Gå til innhold

Gullkorn fra barnemunn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om det allerede finnes en slik tråd, men det sies mye morsomt om dagen.2 åringen har snakket sammenhengende i lang tid nå, og det begynner å komme en del litt "for voksne " fraser.

Eks, Kom inn fra trening i stad og fant far og lille kråka ved kjøkkenbordet.

Datteren min ser på meg og sier; Mamma, jeg skriver og drikker te. Jeg er voksen, jeg...

Ellers pleier hun å respondere med et "akkurat" på svar når hun stiller spørsmål. Litt søtt, synes mor!

Jeg: I låb you! (Tulle-engels her i familien...

Kråka: I love you tub!

Jeg må bli flinkere til å skrive opp gullkorn, for man glemmer utrolig fort.

Har dere noen å dele?

Videoannonse
Annonse
Gjest I See You, Shakin That Ass....
Skrevet

Gullkorn fra barnemunn er noe av det herligste på jord :)

Sønnen vår på 2,5 sier mye rare ting om dagene. Morsomt at de tar så mye fra måten vi foreldre snakker på.

Her om dagen gikk han rundt me støvmoppen, kaver og styrer på, og så sukker han virkelig oppgitt på kav bergensk selvfølgelig, " Å kå mye støv her asså ;) Lurer på hvor han har den frasen fra ja ;)

Så sitter vi å leser bok om kvelden, så ser han på meg med et skikkelig intenst og spørrende blikk, " Ka sier du mamma? " Hehe.. Så herlig,

Sånne ting er nødt å bli skrevet ned.Selv om man tror man husker alt så gjør vi ikke det desverre :)

Skrevet

haha, ja de plukker opp det utroligste! Her i heimen merker jeg at en må tenke godt over hva en sier!

Lille tulla her på litt over to år har alltid vært en sølejente. Tror hun bare er klønete, tipper glass og velter ting hele tiden. Ved middagsbordet igår klarte jeg å velte mugga med vann (ja, hun har nok arvet fra meg den klønedelen). Akkurat da mugga veltet utbryter lillemor: MAMMA, e det MUUUULIG"... Off, hun har nok hørt den for mye... hehe

Skrevet

Man glemmer disse gullkornene altfor lett, skulle nok ha skrevet de ned.

I lang tid var lillemor opptatt av hva mamma og pappa het, og hun syntes det var gøy å late som hun var meg og presenterte seg. Så ramset hun opp hva mamma het, hva pappa her, og så sa hun: adele heter aurora. Hun hadde ikke skjønt at hun her begge deler, men trodde det var hennes tittel.

I dag var vi på handletur, og en eldre dame satt og solgte lodd, sånn på gamlemåten med loddbok. Vi kjøpte noen lodd, dama skrev oss opp og lillemor gav penger. Så spurte hun da vi skulle gå: hva kjøpte vi egentlig? Hihi, vi fikk jo ingenting for pengene vi gav :-).

Skrevet

Min datter på snart 2,5år fikk på seg pannebånd idag.. Så holdt hun seg oppå hodet, så forskrekket ut og sa "Mamma!, hodet kommer ut av pannebåndet!!"

Måtte le litt før jeg forklarte hvorfor :)

Skrevet

Haha... Herlig!!

Vi leker med koppestell og lekekaker:

"Mamma, bare vent litt så skal jeg hente en asjett så du ikke søler i sofaen...."

Datteren: "Det er en ny jente i barnehagen...."

-Å, er hun snill?

Datteren;"Nei, hun er litt sånn ugrei!"

"Mamma, hva har du der?"

Varm kaffe!

" Akkurat!"

Snuppa 2,5 år

Skrevet

Huff, ja er dårlig til å skrive ned selv, men husker kanskje et par. Hun er akkurat fylt to år nå. Nordlending

Jeg skulle gå inn på rommet og sjekke om hun hadde sovna, da hun skuler bort på meg og sier: Mamma, gå og tiss!

Også elsker hun å late som hun snakker i telefonen. Da skravler hun masse tull hvor det kommer mange ord som: Hæjjeduuud (herregud) og oh, my dåd (oh, my god). Noe hun har lært av bestemora.

Jeg: Hva vil du drikke på bursdagen din, vil du ha juice, saft eller kanskje smoothie?

