Merete 33 Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Mannen min kjøpte nytt sete til junior i dag. Jeg ba han om et sete som kan brukes begge veier. Ekspeditøren i butikken hadde himlet med øynene og sakt at INGEN satt med ansiktet fremover før de var 4 år. Stemmer dette? Eller har dere av praktiske årsaker snudd barnet når det er blitt større og event. når? Takk for svar!
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 Vi har to biler, og snudde setet i den ene bilen for omkring en ukes tid siden. Vi bruker stort sett bare stasjonsvognen hvor setet er bakovervendt, og der er det fortsatt god plass. Men mannen min har en liten bil han bruker til jobb, og her har vi et ekstra sete i tilfelle han trenger å hente eller levere i bhg. Og dette setet har vi måtte snu nå pga dårlig plass. Heldigvis har hun ikke reagert noe på å sitte fremover i den ene bilen og bakover i den andre bilen, så kommer nok til å sitte bakover i "hovedbilen" så lenge hun får plass. Men ser på f.eks datteren til broren min som bor i Danmark, de snudde setet når hun var omkring 9 mnd og skulle over til et større sete. Han sier at det ikke er vanlig å få kjøpt bakovervendte seter der til barn over 1 år.
Lemonia Skrevet 26. oktober 2011 #3 Skrevet 26. oktober 2011 Eldstemann er straks tre og sitter fremdeles bakovervendt og det skal han gjøre så lenge det er mulig. Å bruke et forovervendt bilsete skal vi ikke gjøre. Mange er veldig tunge og ikke egnet til forovervendt bruk. Her blir det bakovervendt og når han en gang snus blir det beltestol.
septemberpiken Skrevet 26. oktober 2011 #4 Skrevet 26. oktober 2011 Her ble hun snudd fremover da hun var 2 år, og bilturene ble mye bedre etter det. Kanskje hadde det vært best å sitte bakovervendt en stund til, men det må innimellom veies opp mot hvor avledet sjåføren blir av en urolig og misfornøyd unge, så for oss var det det beste valget, mener vi. For øvrig vet jeg om mange barn under 4 år som sitter forovervendt, så vi er ikke de eneste...
Mine2Små Skrevet 26. oktober 2011 #5 Skrevet 26. oktober 2011 Vi snudde eldste fremover for 2 uker siden, blir 3 år om en måned. Han har siste tiden blitt bilsyk av å sitte bakover, synes egentlig det er rart siden han har vært bakovevendt hele livet, men... Minstemann vil vi ha bakovervendt minst like lenge, altså til fylte 3 år
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 27. oktober 2011 #6 Skrevet 27. oktober 2011 Eldste satt bakovervendt til like etter h*n fylte 5år, nr2 sitter fortsatt bakovervendt og er snart 3 1/2år. Ingen av barna er små i størrelse. Anbefalingene fra Trygg Trafikk er at man sitter bakovervendt til man er minst 4år. Og skal du ha barnet forovervendt burde du vente til barnet er stort nok til å sitte i en god beltestol. Det er tryggere å sitte med bilens egne belter, enn å sitte med 5 punktsbelte når man sitter forovervendt.
Cornelianelia Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 Mini er 2 år og 6 mnd. Han sitter bakovervendt, ja. Storesøster ble snudd like etter fireårsdagen. Det var omtrent da hun bikket 18 kilo og dermed vokste ut av vektklassen i setet sitt.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 27. oktober 2011 #8 Skrevet 27. oktober 2011 Vi har vesla på 2 år bakovervendt, og det kommer vi til å fortsette med til hun blir rundt 4 år. Minstegutten vår som ble 4 år nå i sommer, snudde vil like før bursdagen. Det er ikke noe problem å ha barna bakovervendt til de er 4 år dersom viljen er der hos foreldrene, og barnet ikke er plaget av ekstrem bilsyke. Vi har to biler, og minstegutten vår fikk plass, som nesten 4 åring, også i den lille Poloen vår som jo er en av de minste 5-dørsbilene som er på markedet. Vi snudde ham da han ble 4 år fordi han begynte å vokse ut av setet i lengden.
