Gå til innhold

er rhodesian ridgeback en trygg hund rundt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen med kjennskap til rasen fortelle meg noen pluss og evt minus ved rasen? vurderer den!

Skrevet

Det er en rase du ikke burde skaffe deg med mindre du har mye peil på hund og den rasen spesielt. Noe det ikke høres ut som du har...

Skrevet

Med rett oppdragelse av både hund og barn er også RR (i likhet med stort sett alle andre hunder) ok familiehunder. De er derimot tildels strie og myke så jeg hadde ikke valgt RR som førstegangshund, med mindre man er 100% innstillt på oppgaven og villig til å legge ned mye arbeid og trening.

Skrevet

Det er en utrolig tøff rase som trenger masse drsur og en selvsikker og sterk eier. Ikke noen førstegangshund.

Men en som rett oppdratt er trygg rundt barn.

Opprinnelig var det en hund som er alet fram for å jage løver....eller noe i den duren. Så sier seg selv at den ikke er bare bare.

Skrevet

Hvorfor vil du ha den rasen? Det tydligvis ikke pga gemyttet og fordi den passer dere for da hadde du ikke trengt å spørre.

Det er en pen hunderase ja, meget spesiell men trenger mye dressur og aktivitet. Og det blir en stor kraftig hund.

Har hatt hund rundt meg hele livet og de har passet oss. Skjønner ikke hva folk tenker på som skaffer seg en søt nusselig hund bare fordi den er såååå skjønn eller det er mote og ikke tenker på pels-stell, mosjon,egenskaper og om de er omgjengelige med andre dyr og barn.

Svigerforeldrene mine skaffet seg en Border Collie fordi de hadde hatt det før og de likte rasen, men nå er de pensjonister og har ikke dyr på garden lenger så den stakkars hunden får ikke gjøre noe annet enn å stå fast bunden hele fordømte dagen. Hun er så sterk de klarer ikke gå tur med henne engang. Har prøvd å sagt noe men det hjelper ikke

Skrevet

For all del, velg hund ut fra hva slags aktivitetsnivå, gemytt og hvor mye tid og energi dere har til hund. De fleste hunder blir med riktig oppdragelse til trygge hunder rundt barn, så akkurat det er mye opp til dere selv. Det verste jeg ser er folk som skaffer seg hunder som slettes ikke passer til dem... og det er absolutt mest synd på hunden, for den har aldri hatt noe valg.

Skrevet

Jeg er uenig. En RR trenger ikke nødvendigvis mer sosialisering og trening enn andre hunderaser. Les masse om rasen før anskaffelse, gå valpekurs.. så er dere langt på vei. Hunder er kun "farlige" hvis de havner i feil hender, og det er uavhengig av rase.

Men en RR trenger endel mental stimulering for å trives og den trenger noen utfordringer i hverdagen. Så hvis du har god til og masse kjærlighet samt er glad i å være ute, kan dette være rasen for deg :) Lykke til!

Skrevet

Eg har ein ung blandingshund der største delen er rr. Ho er en fantastisk nydelig hund, men eg har opplevd ein gang at ho var litt voldsom med en 2åring, dette var på grunn av at ho ikkje er vant med små barn og derfor ikkje kjente hennar grenser, og då reflekterte barnets energinivå. når ho har vert med andre barn på samme alder har dei vore redd ho pga størrelsen, og derfor har ho holdt seg rolig, og har heller ikkje fått sosialisert seg nok med barn. Må legge til at dette kunne skjedd uansett rase.

Angåande rasen er rr svært intelligente hunder, og det er dette som er grunnen til at dei blir sett på som vansklige å trene, dei vil vurdere kva som tjener dei best av lydighet og belønning eller å gjere som dei sjølv vil. Derfor er det svært viktig å finne gode belønningsmetodar.

Det er viktig å vere konsekvent i treninga, min drar i band på tur for det var eg ikkje konsekvent med, men går fint dei gangane eg har vore konsekvent og fokusert på treninga.

Sidan dei er så intelegente hundar er det viktig at dei får bruka hjernen sin på ein positiv måte, som foreksempel sporing, agility, lydighet.

høgt energinivå, trenger turer.

er rekna som unghunder til dei er 3 år, og blir roligare og lydigare når dei når denne alderen.

fantastisk hund, er viktig (som med alle raser egentlig) å vere seriøs. om du er seriøs og konsekvent er eg sikker på at det går fint som førstegangshund.

(blei langt dette, hehe)

Lykke til med valget=)

Skrevet

mannen min er oppover ørene forelsket i RR rasen.. han er instilt på å skaffe seg en om noen år, når vi forhåpentligvis bor i et større hus med hage.. han har lest masse om denne rasen, og mener at dette vil være en passende hund for oss. da den er veldig protetcive til sine eiere.. OG som andre sier her også.. med riktig oppdragelse så kan man vel håndtere en hund i barnefamilier.

:) lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...