Hun: Æ vil ha taffe (kaffe)

Vi har akkurat lagt oss i senga

Hun: Mamma, æ har bæsja

Jeg: Nei, har du det, mamma få lukte.

Jeg lukter, og sier at jeg ikke kjenner noen lukt

Hun: Æ har bæsja i gænsern

Jeg er på rommet for å legge lillebror da hun kommer løpende, hysterisk og hylgråtende inn. Jeg trodde det hadde begynt å brenne i stua eller noe

Jeg: Hva er det?

Hun: Mitte mus har lagt sæ

Altså Disney Junior gikk over til å bli TV 1000 Drama

Vet det er en del flere gullkorn, men de husker jeg ikke. Vet hun hadde et idag som vi lo av, men har glemt det allerede :/

Skrevet

Man skulle hatt el "like" knapp her som på facebook. Så morsomt!

Snuppa er 20mnd og hun prater som en foss.

Katten vår kom hjem med en haug med Lemmen han ville ha skryt for. Jeg ville jo ikke at snuppa skulle pille i disse så jeg tok to pinner og kastet de i rasket.

Dette fikk min da 18mnd gammel datter med seg og siden har hun sakt:

"mamma tasta(kastet) lemmen pinne."

Hvorpå jeg svarer at lemmenet er dør. Hun svarer "hæ?"

Og jeg forstår at dette forstår jo ikke hun, så jeg sier at lemmenet var ødelagt.

Nå sier hun: "mamma tasta lemmen. Lemmen ølagt. Lemmen pang!"

Pang kommer av at hun har klemt i stykker mang en ballong og de har sakt pang og blitt ødelagt. Så hun resonerte vel slik at siden ballonger sier pang når de blir ødelagt, så gjør vel også lemmen det også? :-)

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Dere har kanskje sett den reklamen for TV2 Bliss som går, den med rein som har seg og noen som har seg i en campingvogn?

Uansett, jeg hadde besøk av 4-5 venninner, og vi satt alle sammen i stua med tven på. Så kom den reklamen over skjermen. Da pekte gutten min på tven og ropte høyt og lykkelig: "DEEEER e mamma!". Jeg trodde jeg skulle dø av skam!

Han har hatt veldig dilla på Oppdrag Nemo i det siste. I begynnelsen av filmen blir mammafisken (Morild) spist opp en av større fisk. Guttungen sa "Kor e Morild? Kor e Morild?", hvorpå jeg forklarte at Morild ble spist opp av en annen fisk, Morild er borte.

Dagen etter skulle han se Nemo igjen, og da mammafisken ble spist opp, snudde han seg mot meg og sa, gravalvorlig, med et forklarende tonefall: "Mamma... Morild e borte!". Da lo jeg godt ;-)

Skrevet

hahahaha, så bra Eelis!!! :D Flirer godt her jeg sitter. Snuppa mi hadde en lignende sak, men langt ifra som morsom som den reklamegreia di.

Uansett;

Men husker vi stilte opp noen lekedyr på stuebordet og spurte henne hva hvert enkelt dyr var. Dette er god stund siden

Jeg pekte på kua og hun sa "Mø"

Jeg pekte katten og hun sa "Pusi"

Jeg pekte på hunden og hun sa "voven"

Jeg pekte på sauen og hun sa "Bæ"

Jeg pekte på eselet og hun sa " Pappa"

Og det kunne ikke vært mer treffende. Pappaen er virkelig sta, egen og bestemt.

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Hehe, for en morsom tråd!

Det er litt vanskelig i farten å huske alt det festlige disse små sier, men føler at det kommer "gullkorn" titt og ofte for tiden.

Av en eller annen grunn har datteren vår hengt seg opp i ordet øl. Skjønner ikke helt det, da jeg er avholds og pappaen drikker en øl til middag i ny og ne. Uansett, har to morsomme episoder om det:

- Satt i bhg og kledde på vesla før vi skulle hjem en dag. Ped leder satt der sammen med oss og bare skravlet litt. Så sa jeg til vesla at nå skal vi hjem for å spise middag. Da spurte ped leder henne hva skal dere ha til middag i dag da.... og hun svarte kontant: "Øl". Gjett om jeg ble flau!!