ahelene Skrevet 29. oktober 2011 #9 Skrevet 29. oktober 2011 vi har måtte snudd jenta vår. Hu ble satt fremover når hu var rundt 1,5 år trur jeg. Er nå litt over to. Og tro meg det har ingenting med viljen hos oss som foreldre å gjøre. Fantastisk flott for dere som kan ha barna deres den veien til de er fire, men pass på å ikke kritiser for mye de som må snu barnet sitt, for syns det er veldig mye av dette, også de som mener oppkast ikke er god nok grunn til å snu barnet. Jeg er fullt klar over at det er anbefalt å ha de bakovervent ,men har også noe med at bilkjøring skal være en hyggelig ting noe det ikke var for tulla vår. Jeg var sjøl en av disse veldig bilsjuke barna og vet akkurat hvor vondt det er, og tulla mi er helt lik meg. Selvfølgelig kan man da la være å kjøre bil i det hele tatt, men da aldri reise å besøke familien som bor 3-4 timer unna. Eller vi kan snu henne og da minimere turene som ender med oppkast og gråt. Noe vi har valgt å gjøre. Føler meg absolutt ikke som noen dårlig mor, men en som tar hensyn til barnet mitt. Men vi prøver igjen med nr to, og håper hun kan sitte bakover så lenge som mulig
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 30. oktober 2011 #10 Skrevet 30. oktober 2011 Nå nevnte jeg faktisk ekstrem bilsyke som god nok grunn jeg da :-) Forstår godt at dere snur henne dersom det hjelper, men for mange hjelper det ikke å snu barnet heller. Likevel, for majoriteten av foreldre som snur barna sine for tidlig, så er det nok mest vondt i viljen og/eller uopplysthet det står på. Det er ikke så mange barn som lider av ekstrem bilsyke, noen absolutt, men ikke så mange som 7-8 av 10 2-åringer (mulig tallene har endret seg litt nå, men for 2 år siden satt 8 av 10 2-åringer framovervendt). Jeg hadde selv min eldste (9 år) forovervendt da han var altfor liten til det, rett og slett fordi jeg den gangen ikke visste bedre. Det er først de siste 6-7 årene det har kommet mye fokus på hvilkn vei barna bør sitte i bilen, og det er fortsatt mye arbeid igjen å gjøre. Jeg fatter ikke hvorfor ikke Trygg Trafikk og andre går hardere inn for en lovendring her som øker grensen for å kunne snu barna fra 9 kg til f.eks 12 kg, eller enda bedre, 15 kg.
Underveis --> Skrevet 30. oktober 2011 #11 Skrevet 30. oktober 2011 Sitter bakovervent. Er 2 1/2 år. Ikke bilsyk og klager ikke.
Sørlandsbaby09 Skrevet 30. oktober 2011 #12 Skrevet 30. oktober 2011 Selvfølgelig sitter barnet mitt bakovervendt. Snart 2,5 år og frøkna er LANG. Slik skal hun helst bli sittende til hun nærmer seg 4 år. Nå sliter heldigvis ikke vi med bilsyke. Den eneste grunnen jeg mener forsvarer å snu barna før de kan bruke et godt bilsete med bilens egne setebelter.
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 30. oktober 2011 #13 Skrevet 30. oktober 2011 Min fyller tre straks og sitter bakovervendt. Man kan komme fra et høyhastighetstraume faktisk uten skader om man sitter på den måten, så selvfølgelig sitter han slik. Han klager heller ikke, og det gjør det jo mye lettere! Bortsett fra min mann som er "altfor" lang til at det er noen ideell løsning for alle parter, men det får så være.
Tyren78-09+12 Skrevet 31. oktober 2011 #14 Skrevet 31. oktober 2011 Min er 2 år og 2 mnd og sitter bakovervendt. God plass foreløpig. Han er ikke lang for alderen. MEN: han er veldig misfornøyd i bil...har vært mange episoder med hylskriking i baksetet og en stressa mor som står i kø på E6 i førersetet...LITT stressende, men det har da gått bra. Nå i sommer skaffet vi dvd-spiller for å se om det kunne hjelpe litt siden vi skulle på en laaang biltur til familie. Det hjalp faktisk veldig! Han som aldri har vært interessert i tv sånn ellers, ble sittende og se på byggmester bob osv og var stort sett fornøyd. Litt sutring selvfølgelig..men det skjønner jeg jo når man er på en 11 timers biltur...det tærer på både små og stor! Han har spydd 2-3 ganger, men da helst dersom han har fått mat på turen..spesielt drikke. Dersom han ikke spiser/drikker i bilen, så har det gått bra alle gangene. Jeg gleder meg til å få nr 2 nå i februar, så får vi se om han blir mere fornøyd med "selskap" i baksetet. Jeg har tenkt at han skal få sitte bakovervendt til gutt nr 2 trenger bilstolen, så vi slipper å kjøpe to dyre "nr.2-stoler". Så da regner jeg med han er rundt 3,5 år når vi kjøper stol 3, beltestol. Men vi får se!
