Gå til innhold

Interessant program på NRK om barnemat i kveld!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for tipset! Selv om det var skremmende informasjon som kom frem. Må si jeg fikk lyst til å kjøpe grøt i Sverige jeg også.

Grusomt at det ikke er mulig å få verken mme eller babygrøt uten palmeolje.

Skrevet

Oppdaget dette med mme og palmeolje da storebror ble flaskegutt. Skremmende hva de lar passere av ingredienser i barnemat. Det er jo så lett å tro at barnemat og mme er ekstra trygt.

Og så kommer jeg definitivt til å satse på hjemmelagt barnemat til vesla også. Programmet bekreftet mine antagelser om at hjemmelaget er best. Og som det ble kommentert i reportasjon blir det nok økologisk denne gangen også.

Skrevet

Holle er et grøtmerke som selges på helsekostbutikker i Norge. Ikke kjipe råvarer i disse produktene, anbefales:) Men aller best er det selvsagt å lage selv:)

Skrevet

Aurion den første grød er også et bra merke på helsekosten. Helt uten tilsetninger, sukker, melk, og MANGE varianter å velge mellom!

Skrevet

Det er MANGE alternativer til grøt som ikke er tilsatt palmeolje og sukker i Norge - man må bare vite hvor man skal lete (jeg har brukt noen timer foran dataen for å si det sånn).Dette er grøt som man kun tilsetter vann (akkurat som disse grøtpakkene fra Nestle, Hipp og Smfolk). Så det er jo enkelt og greit.

På nettsiden allergimat.no finner man følgende:

Fra Holle:

Holle 3.korns grøt (fra 6mnd)

Holle Hirsegrøt (4mnd)

Holle Hirsegrøt med eple/pære (6mnd)

Holle Risgrøt (4mnd)

Aurion Quinoa grøt (4mnd) (denne må kokes opp i kjele, tilsett vann og kok i 2minutter, Vi er veldig fornøyde med denne!!!

Ellers så kan man også lage grøt av havre, havremel, bokhvete eller Quinoa. Man trenger altså ikke å reise til Sverige for å få tak i grøt som ikke er tilsatt palmeolje (eller sukker) !!!!!!!

Skrevet

Hehe, jeg ble litt påvirket av dette programmet og kokte rugmelsgrøt og speltflakgrøt til frøkna etterpå. Smakprøvene står nå i kjølekapet, jeg er meget spent på om lillemor spiser med stor lyst eller kniper igjen munnen...

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Holle har jo heller ikke tilsatt jern eller andre vitaminer da den er økologisk, så det er viktig å få i barnet nok jern og vitaminer ellers på dagen for at de skal få i seg nok. Mange babyer og barn får i seg for lite jern :(

Skrevet

Vet at grøtene fra Holle ikke er tilsatt jern osv - men de er helt greie alternativer for å få litt variasjon for barnet + ved tilvenning av grøt. Til hverdags så bruker jeg grøt av Quinoa, bokhvete & havre til vesla mi.

Quinoa er svært proteinrik, og proteinet i quinoa har høyere kvalitet enn kjøttprotein !!!!!!. Den er også svært rik på kalsium og jern + vitamin B & E.

Boghveteflak gir også en god og næringsrik grøt. Den inneholder mye proteiner og viktige aminosyrer, er glutenfri og lettfordøyelig.

Ellers så kan du lage god (og billig) grøt av havre, og havremel som fåes kjøpt i matbutikker.. Men holder en knapp på quinoagrøten til de aller minste. Slettes ikke vanskelig å finne gode og næringsrike alternativer (som inneholder jern, kalsium og andre viktige næringsstoffer) Barnet mitt får også i seg jern fra andre matvarer, som kjøtt, brokkoli, leverpostei - og jeg passer også på å gi fruktmos som inneholder c-vitaminer for å sikre et godt opptak av jern i kroppen. Så jeg er ikke redd for at vesla mi ikke får det hun trenger av jern osv.

Skrevet

Blir forresten spennende å se om Nestle & Hipp osv gjør noe ang dette etter programmet som ble sendt i går - vil nå tro at det får en konsekvens for grøtsalget deres !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men - er det noen som vet om middagsglassene inneholder palmeolje ? det står nemlig vegetabilsk olje på de også ser jeg nå .... :/

(leste mitt forrige innlegg nå- og ikke meningen hvis jeg høres krass/sur ut i svaret mitt - blir bare en smule overengasjert her når det gjelder dette temaet :) (og ang olje i maten, jeg tilsetter udo`s choice og en liten klatt smør + avocado innimellom for å få opp fettinnholdet).

Skrevet

La foresten merke til at Nestle hadde svart fbi i en mail at de brukte palmitinsyre og ikke ren palmeolje. Fbi sin ernæringsekspært fnøs av dette og mente at det finnes sunnere alternativer.

MEN morsmelk inneholder jo plamitinsyre, er tom den fettsyren det er nest mest av (ca 25 % av fettet). Og selv om anbefalingen for befolkningen for øvrig er at kostholdet vårt bare bør inneholde 1/3 mettet fett og resten umettet fett, så inneholder morsmelk ca 50% mettet fett (vil sef varriere). Så da må vel spedbarn trenge mer mettet fett da?? Så hvorfor er det ille om mme og barnegrøt ineholder palmitinsyre (så sant transfettet er fjernet)?