- Hun har også fått med seg at mamma har baby i magen, og hun tror at hun også har baby i magen. Så hun peker på sin mage, og sier baby. Peker på min mage og sier baby. Og peker på pappaen sin mage og sier øl!. Tydeligvis har jeg en eller annen grunn sagt at pappa har ølmage;)

I dag var forresten mannen min ute for å handle klær til seg selv, og han hadde med seg vesla. Hun stod inne i prøverommet sammen med han, mens han skulle prøve noen bukser. Damen som jobbet i butikken stod utenfor, fordi hun hjalp til med å finne noen andre str. Da mannen min skulle skifte sier hun høyt: Pappa må tisse! Han sier nei, jeg skal bare prøve en bukse. Og hun gjentar høyt: Pappa kle av seg, må tisse. Da hørte mannen min litt fnising utenfor prøverommet, og jeg tror ikke han ble så lenge i den butikken gitt;)

Skrevet

hahahaha!! Så morsomt! :) Ja, de er virkelig i en herlig alder nå :)

Skrevet

Gutten min på 2,5 har også begynt å si masse rart. Det er kjempegøy!! :) Senest i dag morges hadde han en kommentar jeg måtte flire av. Han hadde bæsjet på seg og i det vi tok av bleia utbrøt han: "Det TINKER!!! (stinker)" :)

Skrevet

hehe... må le... ja, artig de barna... sjøl ble jeg litt irritert i ettermiddag da jeg ikke fikk til å sette vesla i bæresela, måtte ta bæremeis istedet... utbrøt vel "er det muulig??" noen ganger i frustrasjonen...

Da vi var klare til å gå, sa førstemann på to flere ganger til meg; joo, det ER mulig!! Og da vi begynte å gå: "mamma, går bra no!" med et smil... ja, de oppfatter det meste...

Tenker forresten å kjøpe meg to (enklest mulig) dagbøker i morra- med datoer, for å notere ting som skjer med hver av barna hver kveld.... dag- med dato for å trigge meg selv til å skrive HVER dag! har jeg ingenting å berette en dag, er planen å skrive "ingenting" på den dagen... hehe.. blir det å funke? neppe...men må prøve, skjer jo minneverdige ting hver dag med to små i hus...

Skrevet

de er herlige! må også begynne å skrive opp, glemmer jo med en gang...

men her en dag var jeg på kino å så ole bumm sammen med min 3 år gammle gutt.. da fikk jeg høre:

"ååh, mamma dette var en stoooor tv, vi har bare liten.. pappa må kjøp ny!!"

åsså har oldemoren han lært han at hun har gammle hender (skrukkete gammeldame hender.. slik som de er..)

når han fikk se lillebror for første gang sa han :

"mamma.. han er såå gammel, se gammelhanda hannes......"

en annen dag når vi kjørte i bilen på tur hjem,begynne han å snakke om crossern sin, han har en liten bensincrosser.. "pappa, vi må fyll bensin på crossen, oså må vi baland i olja.. sånn at det går i bensinpompa" haha.. han plukker opp så mye!!

haha, nå når jeg sitter å tenker begynner jeg å huske! vi kjørte forbi noen hester for en stund siden.. så bryter han ut ifra bakset:

"PAPPA!! se kjøttmopedan" kjøttmoped=hest har jeg forsttt.. :P

Skrevet

hehe, kjøttmoped? har han funnet på det selv? Det er virkelig noe av det sykeste jeg har hørt. Men temmelig treffende da..

Skrevet

hahah, nei.. tror ikke han har funnet på det selv! har en misstanke om at det er onkelen hans som har lært han det! :)

Gjest Milla med 1 Jente og Spire
Skrevet

Lillefrøken som snart fyller 3 år er veldig begeistret for Brannmann Sam for tiden, og det viste hun på søndag.

Vi hadde vært borte hele helge, og da vi kom hjem på kvelden tente mannen min opp i ovnen for første gang denne sesongen. Lillemor fulgte fasinert med, og når hun ser ilden der inne utbryter hun:

"Å nei det brenner! Vi må ringe Brannmann Sam!"

• 4 uker senere...
Skrevet

Lillapia 21 mnd snakker ikke så mye ennå, dyrebøker er alltid morsomme å se i. Hun kan si hva noe er og lage dyrelyder til andre dyr vi peker på slik som sau, hest og sebra ol.

Når vi kommer til gorillaene og apekattene kommer det alltid en klar beskjed om hvem det er: Det er PAPPA :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...