MღM Skrevet 14. november 2011 #15 Skrevet 14. november 2011 Gutten vår er 2,5 år og sitter bakovervendt. Satser på at han sitter slik til han blir fire...
Glajenta ♥ Skrevet 18. november 2011 #16 Skrevet 18. november 2011 Jenta mi blir 3 om noen uker, og sitter fortsatt bakovervendt. Hun er plaget med bilsyke. I sommer leide vi bil, og fikk et bilsete som bare kunne monteres fremovervendt - likevel ble hun bilsyk... Så hun blir derfor sittende bakovervendt en god stund til, også begrenser vi heller bilkjøringen.
Cath-84 Skrevet 19. november 2011 #17 Skrevet 19. november 2011 Vi har en gutt på litt over 2 år og han sitter bakovervendt og det vil jeg at han skal gjøre til han er 4 (som de anbefaler) og han er laaang nå hehe=) Selv om mange sier at barna er for lange og blir kvalme etc tror jeg det er viktig og gjøre hva som er best for barnet. Gutten vår blir også bilsyk, men vi løser det med og stoppe og gi han blåbærsaft (det binder magen) og at en av oss sitter bak sammen med han om han har vært uheldig og kasta opp. Selvfølgelig er det opp til en hver og velge hva de vil, men jeg hadde ikke klart tanken om vi skulle havnet i en ulykke og han hadde fått større skader fordi setet hadde vært fremover. Når jeg leser over så høres det ut som om jeg kommer med en gigantisk pekefinger hehe, men det er ikke sånn det er ment =D Alle må få velge hva de vil =)
Noah 08. Skrevet 19. november 2011 #18 Skrevet 19. november 2011 Snudde min gutt framover i en beltestol like før han ble 3 år. Han var da 17 kg og rundt 100 cm, så stor nok for det.
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 19. november 2011 #19 Skrevet 19. november 2011 Her sitter han bakovervendt.. blir to år neste uke. Han er ikke lange gutten.. men skjønner ikke hvordan han skal få plass til beina fram til han er 4. (håpet er at han kan sitte bakovervendt så lenge) Hvordan er plassen til beina til barna deres som sitter bakovervendt? Vi har besafe combi x3 isofix i en passat 2007. han ingen planer om å bruke dette sete framovervendt. Beina hans går borti seteryggen nå.
Cath-84 Skrevet 20. november 2011 #20 Skrevet 20. november 2011 Gutten vår sine bein treffer ryggen på sete han er 2 år (og 2 månder) og er 95 lang, men jeg håper at det som står på følgende link stemmer =D http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2010/02/bakovervendte-barneseter-redder-liv.html =D
Tremo Skrevet 21. november 2011 #21 Skrevet 21. november 2011 Lillegutt sitter bakovervendt, ja. Snart 2 år. Storesøstrene satt bakovervendt til de var hhv 3,5 og 4 år. De er begge lange jenter, og satt med bøyde bein på slutten, men klagde ikke. Barn er ikke like stive i beina som oss voksne;) Lillegutt slet i en periode med bilsyke. Dette løste vi med å gi bilsyketabletter når vi måtte kjøre langt. På de trekninger der det var mulig, så kjørte vi tog. Resten av familien kjørte bil, mens jeg og lillegutt (og av og til kjøre-toglystne storesøstre) kjørte tog. Litt tungtvindt, men det har gått fint.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. november 2011 #22 Skrevet 21. november 2011 Her sitter både 1-åringen og 3-åringen bakovervendt ja, og det skal de fortsette med så lenge det er mulig/ anbefalt=) Regner med at størstejenta skal sitte bakover ihvertfall ett år til, hvis ikke lenger.
Tullsjura Skrevet 21. november 2011 #23 Skrevet 21. november 2011 her her gutten 3,5 år å sitter forovervendt
Herkules Skrevet 22. november 2011 #24 Skrevet 22. november 2011 Jenta vår er 3 og sitter bakovervendt. Husker ikke akkurat nå vektreglene, men er det ikke en begrensning på hvor tunge de kan være i disse 5 punktsselene? Hun sitter bra i det setet og vi har stror bil. Hun er litt over gjenomsnittet stor. Gutten vår satt bakovervendt til han var 3år og 9 mndr . Han er og var lang. Ble snudd i forbinelse med at lillesøster ble bilsyk av å se på ham. I tillegg til at han var såpas stor og tung. Satt forover en periode da han hadde brukket ben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå