Lunapuna1985 Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg har en baby på 3 mnd som fullammes. Likevel har det skjedd at jeg "mister all" melka flere ganger. Jeg bruker 3-4 dager med pumping ca hver 2. time på dagtid, og hver 3.-4. time på natta før produksjonen er på topp igjen. Også går det noen uker, så forsvinner melka igjen. Dette er slitsomt, og jeg er møkk lei alt som har med amminga. Har mest lyst til å gi opp, men nå vil ikke barnet ha flaske i det hele tatt lenger, vil kun ammes. Er det noen som har opplevd lignende og har noen gode råd? Det tok også rundt 10 dager før jeg fikk i gang melka skikkelig etter fødselen også. Og jeg har prøvd nesespray som gjør utdrivningen lettere uten at det ser ut til å hjelpe.
AlmaN Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Det høres veldig slitsomt ut ja! Det høres jo ut som økedager forsåvidt.. Stusser litt på at du pumper så mye. Det kan være at pumpa er for lite effektiv. Er det sånn at du pumper hver 2. time pluss fullammer i tillegg? Det er vel kanskje ikke sånn av melka forsvinner, bare at det blir for lite i forhold til babyens behov? Har du et stort barn som krever mye mat? Det har jeg nå, og det var virkelig krevende de første månedene. Har du lest på ammehjelpens nettsider om å øke melkemengden, økedager og om hva som hjelper på utdrivinga? Der står det veldig mye kjekt. Er du sikker på at du får i deg nok næring til å produsere det du skal? Det heter seg noen steder at det bare er å amme ofte, så øker melkemengden. Det kan vel hende det er sånn for noen, men ikke for alle tror jeg. Jeg erfarer i alle fall at det har mye å si at jeg spiser og drikker godt. Jeg har selv god produksjon, men i de første månedene drakk jeg mye vørterøl og passet alltid på å spise mye og drikke mye vann. Jeg har i perioder hatt litt lite melk, men da har jeg ofte spist og drukket for lite også. Mine barn har heller ikke tatt flaska noe særlig bra, og jeg har ammet veldig mye, og lenge. Jeg har forsåvidt ønsket det selv, men det ha vært mye strev. Lykke til videre!
Lunapuna1985 Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 27. oktober 2011 Det kan hende jeg formulerte meg litt feil... I de gode periodene så pumper jeg ikke, kun ammer. Med mindre jeg skal bort og samboer'n tar seg av barnet. I de dårlige periodene som hittil har kommet ca 2 ganger i mnd, så blir brystene plutselig helt myke, og barnet gråter når jeg prøver å amme. Og når jeg da tar fram pumpa så får jeg ut kanskje maks 20 ml fra hvert bryst. Jeg klarer relativt raskt å pumpe det opp hvis jeg pumper hver 2. time i disse periodene. Da kan jeg etter 3-4 dager få ut opptil 200ml fra hvert bryst med pumpa. I disse periodene har jeg bare pumpa, og gitt barnet mat på flaske, for han blir så hissig om det ikke kommer nok melk, og han blir mett. Men nå vil ikke barnet ha flaske i det hele tatt, og jeg aaaner ikke hva jeg skal gjøre. For melka er tullete igjen.... Nå legger jeg barnet til annenhver time, men han blir jo sint etter 2-3 minutter hver gang. Har prøvd å gi han morsmelk på flaske da jeg har endel i fryseren, samt prøvd både NAN, Collett og Hipp morsmelk erstatning. Når vi gir han flaske (både jeg og pappa'n har prøvd) så spytter han det utover, og etterhvert blir han helt hysterisk og sliter seg helt ut med gråt. Tvang i han en dag også, for han MÅ jo ha i seg mat. Det resulterte i at han brakk seg og kastet opp 2 ganger. Jeg forstår rett og slett ikke hva jeg gjør galt, eller hva som er årsaken til at produksjonen periodevis blir så liten. Men jeg har ikke så veldig variert kosthold, så det kan godt være noe av årsaken. Noen tips til hva man kan spise som er bra for produksjonen av melk?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #4 Skrevet 27. oktober 2011 Sunn mat, kaloririk mat, mye sunne fettsyrer og ikke minst mye vann og vørterøl, har hjulpet meg mye. Samt ro og fred, og ingen planer de dagene det er "tomt". Forøvrig høres det litt ut som økedager, kanskje kombinert med litt stress som stanser utdrivningen.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #5 Skrevet 27. oktober 2011 http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk http://ammehjelpen.no/artikkel/10/Økedagerokedogn
Lunapuna1985 Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 27. oktober 2011 Usj, vørterøl hørtes ikke godt ut, men jeg kan jo alltids prøve.. Forøvrig skal vi ha dåp førstkommende søndag, så det er endel stress i forbindelse med det...
lillenims Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 Det er KJEMPEVIKTIG at du spiser nok. Om du ikke spiser nok gulrøtter og salat spiller mindre rolle (selv om lagrene dine av vitaminer/mineraler vil bli tappet), det daglige energiinntaket er viktigere. Husk at melka utgjør 5-600 kcal om dagen, så det bør du helst få i deg i tillegg til det du spiser ellers. Det er også viktig å drikke nok. Dersom det er vanskelig å spise nok, kan du prøve med energidrikker fra apoteket eller energibarer. En neve nøtter går kjapt å få i seg mellom alt annet, juice er greit, ellers er vanlig mat bra. Kanskje noen kan smøre frokost og lunsj til deg og sette i kjøleskapet, i tillegg kan du sette en karaffel vann der og en skål nøtter og et par frukt på kjøkkenbenken. I løpet av dagen spiser du alt det pluss middag (og en karaffel til med vann). Ha en energibar og en boks med energidrikke eller juice liggende i stelleveska, så har du alltid med deg noe ut også. Du kan også vurdere om du bør be legen din om å sjekke statusen din på en del vitaminer etc. Slik du beskriver det mistenker jeg at periodene med lite melk sammenfaller med mye stress og med lite mat. Kan det stemme? I såfall burde det være "lett" å ordne Du har jo tydeligvis masse melk, og når du klarer å pumpe opp produksjonen igjen så fort kan jeg ikke helt se for meg at det skal være noen fysisk/fysiologisk grunn til at melka forsvinner. Om lillegutt ikke vil ha flaske, kan du forsøke med kopp. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/97/Koppmating for å skjønne hva jeg mener med koppmating. Du kan bruke en myk hette av den typen som kommer med avent-flaskene, eller et medisinbeger - det er best med et eller annet som er mykt og kan "skvises" litt slik at det passer bedre til babymunnen. Fra 3-4-mnd alder (eller litt eldre) går det også an å prøve med tutekopp, det varierer veldig om barnet "skjønner" det eller ikke. Jeg er ammehjelper og du kan gjerne ta kontakt med meg på epost (se profilen min). Jeg reiser bort i 4-5 dager nå og kommer ikke til å være innom her, men epost leser (og besvarer) jeg!
Lunapuna1985 Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 27. oktober 2011 Tusen takk for svar, lillenims... Jeg tror også det kan komme av stress, eller for dårlige matvaner... Koppemating fungerer ikke. Har prøvd kopp, pipetter, sprøyte, flaske - alt for å få i han mat. Men han vil kun ha bryst, og nå gråter han bare og spiser seg på fingrene etterpå. Er helt fortvila, og det hjelper nok heller ikke på melkeproduksjonen. Jeg skal skjerpe meg med maten. Det hender ofte at frokosten inntas i 14-tiden, og at det da er 2 brødskiver oppå hverandre med nugatti i mellom. Alt for at det skal gå raskt... Jeg tar trankapsler hvertfall, så jeg bør vel ha nok vitaminer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå