Gå til innhold

baby 3,5 mnd har begynt å spise hver 2. time dag OG natt......

Anbefalte innlegg

Etter mye strev, så føler jeg at ammingen er blitt ganske så ukomplisert. Det jeg nå sliter litt med er en baby som helst vil spise hver 2. time. Jeg syns det går greit om dagen, men dette er veldig slitsomt om natta, jeg får jo såvidt sovnet igjen før hun våkner og vil ha mer mat. Jeg har henne i sengen med meg, men hun har egen dyne, og jeg har ikke "åpen buffe" da jeg har hatt veldig mye trøbbel med såre brystvorter osv (vil derfor ha en god ammestilling og sørge for at hun har skikkelig tak, også om natta). Kan det være at jeg har for lite melk til henne? Hun har holdt på sånn i litt over en uke nå, og jeg er utrolig trøtt. Vurderer å begynne med grøt på kvelden snart...

Noen råd? Kan øketiden vare så lenge?

Fortsetter under...

Det kan være økedager, de kan vare så lenge. Les på ammehjelpens nettsider om økedager! http://ammehjelpen.no/artikkel/10/Økedagerokedogn

Syns du selv at du har lite melk?

Virker puppene tomme etter at hun har forsynt seg?

Er du bevisst på å la henne tømme det ene brystet helt før du bytter? Det er jo slik at mye av fettet henger igjen i veggene inne i brystet, og at du må få tømt det mest mulig for at fettet skal komme ut. Tar du bare litt av hver pupp så kan melka hun får i seg være for tynn.

Det er jo litt tidlig for grøt da, og det er ikke sikkert det kommer til å hjelpe.

Ellers så kan det jo være at hun har fått seg en liten uvane med å våkne opp ofte.

Minsten her er 8 mnd nå, og han sover 9 timer i strekk om natta. Men vi har hatt perioder der han bare har sover 2-3 timer, eller 4. Det har i alle fall gått i bølger her, og snart blir det nok bedre også for deres del.

Lykke til videre!

Hmm...kan hende er jeg litt for kjapp til å bytte pupp....Syns det er litt vanskelig å bedømme når det er "tomt", jeg bytter som regel pupp når hun begynner å gråte/grynte/være misfornøyd. Grunnen til at jeg syns det er vanskelig å bedømme om det er tomt er at brystene er vesentlig bløtere nå enn før, syns de på en måte har samme "konsistens" som de hadde før når baby akkurat var ferdig å spise (altså da de var "tomme"), men jeg har gått utifra at dette skyldes at jeg nå er skikkelig igang og ikke skal ha så sprengte pupper. Og, det er jo vanskelig å få skikkelig sprnegte bryst når hun spiser så ofte som hun gjør...

Kanskje bør jeg pumpe en gang bare for å sjekke hvor mye jeg har....Det som jeg syns er rart er at det går så kort tid før hun begynner å sutre igjen..Før kunne jeg amme henne og så var hun fornøyd og glad i 3-4 timer. Nå sutrer hun av og til etter 1 time!! Og jeg besvarer som regel med pupp...

Dette er vanskelig syns jeg...Jeg prøver som regel om kvelden å legge henne dersom det er kort tid siden mat, da tenker jeg at hun i noen tilfeller sutrer fordi hun er trett. Men det funker som regel ikke, det eneste hun vil er å henge i puppen........

På formiddagen er hun forresten som regel fornøyd, det er kveld og natt som er utfordrende mht hyppige måltider.

Jeg får lese om økedøgn igjen ;)

De kan absolutt være økedager, det varierer mye hvor lenge de varer, og dersom du ikke lar henne "spise opp" produksjonen så vil hun fortsette å øke til hun er fornøyd... Jeg ville lagt henne til når hun virker sulten, og gjerne litt før hun er veldig sulten. La henne die så lenge hun vil, om hun slipper taket så kan du enten forsøke å tilby samme pupp med en gang, du kan rape henne og så tilby samme pupp igjen, eller du kan tilby pupp nr 1 igjen etter nr 2 (altså "4" pupper til et måltid). Som AlmaN sier er det viktig å få i seg den fete melka også, og den kommer på slutten.

Prøv gjerne dette på dagtid også. Babyer spiser ofte en viss mengde pr døgn, og mange vil spise mindre feks på natta om de får i seg mer på dagen. Så lenge du lar barnet drikke melka rett fra brystet og ikke erstatter måltider med mme, vil produksjonen din justere seg fint utover døgnet. La henne uansett få spise så ofte hun vil på kvelden, hun tar ikke skade av å se tv en hel kveld ;) Se også http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

Som du ganske riktig sier er nok brystene dine mykere nå fordi de ikke lenger er hovne. I starten er vevet som sådan hovent og gjerne væskefylt (ikke melk), men etter en stund - 3.5 mnd er ikke unormalt - forsvinner denne væska fra brystene og de vil da føles mindre og slappere. Melkemengden er som regel ikke mindre, tvert om kan den lettere øke fordi det er mindre motpress i brystet. Melkeproduksjonen begrenses bla. av høyt trykk (motpress) i brystet, derfor vil et fullt bryst produsere melk saktere enn et "tomt".

Pumping gir sjelden en god indikasjon på melkemengden. Dersom du ikke har pumpet noe særlig i det siste, kan det bli veldig misvisende mengder - altfor lite. Pumping krever jevnlig vedlikehold for å være like effektivt (for de fleste iallfall, det har nok med teknikk og hvordan brystet tømmes å gjøre), og som oftest får babyen ut mye mer enn pumpa.

Jeg er ammehjelper, ta gjerne kontakt med meg på epost (se profilen min). Nå blir jeg bortreist noen dager og kommer ikke til å komme innom dib, men epost leser jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...