Jeg har ikke peiling på fettsyrer, dette er info jeg fant ved litt rask googling, så opplys meg gjerne :-) Har laget et inlegg på anonym også hvis du heller vil svare der:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/143723262

Skrevet

Det finnes sunt mettet fett og usunt mettet fett! Økologisk kaldpresset kokosolje - er mettet fett - og supersunt, og ligner fettsyrene i morsmelken. Men det er viktig at fettet er kaldpresset. Hvis ikke - er det billig, og av dårlig kvalitet som gjerne gjør mer skade enn gagn i kroppen. Industrien er alltid opptatt av å tjene penger! Dermed og derfor bruker de stort sett billigste alternativer. Vil man ha kvalitet, må man betale for det! De fleste oljer finnes både i god og dårlig kvalitet. Først utvinnes den gode, som koster en del å få kjøpt, så litt mindre god....og til slutt bruker man kjemiske tilsetninger for å få skvist ut de siste dråpene.

Annet mettet fett som er sunt er f.eks meierismør. Men det må være ekte vare! Mye ny forskning støtter at melkefett er sunt. Andre er mer skeptisk, så jeg tenker at i moderate mengder er det hvertfall bra!

Skrevet

Men Nan sier de ikke bruker "hele" palmeojen, kun palmitinsyren som finnes både i kumelk og morsmelk.... Så hvorfor er det ille at de henter denne fettsyren fra palmeolje, har det noe å si?

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Ser reprisen nå, og representanten fra Helsedirektoratet i Norge sier at det er snakk om så små mengder at det ikke er skadelig for babyene uansett?

Skrevet

Nå har jeg sendt mail både til Nestle og til ernæringsproffesoren, så da blir det spennede å se om de har annledning til å svare, og om svaret er oppklarende...

Skrevet

Oi, raskt svar fra begge to! Nestle svarte følgende:

· Nestlé bruker ikke ren palmeolje, vi bruker en blanding av palm olein og rapsolje. Palm olein inneholder mindre mettet fett enn den opprinnelige palmeoljen, og vår fettsammensetning er optimal for barnets vekst og utvikling.

· Nestlé Barnegrøter følger barnematforskriften og Helsemyndighetenes anbefalinger for spedbarnsernæring, inklusiv fettanbefalinger. Helsedirektoratet, ved Henriette Øien, uttalte i går på TV: ”Vi er ikke bekymret over de mengdene av palmeolje som er brukt i barnegrøt i Norge”.

· Nestlés grøter inneholder ca. 1 gram mettet fett per porsjon. Til sammenligning inneholder 1 liten skive hvit ost ca. 1,8 gram mettet fett og 1 dl fruktyoghurt ca 1,3 gram mettet fett.

· Nestlé barnegrøter er de grøtene på det norske markedet som inneholder minst mettet fett av alle komplette barnegrøter.

· Semper har nylig kommet med to grøter som ikke inneholder palmeolje, men disse grøtene inneholder likevel mettet fett ettersom de inneholder en blanding av fløte, solsikkeolje og rapsolje. Fløte inneholder mettet fett, inkludert den mettede fettsyren som palmeolje er rik på som heter palmitinsyre, og som ble diskutert i programmet. Helsemessig er fløte derfor ikke et bedre alternativ enn for eksempel palm olein.

Mens proffesoren sier:

"Nestlé opplyste til FBI at de hadde renset ut palmitoylensyre (16:1). Dette er en enumettet palmitinsyre (16:0). Det henger ikke på greip som jeg sa i programmet at Nestlé skulle ta seg bryet med å isolere denne palmitoylensyren fordi den ikke har noen kjent viktig effekt hos spedbarn."

Litt usikker på språket her. Er Palm olein det samme som palmitoylensyre eller palmitinsyre?...

Nå var jeg selv mest opptatt av å høre hvordan det var fatt med mme, svaret har jeg lagt på forumet flaskemelk, mer tilfreds med det:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/143724187

Skrevet

Jeg så ikke programmet og lurer derfor på hva som var farlig med palmeolje..?

Skrevet

Anbefaler alle å lese denne artikkelen, der står det mye interessant om jernmengden i de ulike barnegrøtene. Helt nederst står det et avsnitt om de økologiske grøtene;

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/helse/trim/article416758.ece

Og her er test-resultatene (Nestle´s Havregrøt Ris Hvete er den beste, pga det høye innholdet av riktig type jern, vitaminer og gluten):

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article416541.ece

Glutenfrie grøter frarådes som startgrøt, det beste er de grøtene som inneholder flere ulike kornslag, altså med litt gluten.

Selv om palmeolje ikke er den beste oljen, pga høyt innhold av mettet fett, så velger jeg å bruke Nestle likevel. Dette fordi den inneholder mye av det riktige jernet, og jernmangel hos småbarn dessverre er ganske så utbredt.

Skrevet

HELT enig med de to siste her.

Lager mye middagsmat selv, men grøt kjøper jeg. Og følger Helsemyndighetenes anbefalinger her, som jeg har gjort hele tiden mens jeg var gravid og mens jeg har ammet.

Skrevet

Det er fullt mulig å gi økologisk eller hjemmelaget grøt og allikevel få dekket jernbehovet til de små.

Storebror har aldri fått kjøpegrøt og jeg testet jernnivået hans på helsestasjonen flere ganger som baby og det var helt fint!

Så det blir absolutt ikke kjøpegrøt på vesla heller, jeg stoler på kunnskapene mine og lager all maten hennes selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...