Gå til innhold

Brun saus..... hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for at i dag skal jeg lage brun saus til kjøttbollene, og jeg leter og leter, men finner bare oppskrifter med "en dæsj av det og en dæsj av det", og alt mulig oppi som ketchup, brunost, sennep, krydder her og krydder der..

Kan noen hjelpe meg med å lage en helt enkel brun saus, gjerne hvor mange gram (eller f.eks på størrelse med et egg...), antall t-skjeer o.l.

Jeg har smør, mel (dette skal brunes i stekepanna, har jeg skjønt), og kjøttbuljong (som jeg gjetter skal blandes ut i vann og spe med, men aner ikke om jeg skal ha like mye vann som det står, om jeg skal bruke alt...?), sukkerkulør for fin farge, løk (skal vel stekes først?) og melk. Ulike krydder har jeg også..

Noen som kan hjelpe? Har aldri gjort dette før, men tenkt på det leenge.. :)

Fortsetter under...

Skrevet

Vi er forresten 5 personer, det kan være lurt å ha med :)

Skrevet

50 gr smør

50 gr hvetemel

1 liter vann

Salt og pepper

Du kan ha i løk, buljong, purreløk, brunost osv om du vil

Skrevet

Smelt 3 ss smør i en panne, tilsett så ca 2 ss hvetemel. Rør rundt til det blir brunt, pass på så ikke det svir seg. Tilsett så fløte eller melk, 5 dl kanskje? Kok opp og rør godt, tilsett en terning kjøttbuljong og litt pepper. Hvis du har brunost så setter det en god smak, tilsett gjerne 3 "skiver". Smak deg frem. Er det litt salt kan du tilsette bittelitt sukker.

Slik bruker jeg å gjøre det til kjøttboller, men finnes såklart mange måter:)

Skrevet

Hæ? Brun saus med melk eller fløte har jeg aldri hørt om... Du tenker vel egentlig fløtesaus nå 14:35...?

Brun saus er vel hovedsakelig laget med vann.

Annonse

Skrevet

Hei! Brun saus lages hovedsaklig på vann, men smart å tilsette litt fløte og/eller smør for god smak. Til rundt 5-6 dl saus, som er nok til 5 personer, så bruker du 4/5 vann og den siste 5-delen med fløte.

Skrevet

Hvis du leser i innlegget så er det jo saus til kjøttboller hun skal lage, alle lager vel fløtesaus til det og ikke brun saus? Skrev derfor ned hvordan jeg lager sausen til nettopp kjøttboller.

Skrevet

Tusen takk alle sammen.. Hvordan skulle jeg klart meg uten dere :))

Jeg laget brun saus i går, den på matprat.no. Jeg hadde kun buljong i tillegg, og så får jeg prøve meg frem med litt forskjellig etter hvert..

Den ble sååå bra! Lille loppa på 9 sa : ååååh, det er den beste brunsausen jeg har smakt noen gang!! *stolt*

Lykkelig husmor takker for hjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...