sikkert litt å si.

Hvor aktiv er jenta di, er det slik at du trur hun henger etter motorisk pga at hun er tung? Ellers løper hun jo av seg det meste ila noen mnd ;) Jeg er hvertfall ikke bekymret for Muffin, han spiser jo bare sunt og beveger seg jo stadig mer - og SOVER mer enn noensinne! Verre om han hadde vært overvektig som 3-åring pga saft, juice og pølser ;)

Om Muffin hadde grått og gapt etter mermat etter måltidene, så hadde jeg gitt ham mer. Men om snuppa di generelt er blid og harmonisk og pleier å sove natta gjennom, så er hun sikkert mett ;) Dette vet nok mammahjertet ditt best; det viktigste er sunn mat og å fremme aktivitet :)

Skrevet

Ser du gir henne frokost, middag og kvelds - får hun mm eller mme mellom disse måltidene ? Dersom du kun gir 3måltider pr døgn så kan det forklare hvorfor hun vil ha mer mat. Dersom du legger inn et måltid til (lunsj) så vil du nok se en endring (og eventuelt et mellommåltid med fruktbiter osv).

Min datter er 9mnd, og spiser følgende (og slik har måltidene sett ut fra hun var 7mnd)

Frokost: 1 brødskive, 1kopp mme

Lunsj: en fiskekake/karbonade el brødskive + avocado og frukt

Middag: hjemmelaget middagsmat /ca samme mengde som 1/2 - 3/4 middagsglass).

Kvelds: 1 porsjon grøt.

I tillegg får hun fruktbiter servert mellom middag og kvelds.

Skrevet

Glemte å legge til at hun får mm etter frokost og før leggetid i tillegg (og når hun var 7mnd så fikk hun morsmelk etter hvert måltid, men det har jeg kuttet ut nå).

Skrevet

Har et matmonster jeg også! Han er 9 mnd, 10,3kg og 74-75 cm.

Har spist det samme siste mnd(innimellom bytter jeg ut et måltid med 150ml mme)

Frokost: 1 porsjon(100ml) grøt, har gått opp tiil 120 nå

Lunsj: to brødskiver

Middag: 1 porsjon hjemmelaget

Kvelds: grøt

Et fruktmåltid innimellom noen dager (om jeg tar fruktmos har jeg i 3ts havregryn - la stå 2t før servering så grynene sveller).

ca 100ml mme før senga. Har nå begynt å trappe ned mme. Drikker nesten bare vann.

Min blir også kjempefornærmet når det er tomt. prøver å få i han mye vann under måltidene, små skjeer med mat. Går fort å distrahere han etter måltidene.

Prøver å begrense maten siden helsesøster er litt stresset på vekta, han spiser da aaalt for mye! Det gjør han jo ikke så jeg bare lukker ørene..

Skrevet

Madølyn & Muffin:

Hun er veldig aktiv, drar seg fremover på gulvet- så må hele tiden følge med henne nå;) Kanskje jeg bare skal gi henne oftere men mindre?? Ser du har begynt med brødskive! Har helt angst for det jeg:-s Hva slags brød, pålegg og bløter du brødet først??

Lager du fruktmosen selv? Tuppa her blir så surklete og slimete av fruktmos?(har hørt med lege, men tror ikke det er allergi)...

Mange spørsmål gitt;)

Skrevet

Jeg har ikke fått noe mas fra hs ang vekta, men at det er greit at jeg begrenset med mme, da det er melk i grøten.... Hmmm tror jeg skal gi henne litt mer mat jeg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...